شناسهٔ خبر: 57444281 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

در پی سفر اعضای کمیسیون اجتماعی به استان آذربایجان شرقی انجام شد؛

بازدید اعضای کمیسیون اجتماعی از شهرستان های هوراند، خداآفرین و کلیبر/پیگیری راه اندازی اورژانس اجتماعی برای این سه شهر

اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس از بخش های مختلف سه شهرستان هوراند، خداآفرین و کلیبر بازدید کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس روز گذشته (پنجشنبه، 10 آذرماه) از بخش های مختلف سه شهرستان هوراند، خداآفرین و کلیبر بازدید کردند و نشستی با فرمانداران این سه شهر داشتند.

هوراند، خداآفرین و کلیبر از ظرفیت های بالایی در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی برخوردار هستند کمااینکه در آن ها میوه هایی اعم از فیسالیس، انار، انجیر، گردو وجود داشته که برخی از درختان این میوه ها به صورت وحشی در بخش های مختلف روئیده اند. همچنین کشاورزان اقدام به کشت پنبه، برنج و سماق قرمز می کنند. شغل اغلب مردم این منطقه کشاورزی و دامداری است و یکی از جاذبه های توریستی آن برگزاری جشنواره های مختلف در فصل پاییز و بهار است که در آن ها مسابقاتی همچون اسب دوانی و تیراندازی نیز برگزار می شود. حضور عشایر و کوچ آن ها از منطقه ای به منطقه دیگر در همین محدوده جغرافیایی از دیگر جاذبه های منطقه است.

اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در ابتدا ضمن بازدید از بخش های مختلف هوراند، نشستی در فرمانداری برگزار کردند.

توکل فرهادی فرماندار هوراند ضمن گرامیداشت روز مجلس از نمایندگان حاضر خواست تا در جهت ثبت ملی هوراند که به عنوان دارالمومنین شناخته شده و کوچه محکمه آن نیز گویای این مهم است اقدام کنند.

وی از 17 قلعه، 15 آبشار و 11 هزار هکتار مراتع و سد عمارت به عنوان عواملی یاد کرد که هوراند را می تواند به قطب گردشگری استان آذربایجان شرقی تبدیل کند.

فرماندار هوراند در ادامه از نمایندگان خواست که رفع مشکلات این منطقه در حوزه راه، ارتباطات، مهاجرت جوانان به دلیل نبود شغل به حاشیه شهرها و در پی آن گسترش حاشیه نشینی که استان آذربایجان شرقی را به ششمین استانی که با این معضل مواجه است تبدیل کرده است، ضرورت ایجاد مرکز نگهداری از سالمندان و معلولان، رفع موانع اعطای تسهیلات وام ازدواج، فرزندآوری و اشتغال توسط بانک های عامل و ایجاد شرایطی برای رفع مشکل تضامین به صورت زنجیره ای و اصلاح دستورالعمل احراز صلاحیت دهیاران پیگیری کنند.

فرهادی از مشکلات تامین آب در این منطقه به عنوان یکی از مهم ترین مشکلات هوراند و روستاهای آن یاد کرد که مردم هوراند و روستاهای آن را با مشقات بسیاری روبه رو کرده است.

در ادامه مهدی زاده شهردار این شهر نیز خواستار حمایت مجلس از شهرداری های کوچک در حوزه حقوق و دستمزد شد و همچنین از نمایندگان خواست ایجاد مرکزی برای ارائه خدمات رفاهی به جوانان، ایجاد خانه ورزش و احیای نمایندگی تامین اجتماعی در هوراند را پیگیری کنند.

در پایان این نشست حسین حاتمی نماینده هوراند، خداآفرین و کلیبر در مجلس ضمن یادآوری اینکه پیگیری رفع مشکلات مردم این منطقه در حوزه اشتغال، بیمه، روابط کار و مشکلات اجتماعی از اهداف برگزاری این سفر است، تاکید کرد که در نهایت گزارشی از زیرساخت ها، منابع و امکانات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و عدالت در سرمایه گذاری به مجلس و دولت ارائه خواهد شد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از نحوه سرمایه گذاری شستا به بازنشستگی در مناطق مختلف کشور که از آن به  عنوان اقدامی دور از عدالت یاد کرد، افزود: محرومیت های این مناطق و طبقه بندی های اجتماعی حاصل ناعدالتی در توزیع امکانات براساس مناسبات جغرافیایی است و امیدواریم این سفرها آغازی بر رفع شکاف و ناعدالتی اجتماعی در بخش های مختلف کشور باشد.

در ادامه نمایندگان اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس ضمن ورود به خداآفرین از سدهای قیز قلعه سی و خداآفرین بازدید کردند.

