شناسهٔ خبر: 57446820 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

شیخ نعیم قاسم: رئیس جمهور فتنه‌طلب را قبول نمی‌کنیم

معاون دبیر کل حزب الله لبنان به موضع گیری درباره انتخاب رئیس جمهوری در این کشور پرداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش راهبرد معاصر، شیخ «نعیم قاسم» معاون دبیر کل حزب الله لبنان گفت: ما بارها و به کرات گفته‌ایم که خواستار انتخاب رئیس جمهور در اسرع وقت هستیم اما این انتخاب توافق را طلب می‌کند زیرا این انتخاب به حدنصاب لازم نیاز دارد و ما به تنهایی نمی‌توانیم این حدنصاب را محقق سازیم همانطور که دیگران هم به تنهایی این توانایی را ندارند.

وی افزود: باید توافقات گسترده برای انتخاب رئیس جمهور انجام شود. هنگامی که مسئولیت را گردن ما می‌اندازند و ما را متهم به تعطیلی کشاندن انتخاب رئیس جمهوری می‌کنند. خطاب به آنها می‌گوییم که آیا ما می‌توانیم به تنهایی رئیس جمهوری بیاوریم؟ آنها مسئولیت را گردن ما می‌اندازند تا در واقع برناتوانی خود در تحمیل رئیس جمهور تحریک کننده ای که صلاحیت اداره کشور ندارد، سرپوش بگذارند.

شیخ نعیم قاسم اعلام کرد: ما خواهان رئیس جمهوری هستیم که ویژگی های خاصی به نفع لبنان داشته باشد. رئیس جمهوری که دو  دغدغه اساسی داشته باشد؛ نخست اینکه کشور را از حیث اقتصادی نجات دهد و دیگری اینکه توان گفتگو با همه طرف‌ها به منظور جمع کردن آنها برای حل مشکلات را داشته باشد و اینکه موضوعات چالش برانگیز سیاسی به گفتگو گذاشته شود و از جمله این موضوعات استراتژی دفاعی است.

معاون دبیر کل حزب الله لبنان تاکید کرد: آنکه استراتژی دفاعی را قبل از نجات مطرح می‌کند به دنبال به تعطیلی کشاندن کشور است. هدف او اعمال فشار در راستای خواسته خارجی است و ما زیر بار این موضوع نخواهیم رفت و رئیس جمهور فتنه طلب را قبول نخواهیم کرد.

وی افزود: ما رئیس جمهوری که خادم طرحهای آمریکایی-اسرائیلی باشد را هرگز نخواهیم پذیرفت. هرچه می‌خواهید علیه ما موضع گیری کنید اما ما لبنان را به اجنبی تحویل نمی‌دهیم. ما خواستار گفتگو هستیم و اگر آنها نمی خواهند این به خودشان مربوط است. ما خطاب به آنها می‌گوییم که به دنبال گفتگو نیستید زیرا از آن هراس دارید. وزن شما ضعیف و توانایی تحمیل طرحهای خود را ندارید.

معاون دبیر کل حزب الله لبنان در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: درباره رژیم صهیونیستی ملاحظه می‌کنیم که با وجود گذشت هفتاد سال از اعلام موجودیت این رژیم در فلسطین، مقاومت امروز بسیار قوی تر و گسترده تر در سراسر اراضی فلسطین شده است و گویا این رژیم تازه امروز اعلام موجودیت کرده است و ملتی هستند که این رژیم را نمی خواهند.

شیخ نعیم قاسم گفت: سالها ظلم، قتل و جنایات، عادی و همه اقداماتی که انجام دادند هیچکدام فایده ای نداشت و نتوانست فلسطین را از قلب کودکان و ملت مبارز فلسطین بیرون کند.

