شناسهٔ خبر: 57455363 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

افشین فرهانچی فعال سیاسی در گفتگو با ستاره صبح آنلاین:

مطالبه مردم در همه کشورهاسهیم شدن در اداره کشور است

ستاره صبح آنلاین/پیام فیض: عبدالله مرادی مدیرکل سیاسی وزارت کشور گفت:از نظر وزارت کشور خانه احزاب یکی از مهم ترین نهادهای سیاسی است به دلیل اینکه می‌تواند گفتگوهای موثر شکل دهد. پیش نویس برگزاری تجمعات و اعتراضات قانونی را به خانه احزاب ارائه خواهیم کرد تا از ظرفیت صنفی و اجتماعی آن برای پیش برد حق اعتراض استفاده کنیم.در ارتباط با این موضوع ستاره صبح آنلاین گفتگویی با دکتر افشین فرهانچی قائم مقام دبیرکل حزب اراده ملت انجام داده که در ادامه می خوانید:

صاحب‌خبر -

  با توجه به ارسال طرح تجمعات اعتراضی به خانه احزاب شما بهترین روش برای اجرای این طرح را چه می دانید؟
به نظر بنده هدف مورد نظر برای مشخص  کردن ضوابط و مقررات تجمعات اعتراضی خوب است و به ارتقا روش های کارزارهای مدنی و سیاسی کمک میکند. این قبیل طرح ها میتواند روزنه های جدیدی برای مردم ایجاد کند تا با روش های کم هزینه بتوانند مطالبات و خواسته های خود را بیان کنند.
اما متاسفانه به نظر می رسد در برخی مقاطع و مسائل، دولت ها تمایلی ندارند که مردم را در قدرت سهیم کنند.
بنابراین به نظر می رسد چنین طرح هایی به مرحله اجرا نخواهد رسید.
در اعتراضات اخیر برخی از اقشار جامعه تلاش کردند با شیوه های پر هزینه برخی مطالبات خود را بیان کردند.اما به نظر می رسد در راستای تامین برخی از مطالبات اقدامات جدی صورت نگرفته است.البته نمی توان توقع داشت هر آنچه که مردم خواستند دولت ها انجام دهند در هیچ کجای دنیا هم اینگونه نیست اما مطالباتی که امکان تحقق دارد باید از سوی مسئولان اجرایی شوند. اگر طرحی با عنوان تجمعات اعتراضی قانونی هم تصویب شود اما در پی آن مطالبات بیان شده به مرحله اجرا نرسد تفاوتی در اصل قضیه نمی کند.این نکته هم حائز اهمیت است که طبق اصل 27 قانون اساسی برای تجمعات اعتراضی نیازی به تصویب قانون و یا مجوز یک نهاد وجود ندارد.
از جمله مطالبات اقشار مختلف مردم رفع تبعیض، عدالت، آزادی، حریم شخصی، توسعه، حفظ محیط زیست و ... هستند در حالیکه دولت های مختلف علی رغم استقبال از این مطالبات اما در راستای تحقق آن گام عملی برنداشتند.
بنابراین به نظر می رسد شیوه رساندن پیام یا اعتراض در درجه دوم اهمیت قرار دارد.اول مسئولان باید تکلیف خود را را روشن کنند که تا چه میزان برای تامین مطالبات مردم جدی هستند.
در الگوهای قدیمی ایران، شاهانی عادل، محبوب و مردم دار تلقی می شدند که بی واسطه صدای مردم را می شنیدند. داستان زنجیر کاخ انوشیروان یا شب گردی های شاه عباس از این جهت مشهورترند اما نکته ای در این داستانها وجود دارد. در پارادایم مدرن سیاسی امروز سهیم کردن مردم در قدرت مطالبه اصلی آحاد مختلف جامعه در همه کشورهای دنیا است.
امروز مردم در سراسر دنیا تمایل دارند که در تصمیم گیری و سیاستگذاری کشورشان سهیم باشند و از رای و نظر آنها بهره گیری شود. 
جایگاه نهادهایی مانند مجلس، احزاب و انتخابات در کشور ما برای تامین همین مطالبه است. بنابراین می توان گفت سهیم کردن مردم در قدرت و تصمیم گیری ها بر دادن حق اعتراض اولویت دارد.کمااینکه حق اعتراض را قانون اساسی به مردم داده است.
امیدوارم  با تکیه بر پتانسیل های قانون اساسی در ارتباط با بحث اعتراضات مردم تصمیم گیری شود.

  به نظر شما نقش خانه احزاب در ساماندهی مطالبات مردم چیست و خانه احزاب تاکنون چقدر در این حوزه موفق بوده است؟
همانطور که اشاره کردم مسئله اصلی سامان دهی مطالبات یا رساندن آنها به گوش حاکمیت و دولت نیست بلکه بحث اصلی این است که برخی از مطالبات مردم تا چه میزان از نگاه دولت مشروع و قابلیت اجرایی دارد.حتی در گام بعدی نهاد مسئول و پاسخگو برای تامین این مطالبات کیست.
به نظر بنده نهادهای صنفی مانند خانه احزاب در حد توان تلاش کرده اند حلقه واسط بین مردم و مسئولان شوند اما به میزان لازم در این کار موفق نبوده اند زیرا به نظر می رسد مشکل چیز دیگری است.
خانه احزاب خود یک نهاد صنقی مطالبه گر است که در تمام سالهای اخیر مطالبات احزاب را منعکس کرده است ولی این نهاد حتی نتوانسته است مطالبات خودش را به جائی برساند. آن وقت انتظار داریم که بتواند پیگیر مطالبات مردم باشد. کل اگر طبیب بودی، سرخود دوا نمودی.

  برنامه حزب اراده ملت در آینده چیست و آیا برای انتخابات مجلس ورود می کند یا خیر؟
در حال حاضر حزب اراده ملت ایران تمرکز خود را بر دو مسئله گذاشته است. یکی توانمند سازی و آموزش اعضا خود، دوم ارتقا وضعیت، جایگاه و کیفیت رسانه های مختلف حزبی.
در هفته جاری سال دوم فعالیت شورای مرکزی حزب در دوره جدید کلید خورد و ریاست شورای مرکزی انتخاب شد. در همین راستا رئیس دفتر سیاسی و سخنگو نیز مشخص شدند. در هفته های آینده نیز دبیرکل حزب و اعضا دفتر سیاسی نیز مشخص خواهند شد.
حزب بطور کلی در تمام انتخابات ها تمایل به شرکت دارد اما بنا بر اقتضاعات موجود. اولین بحث این است که نامزد های حزبی بتوانند در انتخابات حضور داشته باشند. دوم اینکه فضا و شرایط مناسب برای فعالیت های انتخاباتی و تبلیغاتی وجود داشته باشد و سوم اینکه حزب طرح یا برنامه ای برای ارائه و اجرا با توجه به محدودیت های موجود در آن حوزه داشته باشد.
انتخابات مجلس آینده نیز از این امر مستثنا نیست و اگر شرایط مهیا باشد ما به عنوان یک حزب سیاسی تمایل داریم با استفاده از اهرم های قانون گذاری و نظارت مجلس در راستای مطالبات و خواسته های مردم و گروه های هدف مان در مجلس نقش آفرینی کنیم.

نظر شما