شناسهٔ خبر: 57480838 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: زومیت | لینک خبر

تیم کوک چگونه در دیدار با ایلان ماسک، شرایط متشنج میان اپل و توییتر را آرام کرد؟

مجتبی بوالحسنی / 9to5mac

مدیر اجرایی سابق اپل توضیح می‌دهد با وجود جنجال‌هایی که هفته‌ی گذشته بین ایلان ماسک و اپل رخ داد، تیم کوک چگونه در ملاقات اخیر خود با مالک توییتر، او را آرام کرد؟

صاحب‌خبر -

تیم‌ کوک مدیرعامل اپل به‌عنوان کسی که توانایی بالایی در برقراری ارتباط با دیگران دارد شناخته می‌شود و این موضوع طی روزهای اخیر و در جریان انبوه اتهامات ایلان ماسک علیه اپل به‌خوبی نمایان بود. گزارش جدیدی از فایننشال تایمز منتشر شده است که نگاهی عمیق‌تر به نحوه‌ی نگاه مدیران سابق غول فناوری مستقر در کوپرتینو به مهارت‌های کوک ارائه می‌دهد و البته گفته می‌شود با وجود مثبت بودن نتیجه‌ی دیدار مدیرعامل کنونی اپل با ماسک، اما او همچنین یک مشکل را حل نکرده است که در ادامه به این مورد نیز خواهیم پرداخت.

هفته‌ی گذشته یعنی زمانی‌که صحبت از رابطه‌ی بین ایلان ماسک و اپل به‌میان آمد، ادعاهای جنجالی مختلفی مطرح شده بود. مالک جدید توییتر هفته‌ی گذشته را با انتشار مجموعه‌ای از توییت‌ها علیه اپل و تیم کوک آغاز کرد. ثروتمندترین مرد جهان، سازنده‌ی آیفون را به توقف هزینه‌های تبلیغاتی در توییتر و تنفر آن‌ها از آزادی بیان متهم کرد.

به گزارش 9to5Mac، توییت‌های ماسک برای اپل کابوسی در روابط‌عمومی این شرکت محسوب می‌شود زیرا او ارتش دنبال‌کنندگان حساب کاربری خود را تشویق کرد تا انقلابی علیه سانسور آنلاین محتوا در آمریکا به‌راه بیاندازند و از اپل خواست تا همه‌ی اقدامات سانسوری را که درحق مشتریانش انجام داده است منتشر کند.

ماسک همچنین اعلام کرد اپل توییتر را به حذف اپلیکیشن این شبکه‌ی اجتماعی از اپ‌استور تهدید کرده است اما دلیل آن را توضیح نداد. تیم کوک به‌جای مشارکت عمومی در این بحث‌ها، ماسک را برای برگزاری جلسه‌ای خصوصی، به اپل‌پارک دعوت کرد. مالک توییتر پس‌از دیدار با مدیرعامل اپل از او تشکر کرد و در توییتی اظهارداشت که اتهاماتی که وی علیه اپل و کوک مطرح کرده است، صرفاً سوءتفاهم بود.

فایننشال تایمز درمورد توانایی کوک در آرام‌کردن شخصی مثل ماسک، با یکی از مدیران سابق اپل صحبت کرده است. مدیر اجرایی سابق این شرکت گفت:

مطمئن هستم تیم کوک، ماسک را مجذوب خود کرده است. او تمایل داشت حرف‌های ماسک را بشنود و اطمینان دارم که تیم دیدگاه خود را به او ارائه کرده است و درواقع این کاری است که انجام می‌دهد. او آستین‌ها را بالا می‌زند و مشکلات را برطرف می‌کند. مدیرعامل اپل وارد دعوی‌های عمومی بزرگ نمی‌شود؛ خواه این مورد یک مناقشه‌ی روابط‌عمومی باشد یا موضوعی بحث‌برانگیز‌تر. کوک واقعاً شبیه ماسک نیست.

مقاله‌ی مرتبط:
  • ایلان ماسک: اپل بزرگ‌ترین مشتری تبلیغاتی توییتر است
  • ایلان ماسک می‌گوید با تیم کوک، «سوءتفاهم پیرامون توییتر» را برطرف کرده‌اند

استیو وازنیناک، یکی از بنیان‌گذاران اپل اضافه کرد که بهترین مهارت کوک، درک نیاز به مراقبت از همه و همچنین چندرشته‌ای بودن و نداشتن علاقه به یک مورد خاص است. جان اسکالی که قبل‌از بازگشت استیو جابز به اپل، به‌عنوان مدیرعامل این شرکت فعالیت داشت توضیح می‌دهد:

اولین درآمد تریلیون دلاری از جابز و آیو به‌دست آمد و کسب درآمدهای تریلیون‌دلاری بعدی حاصل تلاش‌های تیم کوک است. او این کار را با روشی آرام انجام می‌دهد و توجهات را به‌خود جلب نمی‌کند. کوک درواقع کار بسیار مهمی انجام می‌دهد. شاید هنگامی‌که یک آیفون دردست دارید، اولین نام‌هایی که به‌ذهن شما خطور می‌کند، استیو جابز و جانی آیو باشند اما باید بدانید کمک‌های تیم کوک نیز به‌همان اندازه در تولید این محصول تأثیر داشته است.

مشکل چین

فایننشال‌تایمز درکنار موارد فوق به بحران بزرگی اشاره کرده که تیم کوک همچنان موفق به حل آن نشده است. کوک حتی به‌طور علنی درمورد این مشکل اظهارنظر نمی‌کند. به گفته‌ی این منبع خبری، تولیدات اپل به‌شدت به چین وابسته است و همان‌طور که طی هفته‌های اخیر بارها اعلام شد، مشکلات زیادی مثل شورش کارگران و گسترش کووید ۱۹ در یکی از بزرگ‌ترین تأسیسات مونتاژ آیفون در چین رخ داده است؛‌ شرایطی که منجر به کاهش تولید برخی مدل‌های آيفون شده است.

اپل همچنین پس‌از این‌که معترضان از این شرایط برای انتشار مطالبی درمخالفت با دولت چین استفاده کردند، تصمیم بحث‌برانگیزی برای محدودکردن عملکرد AirDrop در چین گرفت.

گزارشی از وال‌استریت ژورنال می‌گوید اپل در تلاش‌های خود برای تنوع‌بخشیدن به زنجیره‌ی تأمین‌کنندگانش به خارج از چین ادامه می‌دهد اما چین همچنان ازنظر فروش آیفون، بازار فوق‌العاده مهمی برای اپل محسوب می‌شود.

نظر شما