وی با اشاره به نفرت جهان عرب و اسلام از رژیم صهیونیستی در جام جهانی، بیان کرد: ما در جام جهانی شاهد هستیم که ادی از ملتهای عربی و برخی دیگر از ملتها، قبول نمی‌کنند که با خبرنگاران اسرائیلی مصاحبه کنند زیرا مصاحبه به مثابه عادی سازی است. این بدان مفهوم است که عادی سازی رژیم های عربی به منزله عادی سازی ملت‌ها نیست و ملت‌ها با فلسطین هستند. این جمله خبرنگار یدیعوت آحارونت را مورد توجه قرار دهید که گفت:« ما در جام جهانی قطر شوکه شدیم زیرا چیزی به نام اسرائیل وجود ندارد و فقط فلسطین وجود دارد».

معاون دبیر کل حزب الله لبنان تاکید کرد: این دستاورد بزرگی است که نشان دهنده رسوخ مقاومت در عمق جانهاست واین امید زیادی برای پیروزی در آینده را می دهد.

درخواست مجدد لبنان از جامعه جهانی برای بازگردانیدن آوارگان سوری به کشورشان

خبر دیگر از لبنان اینکه «نجیب میقاتی»، نخست‌وزیر پیشبرد امور لبنان از جامعه جهانی خواست برای پایان دادن به بحران آوارگان سوری با بیروت همکاری کنند؛ پرونده‌ای که بر لبنان در همه زمینه‌ها فشار وارد می‌‌کند.

میقاتی در دیدار با «فیلیپو گراندی»، کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان تاکید کرد: اولویت در مقطع کنونی بازگرداندن مستمر آوارگان سوری به کشورشان پس از حصول ثبات در سوریه است.

نخست‌وزیر پیشبرد امور لبنان بر لزوم هماهنگی کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان و دیگر نهادهای بین‌المللی مربوطه با دولت لبنان برای حل این معضل تاکید کرد.

 وی افزود: نباید این پرونده به اهرم فشاری بر لبنان تبدیل شود، لبنان دیگر قادر به تحمل بار مالی، خدماتی و سیاسی این پرونده نیست.

از سوی دیگر، گراندی گفت: ما از چالش‌های سهمگین لبنان اطلاع داریم و در این راستا، میزبانی از صدها هزار سوری و پناهندگان دیگر، مسئولیت سترگ دیگری بر این کشور است.

وی تاکید کرد:سازمان ملل متحد به حمایت انسانی از مردم لبنان و همه کسانی که در این کشور زندگی می‌کنند، ادامه خواهد داد و بر حمایت مستقیم از مردم لبنان خواهد افزود.

این مقام سازمان ملل اظهار داشت: کمیساریا مسئول امور پناهندگان است، ما به جلب حمایت بین المللی برای افرادی که خواهان بازگشت به سوریه هستند، ادامه خواهیم داد.ما پیشرفت‌هایی داشتیم اما همچنان نیاز به تلاش بیشتری هست تا مردم از تصمیم به بازگشت مطمئن شوند.

یادآور می‌شود که پس از آغاز جنگ داخلی در سوریه جمع کثیری از مردم این کشور برای فرار از اقدامات جنایتکارانه گروهای تروریستی در سوریه به لبنان پناهنده شدند.

تا به امروز عدد دقیقی از تعداد آوارگان سوری در لبنان وجود ندارد ولی برخی اطلاعات تائید نشده این عدد را تا یک ملیون و 500 هزار نفر تخمین زده اند.

وجود آوارگان سوری فشار اقتصادی زیادی را در سالهای اخیر متوجه لبنان کرده است و این کشور بارها اعلام کرد که توان اقتصادی لازم جهت پاسخگویی به نیاز آوارگان را ندارد.

علیرغم تلاش های دولت های متعدد در لبنان جهت بازگرداندن آوارگان سوری، برخی کشورهای غربی و عربی با هدف فشار به دولت های سوریه و لبنان با این اقدام مخالفت می کنند.

لازم به ذکر است که دولت سوریه بارها از بازگشت آوارگان به کشور استقبال کرده و تضمین های لازم را جهت بازگشت امن آوارگان اعلام کرده است./ تسنیم

نظر شما