شناسهٔ خبر: 57460033 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

بررسی ذخایر آبی سدهای ایران/ کدام سدها در وضعیت بحران آبی قرار دارند؟

بر اساس آمارها، حجم فعلی آب موجود در مخازن کشور ۱۸.۰۳ میلیارد مترمکعب است و با توجه به اینکه ظرفیت کل مخازن سدهای کشور ۵۰/۵ میلیارد مترمکعب می‌باشد، بنابراین این میزان آب موجود در سدها نشان دهنده این است که تنها ۳۷ درصد سدهای ما آب دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، براساس آخرین آمار اعلام شده توسط دفتر مطالعات پایه منابع آب، از ابتدای سال آبی تا چهارم آذرماه سال جاری، ارتفاع کل ریزش‌های جوی کشور معادل ۲۷.۵ میلی‌متر است. این مقدار بارندگی نسبت‌به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت که۳۲.۶ میلی‌متر بود ۱۶ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته که ۲۷.۸ میلی‌متر بود، یک درصد افزایش را نشان می‌دهد.

بر این اساس درصد اختلاف سال آبی جاری با سال گذشته در استان‌های سیستان‌وبلوچستان، همدان، قزوین، تهران، قم، کرمانشان، آذربایجان‌شرقی، البرز، سمنان، اردبیل و کردستان؛ از منفی سه تا منفی ۸۳ درصد و در استان سمنان مثبت ۴۰ درصد متغییر است. این آمار در استان‌های زنجان، گیلان، آذربایجان‌غربی، مازندران و خراسان جنوبی از مثبت ۴۰ درصد تا منفی ۵۷ درصد، در استان‌های مرکزی و اصفهان از منفی ۵ تا منفی ۴۹ درصد، ایلام مثبت ۱۱۰ درصد، خوزستان مثبت ۵۴ درصد، خراسان رضوی، کرمان، هرمزگان، خراسان شمالی، فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، بویراحمد و یزد از منفی ۳۱ درصد تا مثبت ۳۱۴ درصد اختلاف را نشان می‌دهد.

بررسی ذخایر آبی سدهای ایران/ کدام سدها در وضعیت بحران آبی قرار دارند؟

به این ترتیب در این رابطه در ۱۳ استان با افزایش بارش‌ها نسبت به سال گذشته، در ۱۷ استان با بارش منفی و در استان گلستان با صفر درصد تغییر مواجه بودیم.

آمارها حاکی از این است که میزان کل خروجی سدهای کشور در بازه زمانی ابتدای سال آبی تا پنجم آذرماه سال جاری، نسبت به سال گذشته پنج درصد کاهش داشته است به طوری که این آمار در سال گذشته ۳.۹۹ میلیارد مترمکعب بوده در حالی که در سال جاری این میزان ۳.۸ میلیارد مترمکعب را نشان می‌دهد.

حجم فعلی آب موجود در مخازن ۱۸.۰۳ میلیارد مترمکعب است

همچنین طبق اعلام دفتر مطالعات پایه منابع آب، حجم فعلی آب موجود در مخازن ۱۸.۰۳ میلیارد مترمکعب است و با توجه به اینکه ظرفیت کل مخازن سدهای کشور ۵۰/۵ میلیارد مترمکعب می‌باشد، بنابراین این میزان آب موجود در سدها نشان دهنده این است که تنها ۳۷ درصد سدهای ما آب دارند.

در حال حاضر از ۲۸ سد، ۱۳ سد(مجموع سدهای دریاچه ارومیه، زاینده رود، مجموع پنج سد تهران، زنجیره کارون، کوچری گلپایگان، ارس خداآفرین، کوثر، یامچی، رئیسعلی دلواری، شیرین دره، گاوشان سلیمانشاه، قشلاق و سلمان فارسی) در وضعیت سفید قرار دارند و این به معنی این است که این سدها با افزایش یا کاهش تا ۲۵ درصد پرشدگی مخزن مواجه هستند. ۱۰ سد(دوستی، کرخه، ۱۵ خرداد، سفید رود، شهربیجار، چاه نیمه‌ها، تهم، شهید رجایی، ایلام و کمال صالح) در وضعیت زرد یعنی کاهش مابین ۲۵ تا ۷۵ درصد پرشدگی مخزن، دو سد(دز و درود زن ملاصدرا) در وضعیت سبز و افزایش مابین ۲۵ تا ۷۵ درصد پرشدگی مخزن و دو سد(استقلال و شمیل نیان) هم در وضعیت آبی یعنی بیش از ۷۵ درصد پرشدگی مخزن را دارا می‌باشند.

