شناسهٔ خبر: 57460366 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صراط‌نیوز | لینک خبر

تناقضات بی پایان

زاکانی به فکر تولید برق از گزارش «ناسای دروغگو» افتاد!

علیرضا زاکانی، شهردار تهران که چندی پیش گزارش ناسا را درباره وجود توده ابر متان در آرادکوه تهران از بیخ و بن تکذیب کرده بود، حالا با موضع گیری محیط زیست، راه فراری برای خود یافته و ضمن تأیید تلویحی وجود ابر متان در آرادکوه، گفته که قرار است از آن برق تولید کند.

صاحب‌خبر -

گروه اجتماعی- از یک ماه پیش که ناسا گزارشی درباره وجود توده ابر متان در آرادکوه تهران، یعنی محل تل انبار شدن زباله‌های پایتخت منتشر کرد، مسئولان شهرداری تهران، شورای شهر و محیط زیست چندین بار واکنش‌های متناقضی به آن نشان داده اند.

به گزارش پایگاه خبری صراط، در تندترین واکنش به این موضوع علیرضا زاکانی، شهردار تهران گفت که «ناسا همه چیزش دروغ است و این هم دروغ است.»

در این میان، مهدی چمران، رئیس شورای شهر هم پس از چند واکنش، در نهایت بر این نکته تاکید کرد که عکس منتشرشده درست نیست و «گویا برای یک کشور دیگر است.»

با این حال، در حالی که به نظر می‌رسد اصل ماجرا درست است چراکه مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان سازمان تخصصی و واجد شرایط اظهارنظر در این زمینه آن را تایید کرده‌اند.

پیام جوهری معاون این سازمان ضمن اشاره به رایزنی‌های محیط‌‌زیست درباره گزارش ناسا برای ابر توده ۵ کیلومتری گاز متان در جنوب شهر تهران گفت: نامه‌نگاری‌های بسیاری در این زمینه با دستگاه‌های مربوطه انجام شد. نمی‌توانیم بگوییم این پدیده وجود ندارد چراکه وجود داشتن آن طبیعی است. به‌طور قطع مراکز دفن زباله تصاعد گاز متان را دارند.

این مقام سازمان حفاظت محیط زیست به موضوع دیگری هم اشاره کرد که حالا مسئولان شهرداری تهران با استناد به همان موضوع تلویحا از موضع قبلی خود یعنی تکذیب کل ماجرا عقب نشینی کرده‌اند و راهی برای جبران آن یافته‌اند.

پیام جوهری گفته بود: «سال ۹۷ شهرداری با یکی از شرکت‌های کره جنوبی برای استحصال گاز متان قراردادی داشت، اما به علت تحریم‌ها منتفی شد.»

حالا عزیزی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با تکرار اظهارات این مقام محیط زیست گفته است: «درباره استحصال گاز متان در مجموعه آرادکوه ۳ سال قبل یعنی در سال ۱۳۹۸ قرارداد اولیه‌ای با شرکت کره‌ای منعقد شد و مطالعات اولیه ۶ ماه انجام شد و مقرر شد هم از CVM اعتبار کربن آن استفاده کنیم و هم از فروش برق آن؛ لذا قراردادی منعقد شد و دوستان ۶ ماه کار‌های مطالعاتی انجام دادند و رفتند که برای آغاز کار بیایند که موضوع برجام پیش آمد.»

وی افزود: «متأسفانه پرسنل این شرکت رفتند و هرچه پیغام دادیم اعلام کردند که صبر کرده‌ایم که ببینیم چه اتفاقی می‌افتد، اما ما صبر نکردیم و تمامی سعی خود را می‌کنیم با شرکت‌های دانش بنیان داخلی این فرایند را پیش ببریم و به هیچ عنوان این فرایند متوقف نشده است.»

به بیان ساده‌تر، شهرداری تهران که ابتدا کل ماجرا را از بیخ و بن تکذیب کرده بود، حالا با موضع‌گیری محیط زیست، راه فراری برای خود یافته و ضمن تأیید تلویحی وجود ابر متان در آرادکوه، گفته که قرار است از آن برق تولید کند.

نظر شما