شناسهٔ خبر: 57443565 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

بررسی رکوردها شکسته شده در جام جهانی قطر

جام رکوردها

جام جهانی ۲۰۲۲ قطر تا این جای کار رکورد شکنی های جالب توجهی داشته است.

صاحب‌خبر -

ریحانه اسکندری: جام جهانی ۲۰۲۲ قطر از آن دسته جام جهانی هایی بود که طرفداران فوتبال در سراسر دنیا بسیار منتظر شروعش بودند. بریز و بپاش مالی قطری ها و پیش بینی که از نتایج بازی ها می شد هیجان آغاز جام را بالا برد. در همان روز های ابتدایی، وقتی آرژانتین که از شاسن های قهرمانی است از عربستان ۲ بر ۱ شکست خورد، اعجاب جام آغاز شد. تیم هایی که در دوره ها قبل نتایج فوق العاده ای داشتند در این دوره و مرحله گروهی به چالش های خاصی برخوردند و خیلی از تیم هایی که انتظار نمی رفت حماسه ساز نام کشورشان شدند.

بی شک در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر رکورد های جالبی شکسته شده است و لحظات خاصی تا همین لحظه برای مردم دنیا ساخته شده است.

یکی از رکورد هایی که در همان روز های ابتدایی شکسته شد مربوط به دیدار تیم ملی کشورمان و انگلیس بود. در این بازی رکورد وقت اضافه شکسته شد. این بازی مجموعا ۲۴ دقیقه در هر دو نیمه وقت اضافه داشت. یکی از دلایل ثبت این رکورد این است که وقت اضافه توسط هوش مصنوعی اندازه گیری می شود و به همین خاطر زمان وقت های اضافه در این دوره جام جهانی قابل توجه است.

رکورد دیگر دیدار ایران و انگلیس به نام مهدی طارمی بود. مهاجم بوشهری باشگاه پورتو با زدن دو گل نه‌تنها تبدیل به اولین بازیکن ایرانی شد که دو گل در جام جهانی به ثمر رسانده است، بلکه اولین فوتبالیست آسیایی شد که در تاریخ جام جهانی مقابل یک تیم اروپایی موفق به ثمر رساندن دو گل می‌شود.

همچنین بازیکنان تیم ملی کشورمان در نیمه اول دیدار با انگلیس تنها ۴۶ پاس به هم دادند که بدترین آمار را در یک نیمه یک بازی جام جهانی از این حیث ثبت کردند.

بازیکنان انگلیس نیز پیش از گل ششم سه‌شیر که توسط جک گریلیش به ثمر رسید، ۳۵ بار به هم پاس دادند که بیشترین پاسِ منجر به گل در جام جهانی از سال ۱۹۶۶ بود.

تیم ملی ایران در دومین دیدار خود در جام جهانی با ولز توانست رکورد جالب دیگری ثبت کند. تیم ملی که هر دو گل خود را در وقت های اضافه و توسط روزبه چشمی و رامین رضاییان به ثمر رساند نام خود را در لیست دیر هنگام ترین گل های تارخ قرار داد.

در حال حاضر جدول دیرهنگام ترین گل های جام جهانی به شکل زیر است:

مهدی طارمی: ۱۳+۹۰ (ایران ۲۰۲۲)
رامین رضائیان: ۱۱+۹۰ (ایران ۲۰۲۲)
دیوی کلاسن: ۹۰+۸ (هلند ۲۰۲۲)
روزبه چشمی: ۸+۹۰ (ایران ۲۰۲۲)

جام رکوردها

بازی ایران برابر ولز رکورد دیگری برای تیم ملی کشورمان داشت، این بازی بهترین بازی ایران در تاریخ جام جهانی بود و ملی پوشان بهترین عملکرد تاریخ فوتبال ایران را در قطر رقم زدند.

هم چنین مهدی طارمی موفق شد در این بازی هشت موقعیت گل زنی ایجاد کند، خلق این تعداد موقعیت گل برای یک بازیکن تا این جای جام جهانی توسط شخص دیگری به غیر از مهدی طارمی انجام نشده است.

