شناسهٔ خبر: 57464330 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ورزش۳ | لینک خبر

وزارت ورزش همچنان معضل است

سه مشکل بزرگ پرسپولیس برای بقا در آسیا

باشگاه پرسپولیس در صورت حل نشدن دو مشکل خود در مسیر حرفه‌ای‌سازی، با دردسر بزرگی برای بازگشت دوباره به لیگ قهرمانان آسیا مواجه خواهد شد و شاید بار دیگر با محرومیت همراه شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش "ورزش سه"، یکی از بزرگترین اتفاقات لیگ برتر ایران طی سال گذشته مربوط به عدم دریافت مجوز حرفه‌ای از سوی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس بود که در نهایت منجر به حذف آنها از لیگ قهرمانان آسیا شد. در این زمینه این دو باشگاه طی ماه‌های اخیر تلاش زیادی کردند تا با حل این مشکل در فصل جدید شرایط بازگشت به آسیا را محقق کنند و از منابع مالی آن نیز سوای وجهه‌ای که کسب می‌کنند، سود ببرند.

اکنون اما باشگاه پرسپولیس در این زمینه با دو مشکل اساسی مواجه شده است که یکی از آنها شاید حتی غیرقابل حل باشد.

مسئولان حرفه‌ای سازی، استادیوم آزادی را تایید نمی‌کنند
استقلال و پرسپولیس استادیوم آزادی را به عنوان ورزشگاه میزبانی خود معرفی کرده‌اند. استادیومی که نزدیک به 5 دهه از عمر آن گذشته و طی این مدت هرچند بازسازی‌هایی شده، اما نسبت به تجهیزی که این روزها در سطح استادیوم‌های استاندارد فوتبال دنیا سراغ داریم، فاصله زیادی دارد.

استادیوم آزادی اکنون با توجه به نواقص پرشماری که مسئولان کمیته حرفه‌ای سازی در بازدید جدیدی که داشته‌اند اعلام کردند، هنوز شرایط دستیابی به مجوز را ندارد. این در حالیست که استادیوم آزادی در اختیار سازمان تجهیز است و به صورت اجاره در اختیار سرخابی‌ها قرار می‌گیرد و آنها قادر به انجام اقداماتی برای تجهیز و بازسازی آن طبق نظرات کنفدراسیون آسیا نیستند.


عامل اساسی؛ مالکیت مشترک دو باشگاه
باشگاه پرسپولیس هر چقدر که توانسته در بحث پرداخت بدهی‌ها و بستن پرونده‌ها و همچنین دیگر موضوعاتی که پیش از این نمرات منفی دریافت کرده بود، موفق عمل کند، اکنون درگیر عاملی شده که از دست آنها برای حل موضوع خارج است؛ مالکیت مشترک.

دو باشگاه استقلال و پرسپولیس اکنون زیر نظر وزارت ورزش قرار دارند و چنین موضوعی برای کنفدراسیون فوتبال آسیا غیرقابل پذیرش است. مسئله‌ای که در حذف قبلی این باشگاه از آسیا نیز به عنوان بزرگترین اهرم یاد شده بود. وزارت ورزش اما مدعی است با حضور این دو باشگاه در فرابورس موضوع مربوط به مجمع مشترک آنها حل شده است (پرسپولیس به وزارت اقتصاد و دارایی و باشگاه استقلال به وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار شده‌اند) اما همچنان تمام تصمیمات در خصوص این دو باشگاه از سوی وزارت ابلاغ می‌شود و نمونه اخیر آن مربوط به معرفی سه عضو جدید هیئت مدیره پرسپولیس و همچنین علی فتح‌الله‌زاده به عنوان مدیرعامل جدید از سوی وزارت ورزش است. نکته‌ای که از نگاه کنفدراسیون دور نمی‌ماند.

در نهایت این مشکل شاید غیرقابل حل، در شرایط کنونی بزرگترین عامل برای حذف پرسپولیس و حتی استقلال از لیگ قهرمانان آسیا تلقی شود و بعید نیست بار دیگر شاهد غیبت دو تیم محبوب در آسیا و در تقابل با دیگر تیم‌ها باشیم. حضور استقلال و پرسپولیس همانطور که گفته شد، علاوه بر وجهه و کلاس آسیایی که برای این دو تیم در پی دارد، از نظر مالی نیز طی فصول اخیر توانسته بود بخش عمده مشکلات آنها را حل کند. پرسپولیس بابت حضور در دو فینال آسیایی به طور مثال نزدیک به 5 میلیون دلار درآمد داشته و این منبع ارزی اکنون از آنها گرفته شده است.

بدهی مالیاتی؛ نگاه‌ها به همکاری اداره مالیات و وزارت
موضوع دیگر که مانع اساسی در این زمینه شده مربوط به بدهی مالیاتی باشگاه پرسپولیس است. هرچند طبق توافقات و هماهنگی و همکاری صورت گرفته با وزارت، قرار شده این موضوع هرچه زودتر حل شود و باشگاه پرسپولیس بتواند از معافیت مالیاتی با توجه به عدم سوددهی طی فصول گذشته و اشتباهاتی که مدیران در ارسال مفاصاحساب داشته‌اند بهره ببرند. با این حال این مسئله طی سالیان اخیر نیز در حد وعده باقی مانده بود و باید اکنون دید با پیگیری‌های رضا درویش و همکاری وزارت ورزش، این بدهی بزرگ نیز از مسیر باشگاه برداشته خواهد شد یا خیر.


با توجه به این شرایط باید دید راهکار وزارت ورزش و دولتمردان برای خروج از این شرایط چه خواهد بود و آیا اقدامی برای حل این مشکل و بازگشت دوباره سرخابی‌ها به لیگ قهرمانان آسیا انجام خواهد شد یا باید منتظر حسرت دوباره پرسپولیس و استقلال برای حضور در این رقابت‌ها بود...

نظر شما