شناسهٔ خبر: 57459655 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: خبر ورزشی | لینک خبر

صعود ژاپن با مربی ژاپنی از گروه مرگ یک درس برای فوتبال ایران است/ برخی بازیکنان کی‌روش نبود به جام‌جهانی نمی‌رفتند

ضیا عربشاهی با تمجید از ژاپنی‌ها می‌گوید: فراموش نکنید ژاپنی‌ها با یک مربی ژاپنی به اسم هاجیمه موریاسو توانستند از گروه مرگ صعود کنند و این یک درس بزرگ برای فوتبال ماست.

صاحب‌خبر -

عملکرد تیم ملی ژاپن در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر،‌هافبک اسبق تیم ملی ایران را به وجد آورده است. ضیا عربشاهی ضمن اشاره به صعود شگفت انگیز تیم ملی ژاپن به مرحله حذفی جام جهانی، گفت: ما باید واقع بین باشیم و در این صورت می‌توانیم پیشرفت کنیم. به نظر من سخت‌ترین گروه یا همان گروه مرگ را تیم ملی ژاپن داشت. در این گروه تیم‌های آلمان و اسپانیا حضور داشتند که قهرمان‌های سابق جهان و مدعیان این جام بودند اما سامورایی‌ها بدون ترس از این دو بازی کردند و هر دو را هم شکست دادند.

وی ادامه داد: فراموش نکنید ژاپنی‌ها با یک مربی ژاپنی به اسم هاجیمه موریاسو توانستند از گروه مرگ صعود کنند و این یک درس بزرگ برای فوتبال ماست. فوتبال ما که عادت دارد مربیان داخلی را بکوبد و از خارجی‌ها اسطوره بسازد. حالا ژاپن افتخار فوتبال آسیاست و ما در گروهی آسان تر حذف شدیم و به ایران برگشتیم. چرا؟ به این دلیل که برنامه خاصی برای فوتبال خود نداریم. یک روز دراگان اسکوچیچ ارزان‌قیمت را می‌آوریم و روزی دیگر به خاطر یک شکست در بازی دوستانه او را برداشته و کارلوس کی‌روش را می‌آوریم.

هافبک اسبق تیم ملی افزود: این درحالی است که کی‌روش و اسکوچیچ دو سبک متفاوت داشته و از دو کشور جداگانه می‌آیند اما چون برنامه‌ای نداریم معلوم هم نیست چرا چنین انتخاباتی داریم؟ اگر ما مربی خارجی می‌آوریم باید چند پله بالاتر از داخلی باشد و بتواند تیم ما را به مرحله حذفی جام حذفی برساند اما چه می‌شود؟ ما از انگلیس ۶ گل می‌خوریم که نه قوی تر از آلمان است و نه اسپانیا! ولز را می‌بریم که آخرین سهمیه را گرفت و از طریق پلی آف به جام جهانی رسید. این تیم بیشتر از ۵۰ سال بود که در جام جهانی حضور نداشت و از همین یک برد هم می‌خواهیم افسانه بسازیم.

صعود ژاپن با مربی ژاپنی از گروه مرگ یک درس برای فوتبال ایران است/ برخی بازیکنان کی‌روش نبود به جام‌جهانی نمی‌رفتند

وی بر لزوم تغییر نسل در تیم ملی اشاره کرد و یادآور شد: تیم ملی نیاز به پوست اندازی دارد. تعدادی از این بازیکنان اگر کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی نبود مطمئن باشید نمی‌توانستند به جام جهانی سفر کنند اما با بازگشت سرمربی پرتغالی به قطر رفتند و بازی هم کردند. هر بازیکنی حتی اگر ستاره هم باشد باید یک روزی از فوتبال خداحافظی کند و حتی بزرگ ترین ستاره‌های فوتبال جهان هم یک زمانی کفش‌های خود را آویزان می‌کنند. این خداحافظی در تیم ملی زودتر رُخ می‌دهد و باید بازیکنان جای خود را به نیروهای جوان و با انگیزه تر بدهند.

عربشاهی خاطرنشان کرد: تیم ملی ملک شخصی یا ارث پدری هیچ کس نیست. من مصاحبه برخی بازیکنان را می‌دیدم که چگونه از ماندن کارلوس کی‌روش دفاع می‌کردند در حالی که این وظیفه یک بازیکن نیست. بازیکن باید تمرین و برای تیم کشورش بازی کند نه اینکه بخواهد از یک سرمربی خاص به خاطر منافع شخصی خودش دفاع کند. تیم ملی نیاز به انتخاب بهترین مربی دارد نه کسی که فلان و بهمان بازیکن بخواهند از او حمایت کنند. همین رفتارها و گفتارها فوتبال ایران را بیچاره کرده است.

وی تأکید کرد: من به جرأت می‌گویم پتانسیل فوتبال ایران بسیار بالاتر از این حرف‌هاست که با سه بازی در جام جهانی به ایران بازگردد. ما هم می‌توانستیم مثل ژاپن یا استرالیا در مرحله حذفی باشیم. با اتخاذ یک تاکتیک مناسب می‌شد از آمریکا امتیاز گرفت و صعود کرد اما هیچ برنامه ای نداشتیم. تیم ملی آمریکا از شروع بازی ابتکار عمل را به دست گرفت و تازه شانس آوردیم پولیشیچ ستاره چلسی و تیم ملی آمریکا پس از گلزنی به ایران مصدوم و تعویض شد. حالا از حذف تیم ملی ایران افسانه نباید ساخت. اگر می‌خواهیم در جام ملت‌های آسیا موفق ظاهر شویم یا به عنوانی برسیم بهتر است به فکر مربی دیگری باشیم. یک مربی که افکار تازه داشته باشد و بتواند به تیم کشورمان کمک کند.

صعود ژاپن با مربی ژاپنی از گروه مرگ یک درس برای فوتبال ایران است/ برخی بازیکنان کی‌روش نبود به جام‌جهانی نمی‌رفتند

عربشاهی افزود: مطمئن باشید اگر کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی ایران باشد باز هم با همین بازیکنان تکراری و همیشگی به جام ملت‌های آسیا می‌رویم و بهترین‌ها را در ایران جا می‌گذاریم! شما وقتی مصاحبه برخی بازیکنان و حمایت آنها از کارلوس کی‌روش را می‌بینید متوجه خیلی مسائل می‌شوید. من منکر زحمات کی‌روش نمی‌شوم اما تیم ملی نیاز به مربی جدید با افکار جدید دارد و ما نمی‌توانیم با دفاع کردن، دل به ضد حملات بستن و فقط روی ضربات ایستگاهی گل بزنیم. ایران استعدادهای زیادی دارد و می‌توانیم فوتبال زیبا و تماشاگرپسندتری ارائه بدهیم به شرطی که مربی جوان تری داشته باشیم.

وی در پایان گفت: ما در جام ملت‌های آسیا در دوره گذشته ۳ گل از ژاپن خوردیم و ترس و نگرانی من این است که آن فاجعه به شکلی بدتر در جام ملت‌های بعدی تکرار شود. این یک هشدار جدی است و امیدوارم دوستان آن را جدی بگیرند و به فکر تغییرات اساسی در تیم ملی ایران باشند.

نظر شما