آخرین حضور فوق ستاره هایی چون رونالدو و مسی هم به رنگ و بوی این جام حالت خاصی داد. این دو وزنه سنگین فوتبال که ۱۶ سال تمام در رقابت و فراز و نشیب کنار هم بودند حالا در این جام هم توانستند رکورد های مختلفی را از آن خود کنند. قطعا تماشاگران این تورنومنت ورزشی بزرگ، دوست دارند آخرین تلاش های رونالدو و مسی را در پیراهن ملی ببینند و حتی در ذهنشان فیتنال را بین این دو غول تجسم کنند.

یکی از رکورد های جالب جام ۲۰۲۲ به دست مسی شکسته شد. در جریان شکست ۲-۱ آرژانتین مقابل عربستان در جام جهانی ۲۰۲۲، لیونل مسی به رکورد حضور در ۵ دوره جام جهانی رسید. بازیکنان زیادی نیستند که بازی در ۵ دوره جام جهانی را تجربه کرده باشند.

رکورد دیگر جام در سه روز ابتدایی باز هم متعلق به بازی آرژانتین و عربستان بود. طبق آمار منتشر شده این بازی که با حمایت پر شور قطری از مسی و یارانش همرا بود، چیزی حدود ۸۸ هزار و ۱۲ نفر را به ورزشگاه لوسیل کشاند. رقمی که هم تا روز سوم جام یک رکورد بود و هم برای فوتبال قطر بی سابقه.

جام رکوردها

آن طرف در گروه H رونالدو رکوردی تاریخی را با رتغال برای خود ثبت کرد. کریستیانو رونالدو توانست در دقیقه ۶۴ دیدار پرتغال برابر غنا در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر از روی نقطه پنالتی گلزنی کند و به همین علت اکنون او اولین بازیکن تاریخ است که در ۵ دوره جام جهانی ۲۰۰۶، ۲۰۱۰، ۲۰۱۴، ۲۰۱۸ و اکنون ۲۰۲۲ برای تیمش گلزنی می‌کند.

جام رکوردها

و اما باز هم مسی رکورد خاصی در دیدار با مکزیک ثبت کرد. ثبت یک گل و یک پاس گل در دیدار با مکزیک باعث شد که مسی نام خودش را در سن ۳۵ سال و ۱۵۵ روزگی به عنوان مسن‌ترین بازیکنی که چنین آماری در جام جهانی به ثبت رسانده تبدیل کند.

نکته جالب درباره ثبت چنین رکوردی این است که جوان‌ترین بازیکنی که در جام‌های جهانی توانسته در یک بازی یک گل و یک پاس گل به ثمر برساند هم خود مسی است. مسی در جام جهانی ۲۰۰۶ در جریان پیروزی ۶ بر صفر آرژانتین مقابل صربستان و مونته‌نگرو موفق شد یک گل به ثمر برساند و یک پاس گل بدهد تا با ۱۸ سال ۳۵۷ روز به جوان‌ترین بازیکنی تبدیل شود که چنین آماری را در یک بازی به ثبت رسانده است.

یکی از رکورد های دیگر جام جهانی برای خود تیم ملی قطر است، آن ها با شکست در بازی افتتاحیه مقابل اکوادور تبدیل به نخستین تیمی شدند که خودشان میزبان بودند و خودشان باختند و همچنین عنابی ها با شکست در هر سه بازی خود در مرحله مقدماتی تبدیل به ضعیف ترین تیم میزبان تاریخ جام جهانی شدند.

یکی دیگر از رکورد های جذاب این دوره از جام جهانی مربوط به داوری زنان در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر است. استفانی فراپار داور زن اهل فرانسه به عنوان داور دیدار آلمان - کاستاریکا انتخاب شد تا اولین زنی باشد که بازی دو تیم در جام جهانی مردان را سوت می زند.

آمریکایی ها نیز با شکست ۱ بر ۰ ایران و صعود به مرحله بعدی جام جهانی به رکورد جالبی دست یافتند. تیم ملی فوتبال آمریکا با پیروزی مقابل ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر پس از ۹۲ سال، رکورد جام جهانی ۱۹۳۰ اروگوئه را تکرار و دو بازی، بدون گل خورده به نام خود ثبت کرد.

آمریکایی‌ها در جام جهانی ۱۹۳۰، دو پیروزی ۳ بر صفر مقابل بلژیک و اروگوئه کسب کردند.

بیشتر بخوانید:

۲۵۱۲۵۴

نظر شما