وکلای ملت در ادامه این سفر وارد شهرستان کلیبر شدند و به منظور بررسی مشکلات حوزه اجتماعی این منطقه نشستی در فرمانداری برگزار کردند.

در این نشست فرماندار کلیبر ابتدا گزارشی از مشکلات موجود در حوزه های آموزش، سلامت، فرهنگی، ورزشی، گردشگری و آسیب های اجتماعی ارائه کرد و در ادامه از نمایندگان خواست تا در جهت رفع مشکلاتی همچون عدم تمکین بانک ها از اجرای مصوبات برای ارائه تسهیلات وام ازدواج، فرزندآوری و اشتغال، وام مسکن، کاهش 100 درصدی بیمه مشاغل آزاد، نبود پزشک متخصص و تجهیزات در بیمارستان کلیبر، بی توجهی معدن به بحث پرداخت مسئولیت اجتماعی در این شهر، عدم تامین اعتبارات برای جبران خسارات ناشی از سیل 17 مرداد 1400، نیمه تمام ماندن ساختمان مجتمع فرهنگی و هنری، پایین بودن زیرساخت های لازم برای گردشگری، نوسازی مدارس، رفع مشکل دامداران و عشایر در تامین علوفه و نهاده های دامی، راه اندازی اورژانس اجتماعی، رفع مشکل بیمه کشاورزان و خشکسالی و سایر مشکلات در حوزه های آب، راه و تلفن همراه از آن ها حمایت کنند.

در این نشست فرماندار خداآفرین نیز ضمن ارائه گزارش از ظرفیت های گردشگری موجود در این منطقه از نمایندگان حاضر خواست تا از آن ها در جهت افزایش سهم بلاعوض مسکن برای مستمری بگیران دستگاه های حمایتی، رفع مشکل تضامین برای دریافت وام اشتغال، راه اندازی بانک رفاه کارگران، ایجاد اداره تامین اجتماعی، راه اندازی اورژانس اجتماعی، نوسازی مدارس، رفع مشکل دسترسی مردم این منطقه به برنامه رسانه ملی، ایجاد حوزه برگزاری کنکور سراسری در این شهر و ایمن سازی جاده ها حمایت کنند.

در ادامه این نشست حسین حاتمی با تاکید بر اینکه مطالبات مردم این سه شهر را در نشست روز شنبه که با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار می شود پیگیری خواهند کرد، افزود: ما هم اکنون در کلیبر 120 مدرسه کانکسی داریم که در سطح عمومی نیاز به مطالبه گری دارد، همچنین تسریع روند اجرای پروژه ساخت و ساز گاوداری 6 هزار رأسی وابسته به شستا از جمله مواردی است که باید پیرامون آن به وزیر کار تذکر داده شود. همچنین راه اندازی اورژانس اجتماعی در این سه شهر از جمله اقدامات مهمی است که باید در دستورکار قرار گیرد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس در پایان اخبار خوشی در مورد راه اندازی بانک رفاه کلیبر و کلنگ زنی درمانگاه تامین اجتماعی داد.

در ادامه سیدکریم حسینی نماینده اهواز و باوی در مجلس تاکید کرد که باید گزارشی از مشکلات مردم این منطقه به مسئولان دولتی ارائه شود تا بتوان گامی اساسی در جهت توسعه در این منطقه برداشت.

حسین گودرزی نیز با انتقاد از توزیع ناعادلانه امکانات در کشور، افزود: ما در مجلس از جایگاه نظارتی که داریم مطالبات مردم این منطقه را پیگیری می کنیم ضمن اینکه بخشی از این مطالبات را نیز در نشست روز شنبه که با حضور وزیر کار برگزار می شود به سرانجام خواهیم رساند.

عباس گودرزی نماینده مردم بروجرد با تاکید بر اینکه مردم شایسته خدمت هستند و هرکدام از مسئولان باید در این زمینه به بهترین شکل تلاش کرده و با مردم در جهت رفع مشکلاتشان ارتباط برقرار کنند، افزود: ما باید با استفاده از نقاط قوت و ظرفیت هایی که در شهرهای مختلف وجود دارد فرصتی در جهت توسعه ایجاد کنیم و با اراده جمعی از این شرایط عبور کنیم چرا که ما با این سفرها تلاش می کنیم پیامی امیدبخش به نقاط مختلف کشور برسانیم ضمن اینکه به درک مشترکی از اوضاع استان های مختلف برسیم.

در پایان سفر اعضای کمیسیون اجتماعی به سه شهرستان کلیبر، هوراند و خداآفرین دیداری نیز با آیت الله رشادی امام جمعه کلیبر داشتند، وی در این نشست از نمایندگان مجلس خواست تا تامین روشنایی جاده اهر- کلیبر و رفع مشکل اشتغال جوانان را به طور جدی پیگیری کنند./

پایان پیام

نظر شما