شناسهٔ خبر: 57469688 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

قصه تلخ يوزهای ايرانی

امروز خبر مهمی برای حیات‌وحش ایران منتشر شد. «حسن اکبری» معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست از تولد غیرمنتظره ۲ توله «یوزپلنگ» در پاییز سرد پارک ملی توران خبر داد.

صاحب‌خبر -
به گزارش جهان صنعت نیوز: اما نکته حائزاهمیت این خبر زنده گيري این دو توله توسط یک چوپان بود! بر اساس خبر واصله از اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان سمنان، دو توله‌ یوزپلنگ (کمتر از یک‌ماهه) توسط یک نفر چوپان از طبیعت جدا شده اند و سپس با اطلاع محیط زیست در روز جمعه به محل زنده‌گیری برگردانده شده است.
 
با این که به گفته اکبری بررسی کامل شرایط منطقه برای مشخص شدن ابعاد موضوع و بررسی و تحقیق از علت و انگیزه چوپان از انجام این عمل ادامه دارد اما حضور چوپان به همراه گله و سگ در یک منطقه حفاظت شده ای مانند توران کمی عجیب است. زیرا به عقیده برخی کارشناسان محیط زیست تنها بازمانده های یوزآسیایی در ایران و در منطقه توران زندگی می کنند، به همین دلیل متولیان امر بیش از باید از منطقه حفاظت کنند. به هر حال به باور برخی کارشناسان حیات وحش هر یک روز که این توله‌ها در بیرون از حیات‌وحش نگهداری شوند، یک روز از توانایی آنها برای زندگی طبیعی و در طبیعت کاسته می‌شود. به همین دلیل به عقیده برخی داستان این یوزها در طبیعت تمام شده است.
 
پایان حیات توله یوزهای پیدا شده
 
در همین راستا دکتر «ایمان معماریان» دامپزشک و متخصص حیات وحش به «جهان صنعت نیوز» گفت: متاسفانه معضل حضور چوپانان به همراه گله و سگ به سال های گذشته بر می گردد. بسیاری از کارشناسان محیط زیست درباره پیامدهای حضور آنها به مسئولان مربوطه هشدار دادند اما اقدامی درباره آن انجام نگرفته است. همانطور در خبر رسمی هم اعلام شده این دو توله یوز را یک چوپان پیدا و به محیط زیست منطقه منتقل کرده است. البته اینکه سازمان محیط زیست نیز به دلیل کمبود بودجه نیروی انسانی و محیط بان ناکافی برای منطقه ای مانند توران دارد، درست است اما حضور تعداد کثیری از چوپانان و گله ها در منطقه توران قابل هضم نیست. چرا که هر لحظه امکان دارد، سگ های گله به یوزها حمله کنند و آنها را مورد اصابت جدی قرار دهند.  بنابراین حضور دامداران بزرگترین تهدید برای بقای یوزپلنگ آسیایی است. چه بسا دلبر، کوشکی  و دیگر یوزها نیز توسط یک چوپان پیدا شده است.
 
وی افزود: به نظرم حضور کمرنگ محیط بانان در شناسایی و پیمایش نشانگر مدیریت غیراصولی از زیستگاه یوزهای ایرانی است. چه بسا چند روز پیش نیز مسئولان محیط‌زیست اعلام کردند از پس هزینه‌های پیروز برنمی‌آیند، و حالا دو یوز دیگر هم قرار است اضافه شود، به نظرم این سازمان اگر با این روند بخواهد پیش رود، حیات وحشی كه دو توله پیدا شده به مخاطره می افتد. مسئولان مربوطه برای اینکه وضعیت وخیم حفاظت از زیستگاه یوزپلنگ های ایرانی را سرپوش بگذازند گفتند زایمان یوزپلنگ غالباً در اوایل بهار انجام می‌شود زیرا دمای هوا و سایر شرایط طبیعی برای رشد توله‌ها مناسب است اما زایمان یوز در نیمه دوم پاییز پدیده‌ای نادر است! این در حالی است که زایمان یوزپلنگ زمان مشخصی ندارد. برخلاف تصورات یوزها در هر فصلی امکان تولیدمثل دارند.
 
این کارشناس حیات وحش اظهار کرد: طی سالهای گذشته در این باره کمپین های زیادی به وجود آمد اما بنا به دلایلی فعالیت این کمپین ها متوقف شده است. حتی افرادی که پایه‌گذار اصلی پروژه احیای یوز ایرانی بودند؛ حالا اصلا در پروژه حضور ندارند و کنار گذاشته شده‌اند، آنهایی هم که در حال حاضر بر سرکارند، مدام مشغول هستند که ثابت کنند مدیران و برنامه‌ریزان قبلی چه اشتباهاتی داشته‌اند. این در حالی است که یوزپلنگ ایرانی تنها بازمانده یوزآسیایی است و نه تنها ثبت ملی است بلکه ثبت بین المللی نیز هست. یوزپلنگ ایرانی به دلیل اهمیتی که دارد مختص به ایرانی ها نیست، بلکه چشم جهانیان به ما دوخته شده است.
 
برخی دامپزشکان و متخصصان حیوانات زبده برای کمک به ایران دست دوستی دراز کردند اما متولیان خواهان رسیدگی شخصی به این مقوله هستند. این در حالی است که مسئولان مربوطه هنوز جنسیت توله یوزهای پیدا شده را تشخیص ندادند. با توجه به این شرایط به نظرم باید اساس را بر مرگ این دو توله یوز بگذاریم، زیرا رسیدگی و حفاظت از این دو به تنهایی سخت است. هر یک روز که این توله‌ها در بیرون از حیات‌وحش نگهداری شوند، یک روز از توانایی آنها برای زندگی طبیعی و در طبیعت کاسته می‌شود به همین دلیل من این دو یوزپلنگ را مرده فرض می کنم. داستان این یوزها در طبیعت تمام شده است.
 
ادامه داد: بازتاب این خبر نشانگر ضعف و ناکارآمدی مسئولان مربوطه در حفاظت از مهمترین زیستگاه کشور است. کمتر از 10 تا یوزپلنگ در توران باقی مانده بود که احتمالا در حال حاضر دو تاي آن به زودی حذف می شود. متاسفانه حفاظت از توران بسیار غیر اصولی و غیرحرفه ای است. موضوعی که تمام کارشناسان حیات وحش به متولیان گوشزد کردند اما اقدام سازنده ای درباره آن صورت نگرفته است.  طبیعتا طی سال های آینده نیز دوباره با چنین خبرهای روبه رو می شویم، اما آن زمان دیگر کاری از دست کسی بر نمی آید.

نظر شما