شناسهٔ خبر: 57445730 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

روبات‌های قاتل از راه می‌رسند | سیاست جنجالی مجوز گرفت

طبق دستورات صادر شده، دیگر پلیس سانفرانسیسکو می‌تواند از روبات‌های قاتل برای درگیری و کشتن مظنونین استفاده کند.

صاحب‌خبر -

‌به گزارش همشهری آنلاین، هیات ناظران این شهر، اخیراً سیاست بحث‌برانگیزی را تصویب کرد که به نیروهای پلیس اجازه می‌دهد «در صورت وجود خطر تلفات جانی برای مردم یا افسران، از روبات‌های پلیس استفاده کنند».

اداره پلیس سان فرانسیسکو (SFPD) اعلام کرد که در حال حاضر هیچ روبات مسلحی در اختیار ندارد و فعلا برنامه‌ای برای مسلح کردن ماشین‌های کنونی خود نیز نخواهد داشت.

«آلیسون ماکسی» سخنگوی SFPD در بیانیه‌ای توضیح داد که روبات‌ها اکنون می‌توانند به مواد منفجره مجهز شوند تا در «شرایط غیرعادی برای نجات یا جلوگیری از تلفات بیشتر» از آنها برای تماس، ناتوان یا منحرف کردن مظنونان مسلح یا خطرناک استفاده کنند.

شایان ذکر است، تمام روبات‌های متعلق به پلیس سانفرانسیسکو به شکلی ساخته شده‌اند که توسط انسان کنترل می‌شوند و عملکرد مستقل محدودی دارند.

کارشناسان بارها هشدار داده‌اند که سلاح‌های کنترل‌شده با هوش مصنوعی می‌توانند مخرب‌تر از سلاح‌های هسته‌ای باشند و غیرنظامیان را با جنگجویان اشتباه بگیرند.

یک سیستم هوش مصنوعی (AI) که به یک پهپاد نیرو می‌دهد می‌تواند یک میدان جنگ را اسکن کرده و اهدافی را برای نابودی انتخاب کند، مانند تفنگی که خودش هدف گرفته و شلیک می‌کند.

سلاح‌های خودمختار می‌توانند میزان خطری را که سربازان انسانی در معرض آن قرار می‌گیرند کاهش دهند؛ یک مزیت استراتژیک آشکار برای کشوری که در حال جنگ است.

اما جیمز داوز، متخصص در زمینه تسلیحات هوش مصنوعی، بررسی سختی از سلاح‌های خودمختار و پتانسیل آنها دارد. او می‌گوید: «هنگام انتخاب یک هدف، آیا سلاح‌های خودمختار می‌توانند بین سربازان متخاصم و کودکان ۱۲ ساله‌ای که با تفنگ‌های اسباب‌بازی سرگرم هستند، تمایزی قائل شوند؟ بین غیرنظامیانی که از محل درگیری فرار می‌کنند و شورشیان که عقب‌نشینی تاکتیکی می‌کنند، چه؟»

نظر شما