این در حالی است که این آمار تا ۲۶ شهریور ماه نشان می‌دهد که از ۲۲ سد، ۱۵ سد در وضعیت سفید، هشت سد در وضعیت زرد، دو سد در وضعیت سبز، یک سد در وضعیت نارنجی و دو سد هم در وضعیت آبی قرار داشت.

بررسی ذخایر آبی سدهای ایران/ کدام سدها در وضعیت بحران آبی قرار دارند؟

کاهش ۸۵ درصدی میزان پرشدگی سد اکباتان همدان

به طور کلی در حال حاضر سد اکباتان همدان با موجودی تنها یک درصد با کاهش ۸۵ درصدی نسبت به سال گذشته در وضعیت نارنجی و پس از آن سد تهم در استان سمنان با ۱۴ میلیون متر مکعب و کاهش ۵۵ درصدی نسبت به سال قبل در وضعیت زرد قرار دارند که نشان از وخامت ذخیره آبی پشت این سدها دارد.

آمارهای استخراج شده نشان می‌دهند که سال آبی گذشته (مهر ۱۴۰۰ تا انتهای شهریور ۱۴۰۱) سال کم‌بارشی را برای کشورمان رقم زد و سبب استمرار سال‌های خشک در کشور شد.

به گفته سخنگوی صنعت آب، امسال هم مانند سال گذشته خشکسالی تداوم دارد و همین امر سبب شده با کاهش سطح منابع آب‌های زیرزمینی و آبخوان‌ها روبه‌‎رو شویم.

فیروز قاسم‌زاده گفته است: بارندگی‌های امسال باوجودآنکه نسبت به پارسال ۳۰ درصد رشد داشته؛ اما نسبت به شرایط نرمال ۱۸ درصد کاهش را نشان می‌دهد و ۳۰ درصد رشد بارندگی، تنها ۵ درصد حجم ورودی به سدها را افزایش داده است.

همچنین طبق اعلام احد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی، از ابتدای پاییز تاکنون حدود ۲۵.۱ میلیمتر بارندگی در کشور اتفاق افتاد. در صورتی که میانگین بارش‌ها طی بلندمدت در این بازه زمانی ۳۱ میلیمتر بود و این میزان نشانگر کاهش حدود ۲۰ درصدی بارندگی‌ها نسبت به بلندمدت است.

بارش‌ها در بخش‌های شرقی، مرکزی، غربی و جنوبی رشته‌ کوه البرز به‌شدت زیرنرمال و در شرایط خشکسالی است. به‌طور مثال اعلام شده که دراستان البرز حدود ۷۰ درصد و قزوین حدود ۸۰ درصد بارش‌ها زیر نرمال بوده است.

در استان تهران از ابتدای فصل آبی تاکنون حدود ۷.۵ میلیمتر بارندگی ثبت شده است. درصورتی که در بلندمدت حدود ۴۳ میلیمتر بارندگی داشتیم و این یعنی حدود ۳۶ میلیمتر یا ۸۲ درصد بارش‌ها کمتر از حد نرمال بوده است که این عدد بسیار بزرگ کم‌بارشی طی پاییز است.

دمای کشور یک درجه بالاتر از حد نرمال

دمای کشور از ابتدای پاییز تاکنون یک درجه بیش از نرمال بود و این نشان می‌دهد که ایران طی دو ماه گذشته پاییزی گرم و بارش‌هایی کمتر از نرمال را تجربه کرده است.

پیش از این یحیی قائنی‌پور، کارشناس هواشناسی به قدس آنلاین گفته بود که به دلیل کاهش اثرگذاری پدیده «لانینا» که باعث کاهش بارندگی‌ها شده بود، از این به بعد با افزایش بارش‌ها در ایران و به‌ویژه در مناطق جنوب غرب کشور مواجه خواهیم شد هرچند که هنوز مشخص نیست میزان این اثرگذاری چقدر است و آیا خواهد توانست اثری بر میزان ذخایر آبی پشت سدها بگذارد یا خیر.

برخی از کارشناسان هواشناسی پیش‌بینی بارش‌های نرمال برای فصل زمستان را کرده‌اند و معتقدند که این بارش‌ها کمبود بارش در ماه‌های گذشته را جبران می‌کند، هرچند که تاکید دارند این میزان بارش، کسری آب را رفع نخواهد کرد.

خبرنگار: فرزانه زراعتی

نظر شما