شناسهٔ خبر: 57471803 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

حدود 200 رمان به مرحله دوم جایزه ادبی جلال رسید

دبیر علمی جایزه ادبی جلال گفت: آثار در این جایزه و رویداد ادبی در سه مرحله داوری می‌شود و در حال حاضر در بخش رمان و داستان بلند حدود ۲۰۰ اثر در مرحله دوم مورد مطالعه و بررسی دقیق و تخصصی قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال شروع به کار کرده است. در این دوره ۲ هزار و ۶۷۶ اثر به دبیرخانه رسید که بعد از داوری مرحله اول آثار برتر به مرحله دوم می‌روند تا جدی‌تر مورد بررسی قرار گیرند. در همین باره وجیهه سامانی دبیر علمی پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد با ما به گفتگو نشست.

۲۰۰ رمان به مرحله دوم جایزه ادبی جلال رسید

دبیر علمی پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد در خصوص تعداد آثار رسیده به مرحله دوم داوری بیان کرد: در پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد، شاهد رشد کمّی ۷۴ درصدی آثار نسبت به دوره چهاردهم بودیم که در بخش داستان بلند و رمان یک هزار ۵۰۸ اثر، مجموعه داستان کوتاه ۴۰۱ اثر، مستندنگاری ۶۹۰ اثر و نقد ادبی ۷۷ اثر به دبیرخانه رسید.

وی در ادامه افزود: داوران بخش‌های چهارگانه پس از ساعت‌ها بحث و تبادل نظر و بررسی آثار، هر تعداد کتابی را که تشخیص دادند برای بررسی و کارشناسی دقیق‌تر در مرحله دوم گزینش کردند و از این نظر هیچ سقف محدودیتی وجود نداشت؛ به طور مثال در بخش رمان و داستان بلند حدود ۲۰۰ اثر در مرحله دوم مورد مطالعه و بررسی دقیق و تخصصی قرار گرفت.

آثار رویداد ادبی در سه مرحله داوری می‌شود

سامانی در خصوص فرآیند داوری آثار گفت: آثار در این جایزه و رویداد ادبی در سه مرحله داوری می‌شود. در مرحله اول ریزش ابتدایی آثار را داریم که داوران پس از چندین و چند ساعت بررسی و تدبر در آثار، کتاب‌های مورد نظر را بررسی و با مطالعه دقیق‌تر، گزینش می‌کنند. در مرحله دوم به کاندیداهای مورد نظر در هر بخش می‌رسند و در مرحله سوم کتاب‌های برگزیده یا تقدیری معرفی می‌شود.

پایان پیام/

نظر شما