شناسهٔ خبر: 57444192 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

حوزه صنفی-دانشجویی در هفته‌ای که گذشت؛

کاهش مدت بازپرداخت وام دانشجویی به ۳۶ ماه/شیوه نامه اجرایی آیین نامه انضباطی دانشجویان کشور ابلاغ شد

«الزام دانشگاه‌ها به برگزاری برنامه‌های سیاسی در روز دانشجو، اعتراض دانشجومعلمان به اجرای مناسب رتبه‌بندی معلمان و ابلاغ شیوه نامه انضباطی دانشجویان» از جمله مهم‍ترین اخبار تشکل‌های صنفی-دانشجویی در هفته گذشته بودند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «الزام دانشگاه‌ها به برگزاری برنامه‌های سیاسی روز دانشجو» و «کاهش مدت زمان بازپرداخت وام» از مهم‌ترین خبرهای حوزه‌های تشکل‌های دانشگاهی و شوراهای صنفی در هفته گذشته بودند.

از جمله دیگر عناوین مهم این حوزه‌ها می‌توان به «افتتاح خانه دانشجو، ابلاغ شیوه نامه انضباطی دانشجویان و بازدید رئیس دانشگاه شریف از خوابگاه‌های دانشجویی» اشاره کرد.

مطابق هفته‌های گذشته، ایسکانیوز در گزارش زیر مهمترین و گزیده‌های اخبار حوزه صنفی_دانشجویی را در هفته‌ گذشته آورده است:  

حوزه تشکل‌های دانشجویی

اعتراض دانشجومعلمان به اجرای نامناسب رتبه‌بندی معلمان

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در نامه‌ای خطاب به محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نسبت به اجرای نامناسب طرح رتبه‌بندی معلمان اعتراض کرد.

در این نامه بیان شده است: «رتبه‌بندی معلمان به عنوان یکی از مهمترین راهبردهای کیفیت بخشی به نظام تعلیم و تربیت با هدف ارتقا منزلت اجتماعی معلمان، پس از یک دهه فراز و نشیب و وعده‌های بی ثمر دولت قبل، در مجلس یازدهم، با برداشتی نامتعارف از اهداف اولیه آن، تصویب؛ و توسط دولت سیزدهم، اجرا شد. با این وجود، تسرّیِ کج فهمی لایه سیاست گذار از حقیقت طرح مذکور، به جامعه و مخابره ناشیانه این دریافت غلط از هدف عملیاتی شماره ۱۰ سند تحول بنیادین به ویژه از جانب نمایندگان مجلس، چهره‌ای مادی گرا و درگیر و دار حداقلی‌ترین دغدغه ها، از معلمان فرهیخته کشور ساخته است.»

در این نامه عنوان شده است: «یکی از نقص‌های جدی قانون رتبه‌بندی که پیش از تصویب، مدام از طرق مختلف به سمع دست اندرکاران امر می‌رسید، ناکامی دستگاه‌های مجری در بازتعریف صلاحیت‌های معلمی و به تبع آن، ناکارآمدی سیستم در سنجش پذیر کردن شاخصه‌های غالباً کیفی طرح بود که میتوان بر تمام این نواقص چشم پوشید و حتی المقدور، افق مطلوب طرح حاضر را ترسیم و تصور کرد.»

در این نامه تصریح شده است: «از جنابعالی به عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی انتظار می‌رود با تذکر به نمایندگان که در این باره موضع گیری غیر دقیق داشته اند، شرایط را برای کاهش تفاوت در پرداخت و افزایش عدالت میان کارکنان و ارتقای شان و منزلت فرهنگیان فراهم کنید.» 

خانه دانشجو بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران بزرگ افتتاح شد 

همزمان با سالروز صدور فرمان تشکیل بسیج دانشجویی «خانه دانشجو» با حضور رئیس سازمان بسیج مستضعفین و در مجاور مجتمع فرهنگی ۱۳ آبان افتتاح شد. 

