شناسهٔ خبر: 57444123 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

مالیات در حوزه گردشگری یکسان‌سازی می‌شود

وزیر میراث فرهنگی با بیان اینکه اعتبار گردشگری در کشور ۵۰ میلیارد تومان است که به طور حتم این رقم کفایت نمی‌کند، گفت: با سازمان امور مالیاتی جلسه داشتیم و تفاهم شد که مالیات در حوزه گردشگری یکسان‌سازی شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، سید عزت‌اله ضرغامی شامگاه پنجشنبه در نشست با فعالان گردشگری استان مرکزی با اشاره به اینکه ظرفیت‌های بسیاری در کشور وجود دارد، اظهار داشت: تجربه نشان داده است زمانی که بالاترین مقام تصمیم‌گیر یک سازمان حضور فیزیکی پیدا می‌کند و از نزدیک مسائل را می‌بیند، بسیاری از مشکلات را برطرف می‌کند.

وی افزود: حوزه ماموریت میراث در زمینه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی امنیتی است، میراث فرهنگی بزرگترین ظرفیت را برای همبستگی ملی آحاد مردم ایجاد کرده است، بسیاری از افراد قصد داشتند و در طول سالیان گذشته بین میراث قبل از اسلام و میراث بعد از اسلام تقسیم کنند و دو قطبی‌سازی کنند.

وزیر میراث فرهنگ، گردشگری و صنایع دستی، تصریح کرد: موضوع میراث فرهنگی را در برخی از حوزه‌ها مایه افتراق و ایجاد گسل جامعه دانستند در حالی که تماما مایه وحدت و انسجام ملی است و وزارتخانه در این امر تلاش بسیاری دارد.

ضرغامی عنوان کرد: افرادی که در حوزه گردشگری، فعال هستند باید روایت درستی را به گردشگران داخلی و خارجی منتقل کنند، چرا که یک وظیفه ملی است، خمین جاذبه‌ای مانند بیت امام راحل را دارد و گردشگر که در استان مرکزی مهمان است زمانی که وارد بیت می‌شود هیچ روایت درست و فهم درستی از بیت ندارد، بنابراین باید روایت‌ها به درستی تبیین شود و باید شخصیت امام به صورت کامل به گردشگران معرفی شود، راهنمایان باید نسبت به تمام میراث فرهنگی ملموس و ناملموس و ویژگی‌های استان آگاه باشند و روایتگران صادقی درستی باشند و جدی گرفته شود.

وی ادامه داد: در حوزه بوم‌گردی اقدامات بسیاری می‌توان انجام داد، باید ویژگی‌های بوم‌گردی مشخص شود در خدماتی که ارائه می‌شود نباید از استاندارهای بهداشتی کاسته شود و باید حداقل استاندارها را با کیفیت خوب داشته باشیم، اما نیاز است گردشگران امکاناتی را که در هتل‌های شهرها وجود دارد و گردشگران را با ویژگی‌های آن منطقه ملموس کنند. 

وزیر میراث فرهنگ، گردشگری و صنایع دستی عنوان کرد: در خصوص استان مرکزی مقداری متعهدانه نسبت به فرهنگ استان مرکزی باشید، استان مرکزی استان بسیار مهمی است و ملا محمد نراقی از هنرمندان برجسته این استان است، امروز از منزل این عالم بازدید داشتم که این مکان سخنان بسیاری برای کمک ایجاد کرده است.

ضرغامی بیان کرد: این استان برای گردشگر حرف‌های بسیاری دارد و به لحاظ آماری بالاترین سطح مفاخر و نخبگان را دارا است که این یک بنیه برای استان است، اما این مهم را هیچ کس معرفی نکرده است، استان مرکزی بالاترین سطح نخبگانی را دارد و جزو رتبه‌های نخست در این زمینه است تمام بخش‌های گردشگری کار شود تا مسائل برطرف شود.

وی اضافه کرد: متاسفانه مراکز اقامتی و هتل‌ها در قانون مستثنی نشدند، البته تفاهم شده است که برای هتل‌ها و مراکز اقامتی میزان مصرف استاندارد محاسبه شود و اگر این اماکن براساس میزان استاندارد برق مصرف کردند، هزینه برق به قیمت قبل محاسبه شود.

وزیر میراث فرهنگ، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: اعتبار گردشگری در کشور 50 میلیارد تومان است که به طور حتم این رقم کفایت نمی‌کند و در واقع کشور اعتباری برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری ندارد و به جهت تامین اعتبارات مورد نیاز به سراغ مجوزها و تسهیلات می‌رویم که وزارتخانه بهترین عملکرد را در این رابطه داشته است.

ضرغامی ادامه داد: امروز وزارتخانه برای پرداخت تسهیلات تبصره 18 سقف ندارد و در استان برای هر گونه سرمایه‌گذاری که بخواهد صورت گیرد امکان پرداخت تسهیلات وجود دارد، در برنامه 5 ساله هفتم تبصره‌هایی باید لحاظ شود، البته در بودجه 1402 تبصره‌ها وارد نشده و در لایحه مواد دائمی لحاظ می‌شوند که به حوزه گردشگری کمک می‌کنند.

وی تصریح کرد: در حوزه گردشگری هماهنگی دستگاه‌های مختلف نیاز است که البته همکاری‌ها را در این زمینه شاهد و درصدد تقویت همکاری‌ها هستیم و مشکلاتی که به دستگاه‌های دیگر مرتبط است برطرف شود، همچنین در بحث مالیات بر ارزش افزوده، با هتل‌دارها نیز در تلاش و مذاکره هستیم، معاونت گردشگری با سازمان امور مالیاتی جلسه داشت و تفاهم شد که مالیات در حوزه گردشگری یکسان‌سازی شود و در حدی که لازم است، مالیات اخذ شود، همچنین براساس تصمیم شورای اقتصاد کشور به دلیل شیوع کرونا دریافت مالیات به مدت دو سال تمدید شد و در حوزه مالیات پیگیر انجام کارهای مختلف هستیم.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اضافه کرد: دولت سیزدهم تلاش‌های بسیاری داشته است و ریاست جمهور به مباحث حوزه گردشگری واقف است، اما کشور درگیر مسائل و مشکلاتی است و برخی موارد مانند تامین نیازهای اولیه مردم در شرایط حساس در اولویت قرار دارد، بنابراین در راستای حل مسائل باید به سمت جلو حرکت کرد و امیدواریم توسعه گردشگری را به‌زودی شاهد باشیم و از این شرایط به سرعت عبور کنیم.

انتهای پیام/711/

نظر شما