شناسهٔ خبر: 57445949 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

عکس| پیرزن 800 ساله دوباره زنده شد

همشهری آنلاین نوشت: دانشمندان نروژی پیرزنی را ۸۰۰ سال پس از مرگش، با یک مدل سه‌بعدی واقع گرایانه به زندگی بازگرداندند.

صاحب‌خبر -

ر اوایل اکتبر، الن گراو، باستان‌شناس، مدل سه‌بعدی پیرزن نروژ ۸۰۰ ساله را که در یک نظرسنجی عمومی «تورا» نامیده شد، با ویدئویی ساخته شده توسط موزه دانشگاه علم و صنعت نروژ (NTNU) در فیس بوک معرفی کرد.

گراو در این ویدئو گفت: «نمی‌دانم اگر ۸۰۰ سال پیش به او می‌گفتند که روزی جاذبه اصلی موزه خواهد بود، چه فکری می‌کرد.»

مدل تورا با پوشیدن یک لباس نارنجی روشن دست‌دوز، رنگ شده با دست و کفش‌های چرمی، بر اساس اسکلت واقعیش و سرنخ‌هایی کشف‌شده از محل دفنش ساخته شد.

تورا، این زن قرون وسطایی، با قامتی ۱۵۰ سانتی‌متری در موزه ایستاده، با حالتی خمیده که دانشمندان از شکل استخوان‌های ستون فقراتش درباره فرم ایستادنش حدس زده‌اند. آنها همچنین بر این باورند که او مدتی بدون دندان‌های پایینیش زندگی کرده که در نهایت موجب مرگش شده است.

گراو گفت: «ما دریافتیم که او در دست‌ها، شانه‌ها و لگنش نقرس داشته، کمر او نیز فرسوده شده بود، بنابراین هنگام راه رفتن ظاهری خمیده داشته است.»

درباره زندگی بدون دندان نیز این باستان‌شناس گفت: «احتمالا به این معنی است که او کسانی را داشته که از او مراقبت می‌کرده‌اند.» تورا که در اواخر دهه ۱۲۰۰ به دنیا آمد، در تروندهایم، نروژ - در حدود ۳۰۰ مایلی شمال اسلو - زندگی می‌کرد و به گفته این تیم، گمان می‌رود که او در خانواده یک تاجر زندگی می‌کرد.

تصاویر | دانشمندان پیرزن ۸۰۰ ساله نروژی را دوباره زنده کردند

بنا بر گزارش‌ها، بقایای او در قبرستان کلیسایی در نزدیکی خیابان اصلی شهر، جایی که بسیاری از خانواده‌های بازرگان در آن زندگی می‌کردند، یافت شده است. دانشمندان بر این باورند که تورا احتمالا از یک خانواده ثروتمند بوده است.

به گفته گراو، این زن نروژی در اواسط دهه ۶۰ عمر خود بوده و این نشان می‌دهد که او زندگی خوب و طولانی داشته است.

گراو گفت: «از آنجایی که تورا تقریبا ۶۵ سال زندگی کرده است، که برای آن دوره نسبتا پیر بوده، ما معتقدیم که او به نسبت دوره‌ای که در آن می‌زیسته احتمالا زندگی خوبی داشته است.»

تصاویر | دانشمندان پیرزن ۸۰۰ ساله نروژی را دوباره زنده کردند

برای اینکه این زن تا این حد واقعی به نظر برسد، این باستان‌شناس با توماس فولدبرگ، هنرمند آرایشگر صنعت فیلم اهل دانمارک همکاری کرد. به گفته گراو، هر تار مو در ابروها، مژه‌ها و موهای صورت با دقت و یکی یکی چسبانده شده است.

گراو درباره حالت صورت زن گفت: «مردم همیشه تمایل دارند که قرون وسطی را تاریک و سنگین بدانند، اما شادی نیز در آن دوره وجود داشت، مردم یکدیگر را دوست داشتند و حتی برخی عمر طولانی داشتند. زندگی تورا سخت بود، اما او باید روزهای خوبی هم داشته باشد. امیدوارم مردم یاد بگیرند که مردم آن زمان هم شبیه ما بودند و احساساتی مثل ما داشتند.»

۲۲۷۲۲۷

نظر شما