شناسهٔ خبر: 57458308 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

یادداشت/

رسانه می‌تواند از آدم‌کش قهرمان ملی بسازد!

رسانه به راحتی می‌تواند جای شهید و جلاد را عوض و فردی که دو نفر را با قمه به شهادت رسانده، به عنوان قهرمان معرفی می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه خبری تهران نیوز، معصومه اصطلامی فعال رسانه‌ای در یادداشتی نوشت: بارها شنیده‌ایم که جمهوری اسلامی امروز درگیر جنگ ترکیبی است که شکی در این امر نیست، یکی از اضلاع این جنگ رسانه است. رسانه‌ای که به راحتی می‌تواند جای شهید و جلاد را عوض کند! به راحتی فردی که با قمه دو بسیجی را شهید کرده به عنوان قهرمان معرفی می‌کند، به راحتی می‌تواند انگشت اتهام را به سمت حکومت و جمهوری اسلامی چرخانده و رفیق را دشمن کند!

بسیاری از سلبریتی‌ها یا افراد عادی بازداشت شده در اغتشاشات اخیر به یک باره با موجی از فالوور همراه شده‌اند! این نشان می‌دهد اغلب این افراد رسانه را خوب می‌شناسند و می‌دانند از رسانه خود در تهییج افکار عمومی در بحران‌ها و حوادث اینچنینی چگونه بهره ببرند، البته گاهاً جبهه انقلاب یک قدم عقب‌تر بوده و هنوز به درک درستی از رسانه و تاثیر آن در جامعه امروز نرسیده است.
 
همان گونه رسانه‌های فارسی‌زبان‌ خارجی نه بر اساس منطق بلکه بر اساس پروپاگاندا به انتشار و اطلاع‌رسانی اخبار می‌پردازند و با ترفندهای مختلف رسانه‌ای و نوعی چشم‌بندی قوه خیال مردم را تحریک می‌کنند به گونه‌ای که وقتی با بمباران اطلاعاتی این رسانه ها مواجه می‌شوید، کمتر کسی می تواند مقاومت و خود را در این هجمه حفظ کند.
 
در اینجا کاملاً واضح است جبهه انقلاب هنوز در شناخت رسانه، تبیین نقش آن، استفاده از آن برای پیشبرد اهداف خود عقب است، چیزی که دشمن بدان مسلط و واقف است و می‌توان گفت مهندسی افکار عمومی را به خوبی می‌داند.
 
قدری در این سوال تامل کنید که چرا ترامپ در زمان انتخابات آمریکا از توئیتر محروم شد و اجازه ورود و استفاده از این پیام‌رسان را نداشت؟ زمانی‌که ترامپ با استفاده از رسانه خود سعی در تهییج افکار عمومی آمریکا داشت به یک باره رسانه و به عبارت دیگر تنها ابزار اثرگذاری وی بر مردم از او گرفته شد.
 
شاید در ایران نتوان رسانه را از سلبریتی‌ها، مخالفان نظام یا معترضین گرفت ولیکن می‌توان جبهه انقلاب را در این حوزه تقویت کرد تا بداند امروز جنگ رسانه به چه معنا است و چطور با یک توئیت بر ذهن و فکر جوانان و نوجوانان تاثیر می‌گذارند و آن‌ها را نسبت به حکومت جمهوری اسلامی پر از خشم و نفرت می‌کنند.
 
بسیاری از افرادی که در اغتشاشات اخیر مردم را به خیابان‌ها و رفتارهای هنجارشکنانه دعوت می‌کردند دارای رسانه بودند که اگر این ابزار را در اختیار نداشتند، عملاً صدای آن‌ها شنیده نمی‌شد و حتی دیده هم نمی‌شدند! بسیاری از مردم اثر رسانه را نمی‌شناسند و این امر برای آن‌ها ملموس نیست.
 
نمونه واضح اثر رسانه بر ذهن مردم را می‌توان در ماجرای توماج صالحی، حسین رونقی و ... مشاهده کرد، حتی در خصوص حسین رونقی بسیاری از مردم که با توئیت‌های خانواده وی به خیابان‌ها آمدند امروزپس از آزاد شدن وی فهمیده‌اند چه رکبی خورده و چه دروغ‌هایی شنیده‌اند! از اعتصاب غذای ۶۰ روزه او تا شکسته شدن دو پا! همه دروغ بود تا مردم به خیابان‌ها بیایند و این نقش رسانه را نشان می‌دهد که چطور در همراهی یا عدم همراهی مردم می‌تواند همانند یک رگبار در میدان جنگ نظامی عمل کند.
 
دشمن از ابزار رسانه برای حق نشان دادن باطل خود بسیار بهره برده است و ما در نشان دادن ارزش‌های خود کمترین توجه را به رسانه در عصر حاضر نداشته‌ایم! این امر سبب شده در جنگ امروز ضربه‌های سهمگینی متوجه نظام و انقلاب اسلامی باشد. نباید فراموش کنیم امروز جنگ، جنگ روایت‌ها است.
 
انتهای پیام/*

نظر شما