شناسهٔ خبر: 57472256 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

فریدون مجلسی دیپلمات پیشین در گفتگو با ستاره صبح:

غرب علیه ایران جنگ روانی به راه انداخته است/بن بست شکسته نخواهدشد مگر اینکه ایران یا آمریکا کوتاه بیایند

ستاره صبح/پیام فیض: بنیامین نتانیاهو چندی پیش در اظهار نظری مدعی شد که برجام احتمالا مرده است.این ادعا پس از مانور نظامی اسرائیل و آمریکا مطرح شد.در آن مانور دو کشور در چند عملیات هوایی هدف قرار دادن تاسیسات اتمی ایران را شبیه سازی کردند. روز گذشته وزیر امور خارجه با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تلفنی درباره برجام گفتگو کرد.از سوی دیگر علی باقری کنی معاون وزیر خارجه در دیدار با معاون وزیر خارجه روسیه درباره چشم انداز از سرگیری مذاکرات برجام دیدار و گفتگو کرد.در ارتباط با این موضوع ستاره صبح گفتگویی با فریدون مجلسی دیپلمات پیشین انجام داده که در ادامه می خوانید:

صاحب‌خبر -

  به نظر شما برجام مرده است یا هنوز امید به احیای آن وجود دارد؟
به عقیده بنده برجام مرده است.دلیل اینکه برجام سال 2015 امروز به جایی رسیده است که دیگر علائم حیاتی خود را از دست داده دلیل آن خواست دولت است. دولت سیزدهم از زمانی که بر سرکار آمد رویکردش در قبال مذاکرات مثبت نبود.کما اینکه آنها پیش از به قدرت رسیدن هم مذاکرات برجام را نقد و به به دولت روحانی حمله می کردند.با آغاز مذاکرات به سرپرستی علی باقری کنی می توان به نوعی مذاکرات برجام را مختومه اعلام کرد.به نظر می رسد طرف در جریان مذاکرات ایرانی به دنبال خرید زمان بود. غرب مذاکرات با ایران را با دو هدف انجام می داد.ابتدا محدود سازی برنامه هسته ای ایران برای عدم دستیابی به سلاح هسته ای و دوم حفظ موجودیت اسرائیل.حال آنکه این دو مسئله دقیقا در تضاد با خواسته های ایران در جریان مذاکرات هسته ای است.در حقیقت دو خط قرمز متضاد در مقابل یکدیگر باعث به بن بست خوردن روند مذاکرات شده است.این بن بست پایانی نخواهد داشت مگر آنکه یکی از طرفین کوتاه بیاید.

  به نظر شما کدام کشورها از احیای برجام سود می برند؟
به عقیده بنده زنده شدن برجام به سود ایران است اما شرط لازم برای احیای برجام عدم دخالت ایران در امور منطقه است.البته این مسئله خط قرمز ایران در روابط خارجی خود است.برجامی که با این شرط احیا شود تفاوت زیادی با برجام سال 2015 خواهد داشت. روابط ایران با غرب در یک حالت جنگ معلق قرار گرفته است.متاسفانه هزینه این جنگ پنهان را مردم پرداخت می کنند.زیرا تحریم های غرب و آمریکا علیه ایران باعث شده مردم ایران از جنگ معلق بر سر برجام ضرر کنند.این جنگ بعد از ترامپ برای طرف مقابل باعث شده که اروپا در کنار آمریکا قرار گیرد.همانطور که چند روز گذشته یک بیانیه مشترک بین مکرون و بایدن در واشنگتن علیه ایران صادر شد.

  ارزیابی شما از مانور مشترک هوایی اسرائیل با آمریکا چیست؟
اسرائیل پیش از این بارها اعلام کرده است که اجازه نمی دهد ایران به سلاح هسته ای دست پیدا کند.به نظر من اسرائیل امروز ایران را در آستانه امکان ساخت سلاح هسته ای می بیند.البته امکان ساختن سلاح هسته ای با ساخت آن متفاوت است. فرق آن یک قدم است.وقتی امکان لازم برای ساخت سلاحی وجود داشته باشد هر زمانی ممکن است این مسئله رخ دهد.غنی سازی اورانیوم به حدی که برای سلاح اتمی لازم باشد می تواند چالش ایجاد کند.

  نظر شما درباره تحریم های کشورهای اروپایی و آمریکا علیه ایران چیست؟
کشورهای اروپایی و آمریکا با هم متحدین اسرائیل هستند.غرب تلاش می کند به کمک ترکیه،آذربایجان،گرجستان،کشورهای عربی و در برخی مواقع پاکستان یک شبه محاصره نظامی علیه ایران ایجاد کنند.در حقیقت این اقدامات به نظر می رسد آماده سازی برای فعال کردن مکانیسم ماشه در شورای امنیت سازمان ملل باشد. قطعنامه های شورای حکام آژانس بین المللی و قطعنامه شورای حقوق بشر زمینه را برای فعال سازی مکانیسم ماشه فراهم کرده است.ایران در مقابل قطعنامه شورای حقوق بشر ادعاهای مطرح شده را تکذیب و باطل اعلام کرده است اما این تکذیب باعث ملغی شدن چنین قطعنامه هایی نمی شود. قطعنامه ها می توانند توجیه کننده اقدامات نظامی علیه کشورها در افکار عمومی جهان باشند.این زمینه سازی به نوعی جنگی روانی با ایران است. من امیدوارم که هیچگونه اقدام نظامی بین دو طرف صورت نگیرد چرا که این عمل مصیبت بار خواهد بود.زیرا ایران در قبال هر گونه تهاجم نظام پاسخ قاطع خواهد داد که می تواند برای کشور متجاوز پشیمانی به بار آورد. البته چنین مسئله ای درد اقتصادی را دوا نمی کند.مردم ایران امروز علی رغم تمام تحریم ها که شرایط سختی را به وجود آورده اما در یک آرامش نسبی زندگی می کنند. این در حالی است که همسایگان عرب ایران در مسیر توسعه و ارتباط با دنیا قرار گرفتند.متاسفانه این کشورها با سیاست های ضد ایرانی همراهی می کنند تا یک رقیب منطقه ای برای خودشان درست نکنند.

نظر شما