شناسهٔ خبر: 57454028 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

گزارش جی پلاس

آمار برجسته دور سوم جام جهانی ۲۰۲۲ قطر

در آخرین دور مرحله گروهی جام جهانی ۲۰۲۲ رکورد ها و آمارهای قابل توجهی به ثبت رسید.

صاحب‌خبر -

جی پلاس، مرحله گروهی به پایان رسید و برخی تیم ها با شگفتی سازی توانستند رقیبان بزرگشان را کنار بزنند و راهی یک هشتم نهایی بشوند. همچنین در دور سوم رکورد های تاریخی و آمار قابل توجهی به ثبت رسید که در ادامه به مهمترین شان اشاره می شود. 

صفر امتیاز قطر و کانادا به دست آوردند و بدترین های جام شناخته شدند. قطر همچنین عنوان بدترین میزبان تاریخ جام جهانی را به خود اختصاص داده بود. هیچ میزبانی تاکنون بدون امتیاز کار خود را به پایان نرسانده بود‌. 

یک اتفاق تاریخی در دور سوم افتاد و آن قضاوت استفانی فراپارت به عنوان نخستین داور زن در تاریخ جام جهانی بود. او دیدار آلمان و کاستاریکا را سوت زد. فراپارت همچین اولین داور زنی بود که در لیگ قهرمانان اروپا قضاوت کرد. 

۲ دوره پیاپی است که آلمان در مرحله گروهی حذف می شود. ژرمن ها برای نخستین بار چنین چیزی را تجربه کردند. آلمان با وجود پیروزی ۴ بر ۲ مقابل کاستاریکا به خاطر تفاضل گل در رتبه سوم قرار گرفت و از صعود به یک هشتم نهایی باز ماند. 

۳ گل گودی گاکپو در سه دیدار نخست مرحله گروهی به ثمر رساند. او نخستین بازیکن هلندی نام گرفت که به چنین رکوردی دست می یابد. از سال ۲۰۱۴ که لیونل مسی و خامس رودریگس سه گل در سه بازی مرحله گروهی به ثمر رسانده بودند بازیکنی نتوانسته بود این رکورد را تکرار کند. 

۳ نماینده آسیا یعنی استرالیا، ژاپن و کره جنوبی به یک هشتم نهایی راه پیدا کردند در حالی که در هفته آخر شانس کمی برای صعود داشتند. آن ها توانستند تیم های بزرگی همچون دانمارک، آلمان و اروگوئه را کنار بزنند و به جای آن ها در مرحله حذفی قرار بگیرند. 

۶ بازیکن متولد فرانسه برای تونس در ترکیب اصلی دیدار مقابل خروس ها بازی کردند. تونس توانست مدافع عنوان قهرمانی را با یک گل شکست دهد و یک پیروزی تاریخی به دست آورد. 

۸ دوره پیاپی بود که مکزیک به یک هشتم نهایی صعود می کرد اما در قطر با وجود پیروزی ۲ بر یک مقابل عربستان از رسیدن به این مرحله ناکام ماند. مکزیک به خاطر تفاضل گل کمتر نسبت به لهستان نتوانست به دور بعد راه پیدا کند. آخرین باری که این اتفاق افتاده بود به سال ۱۹۷۸ بر می گشت. 

۱۲ سال بعد دوباره تاریخ تکرار شد و غنا مقابل اروگوئه پنالتی از دست داد. برای اولین بار یک تیم مقابل یک حریف مشابه در جام جهانی دو پنالتی از دست داد. غنا این بار هم برابر اروگوئه شکست خورد (۲ بر صفر) اما بر خلاف گذشته هر دو تیم حذف شدند و نتوانستند به یک هشتم نهایی صعود کنند. 

۱۳ دریبل جمال موسیالا در دیدار آلمان و کاستاریکا داشت‌. بازیکن جوان آلمانی رکورد فوق العاده ای را به نام خود به ثبت رساند چون هیچ بازیکنی در سه بازی تورنمنت به این اندازه دریبل نکرد.  

۱۹ بازی مانوئل نویر در جام جهانی انجام داد. او با حضور در ترکیب اصلی آلمان در دیدار برابر کاستاریکا نخستین دروازه‌بانی لقب گرفت که به چنین رکوردی دست می یابد. نویر از سپ مه‌یر آلمانی و تافارل برزیلی پیشی گرفت. 

۳۹ دقیقه از بازی آرژانتین و لهستان گذشته بود که مسی یک پنالتی را از دست داد و شزنی برای دومین بار در این جام جهانی پنالتی مهار کرد. ستاره آرژانتینی برای دومین بار در تاریخ جام جهانی پنالتی از دست داد. او دومین بازیکنی است که چنین آماری را به ثبت می رساند. آساموا جیان اولین بازیکنی بود که نتوانست دو پنالتی را در جام جهانی به گل تبدیل کند. 

۹۶ ثانیه فاصله بین دو گل انگلیس در دیدار برابر ولز بود. مارکوس رشفورد و فیل فودن این دو گل را به ثمر رساندند. آن ها توانستند از رکوردی که برابر ایران (۱۴۶ ثانیه) به ثبت رسانده بودند پیشی بگیرند. آن گل ها را ساکا و رحیم استرلینگ وارد دروازه ایران کردند. 

۹۳+۴ دقیقه از بازی کامرون و برزیل می گذشت که وینسنت ابوبکر یک گل تاریخی به ثمر رساند. کامرون نخستین تیم آفریقایی لقب گرفت که در تاریخ جام جهانی برزیل را شکست می دهد (برزیل از جام جهانی ۱۹۹۸ در مرحله گروهی شکست نخورده بود). ابوبکر هنگام شادی گل پیراهنش را در آورد و کارت زرد دوم خود را دریافت کرد  و از بازی اخراج شد. آخرین بازیکنی که در یک بازی گل زده و اخراج شده بود زین الدین زیدان بود که این اتفاق در فینال جام جهانی ۲۰۰۶ رخ داد. 

۱۰۰ بازی را انگلیس در جام جهانی انجام داد. این اتفاق پس از دیدار برابر ولز افتاد. انگلیس پس از برزیل، آلمان، آرژانتین، ایتالیا، فرانسه و اسپانیا هفتمین کشوری بود که به صدتایی ها پیوست. 

نظر شما