شناسهٔ خبر: 57469402 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

شورای امنیت حمله تروریستی به سفارت پاکستان در کابل را محکوم کرد

شورای امنیت سازمان ملل حمله به سفارت پاکستان در کابل را "تروریستی" دانست و محکوم کرد.

صاحب‌خبر - به گزارش حوزه بین الملل خبرگزاری تقریب، شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه ای اعلام کرد اعضای شورای امنیت حمله تروریستی ۲ دسامبر ۲۰۲۲ به سفارت پاکستان در کابل پایتخت افغانستان که در آن سرکنسول پاکستان مورد حمله قرار گرفت و محافظ وی به شدت مجروح شد را به شدت محکوم کردند.

در این بیانیه با آرزوی بهبودی برای فرد مجروح شده، آمده است: اعضای شورای امنیت از همه طرف های مسوول خواستند تا به ایمنی و امنیت اماکن دیپلماتیک و کنسولی و دیپلمات های کشورهای عضو سازمان ملل احترام گذاشته و امنیت آنها را تضمین کنند.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: اعضای شورای امنیت بر اصل مصونیت اماکن دیپلماتیک و کنسولی و تعهدات کشورهای میزبان بر اساس کنوانسیون ۱۹۶۱ وین در مورد روابط دیپلماتیک و کنوانسیون ۱۹۶۳ وین در مورد روابط کنسولی جهت انجام تمام اقدامات لازم برای حفاظت از اماکن دیپلماتیک در برابر هر گونه نفوذ یا آسیب و جلوگیری از هرگونه برهم زدن آرامش این مراکز یا لطمه زدن به اعتبار آنها و هرگونه حمله به اماکن دیپلماتیک، کارگزاران و مقامات کنسولی تاکید کردند.

اعضای شورای امنیت همچنین بر لزوم پاسخگو ساختن عاملان، سازمان دهندگان، تامین کنندگان مالی و حامیان این اقدامات مذموم تروریستی و محاکمه آنها تاکید کردند.

آنها از همه کشورها خواستند، مطابق با تعهدات خود بر اساس قوانین بین المللی و قطعنامه های مربوطه شورای امنیت، به طور فعال با همه مقامات مربوطه همکاری کنند.

«عُبیداله نظامانی» کاردار سفارت پاکستان در افغانستان روز جمعه درپی تیراندازی مهاجمان ناشناس در شهر کابل جان سالم بدر برد و در این حادثه محافظ وی به شدت زخمی شد.

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی به خبرنگاران گفت: خوشحال هستیم که سرکنسول پاکستان در افغانستان در سوء قصد به جان خود صدمه ندیده است و امیدواریم نیروی امنیتی هرچه زودتر بهبود یابد.

سخنگوی سازمان ملل تأکید کرد: سازمان ملل اینگونه حملات را به شدت محکوم می کند و ما شاهد چندین حمله و چالش های امنیتی در افغانستان بوده ایم .

دوجاریک تصریح کرد: ما خواهان بهبود وضعیت در این کشور هستیم و در این راستا به تلاش های خود ادامه خواهیم داد.

گفتنی است، حادثه تیراندازی در سفارت پاکستان در کابل زمانی رخ داد که کاردار پاکستان در حال قدم زدن بود و محافظان وی نیز در کنار او حضور داشتند.

کاردار پاکستان در این حمله جان سالم بدر برد اما محافظ وی که یکی از اعضای یگان ویژه ارتش پاکستان (اس اس جی) می‌باشد درپی اصابت ۳ گلوله به شدت زخمی شد.

منابع دیپلماتیک پاکستان اعلام کردند که کاردار این کشور به صورت فوری به اسلام‌آباد فراخوانده شده و دولت پاکستان قرار است اعتراض شدید خود را به سران حکومت طالبان ابلاغ نماید.

انتهای پیام/

نظر شما