گفتنی است بخش کافه گفتگو با ظرفیت ۳۰ نفر، بخش گعده با ظرفیت ۴۰ نفر و سالن اکران و آموزش با ظرفیت ۱۰۰ نفر از جمله ظرفیت‌های خانه دانشجو هستند.

دانشگاه‌ها ملزم به برگزاری برنامه‌های سیاسی در روز دانشجو 

مجمع آبان ماه اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با حضور عباس شیراوژن معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مهدی بادپا مدیر کل پشتیبانی امور فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری، کبری خزعلی  عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و حجت الاسلام  مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار شد.

بادپا در این مجمع بیان کرد که به دانشگاه‌ها تاکید شده تا به مناسبت گرامیداشت روز دانشجو حتما برنامه‌های سیاسی برگزار شود و ما از دانشگاه‌ها گزارش می‌خواهیم. 

همچنین وی معتقد است که  هر کار فرهنگی که فاقد پیوست سیاسی باشد، دیده نمی‌شود.

حوزه صنفی_دانشجویی

حضور شبانه رئیس دانشگاه شریف در خوابگاه 

رسول جلیلی رئیس دانشگاه شریف هشتم آذرماه به خوابگاه طرشت ۳ این دانشگاه رفت و در بازدید دو ساعته با تعدادی از دانشجویان خوابگاهی به گفت‌وگو پرداخت. 

گفتنی است مسائل مربوط به ممنوع‌الورودها، مشکلات دانشجویان ساکن شهرستان‌های اطراف تهران مثل ورامین و اسلامشهر که علی‌رغم دوری مسیر امکان گرفتن اتاق ندارند، چالش‌های اطلاع‌رسانی در دانشگاه، لزوم برخورد با هر دو طرف درگیر در تجمعات اخیر، راه‌های بازگشت آرامش به خوابگاه، کیفیت پایین غذا خصوصاً وعده‌ی شام و چند مورد دیگر از جمله مواردی بود که در این گفتگوی شبانه به آن پرداخته شد.

مدت بازپرداخت وام دانشجویی از ۶۰ به ۳۶ ماه کاهش یافت

مسعود گنجی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد که دانشجویان ورودی ۹۵ که در مدت زمان ۹ ماهه، برای تقسیط وام خود اقدام نکرده‌اند، بازپرداخت وام آنها از ۶۰ ماه به ۳۶ ماه کاهش یافته است.

گنجی یادآوری کرد که وام تحصیلی برای دوره کاردانی و کارشناسی ۲ و نیم میلیون تومان، برای دانشجویان دوره کارشناسی ارشد ۳ میلیون تومان و برای دوره دکتری ۶ و نیم میلیون تومان پرداخت می‌شود.

شیوه نامه اجرایی آیین نامه انضباطی دانشجویان کشور ابلاغ شد

 شیوه نامه اجرایی آیین نامه انضباطی دانشجویان مصوب سیصد و پنجاه و هشتمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اجرا به تصویب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و علوم، تحقیقات و فناوری رسید. 

بخش‌های اساسی این آیین‌نامه شامل اصول حاکم بر رسیدگی به تخلفات دانشجویی، شرایط و روش انتخاب اعضای کمیته‌های انضباطی دانشجویان، ترکیب اعضای کمیته های انضباطی دانشجویان، شرایط انتخاب اعضای کمیته های انضباطی دانشجویان، تایید و ابلاغ اعضای کمیته های انضباطی دانشجویان و تخلفات و تنبیهات، تفکیک تنبیهات است.

دانشجویان شاغل فقط مشمول وام شهریه می‌شوند

صمد حاج جباری معاون امور دانشجویان صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم گفت: براساس آیین نامه صندوق، دانشجویان شاغل مشمول دریافت وام دانشجویی نمی‌شوند تنها وامی که به این دانشجویان تعلق می‌گیرد، وام شهریه است. 

وی تصریح کرد که  بر اساس آئین نامه صندوق، دانشجویان شاغل فقط امکان استفاده از وام شهریه را دارند، دانشجویی که بیمه پرداز باشد از نظر صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، شاغل محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما