شناسهٔ خبر: 57443496 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

پربازدیدترین اخبار شهری ایران در هفته‌ای که گذشت؛

آخرین جزئیات پروژه‌های عمرانی شهر اصفهان/سیرجان؛ شهر جهانی گلیم

پربازدیدترین اخبار شهری ایران در هفته گذشته را در این بسته خبری بخوانید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، «پایتخت صنعتی ایران و یک دنیا حرف ورزشی!»، «آخرین جزئیات روند اجرای پروژه‌های عمرانی شهر اصفهان»، «کاشت ۲۰۰ هزار پیاز لاله در باغ گل‌های کرج»، «پرداخت ۳۲ میلیارد غرامت تملک املاک / وجود املاک قولنامه‌ای در بعضی از محله‌های شهر»، «اجرای طرح مبارزه با حیوانات موذی در منطقه ۹ اصفهان»، «آخرین جزئیات احداث طرح خط پرش خیابان مسجدسید»، «کسب عنوان شهر جهانی گلیم برای سیرجان»، «تقسیمات شهری ناهماهنگ؛ چندپارچگی مدیریت شهری»، «شناسنامه محله‌های منطقه ۱۱ اصفهان تدوین می‌شود / تغییر در ساختار تکریم شهروندان»، «تالار ماهی در میدان مرکزی میوه و تره‌بار اصفهان راه‌اندازی می‌شود»، «گلایه شهروندان گلپایگانی از طعم بد آب شرب+ پاسخ مسئولان» از عناوین اخباری است که هفته گذشته در صدر پر بازدیدهای سرویس شهروکلانشهر ایمنا قرار گرفت و در این بسته خبری بازنشر می‌شود.

پایتخت صنعتی ایران و یک دنیا حرف ورزشی!

«پایتخت صنعتی ایران و یک دنیا حرف ورزشی!» از پرمخاطب‌ترین اخبار شهری ایمنا در هفته گذشته بود.

ساکنان شهرهای بزرگ و صنعتی روزانه ساعات بسیاری را در محیط‌های بسته کاری و مسکونی سپری می‌کنند و در مترو، اتوبوس و تاکسی در حال رفت و آمد هستند. امروزه ساکنان کلان‌شهرهای دنیا همانند نیاکان خود امکان گشت‌وگذار روزانه در دل طبیعت، بالا و پایین رفتن از کوه‌ها و لذت بردن از مناظر اطراف را ندارند. تحرک شهروندان به واسطه تغییر سبک زندگی کم شده و فعالیت بدنی آنان کاهش پیدا کرده است.

مجموعه عوامل یاد شده ورزش را برای شهروند مدرن ساکن شهرها تبدیل به یک نیاز جدی کرده است، اما ورزش کردن نیاز به تجهیزات خاص در یک مکان مشخص و در دسترس دارد، مکان‌هایی همچون باشگاه‌های ورزشی، استخرها، زمین‌های بازی، پارک‌ها و فضاهایی ورزشی که به صورت رایگان در دسترس عموم شهروندان باشد. ممکن است تمام شهروندان یک شهر زمان یا هزینه شرکت در باشگاه‌های ورزشی را نداشته باشند یا ممکن است طی کردن مسافت‌های طولانی برای حضور در مراکز ورزشی برای افراد خوشایند نباشد.

سیدعلی بنی‌جمالی، کارشناس ورزشی می‌گوید: طبق ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، توجه به سلامت شهروندان و نحوه سپری کردن اوقات فراغت از وظایف اصلی شهرداری است. این سازمان باید در وهله نخست به ایجاد زیرساخت‌ها و تجهیزات ورزش همگانی در سطح شهر بپردازد.

علیرضا شعبانی، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اراک می‌افزاید: یکی از رسالت‌های سازمان توسعه ورزش همگانی است، به نحوی که تمام شهروندان در هر سن و با هر شرایطی می‌توانند در فضاهای در نظر گرفته شده سطح شهر به فعالیت‌های ورزشی بپردازند.

آخرین جزئیات روند اجرای پروژه‌های عمرانی شهر اصفهان

امیرعباس رحمتی، مدیرعامل سازمان عمران شهرداری اصفهان، این سازمان را بازوی توانمند و مجری پروژه‌های عمرانی اصفهان دانست و گفت: سازمان عمران در حال اجرای پروژه‌های متعددی در سطح کلان‌شهر اصفهان است.

وی در خصوص پروژه‌های عمرانی سازمان عمران شهرداری اصفهان، اظهار کرد: این سازمان به عنوان بازوی توانمند و مجری پروژه‌های عمرانی، در حال اجرای پروژه‌های متعددی از جمله رینگ چهارم، پل زیرگذر اندیشه، بازیکده حصه، بلوار گل‌ها و پارکینگ زیرسطحی خیابان توحید در سطح کلان‌شهر اصفهان است.

کاشت ۲۰۰ هزار پیاز لاله در باغ گل‌های کرج

رمضانعلی پوررستمی، سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج از کاشت ۲۰۰ هزار پیاز لاله در باغ گل‌های این شهر خبر داد و گفت: به منظور برگزاری هرچه بهتر جشنواره لاله‌ها با ایجاد یک کارگروه ویژه برنامه‌ریزی دقیقی انجام شده است تا جشنواره با کیفیت بهتری برگزار شود.

وی افزود: جشنواره لاله‌ها اتفاق باشکوهی است که همه ساله به همت مجموعه مدیریت شهری در باغ گل‌های بوستان شهید چمران برگزار می‌شود و شور و هیجان خاصی به شهر و شهروندان می‌بخشد.

پرداخت ۳۲ میلیارد غرامت تملک املاک / وجود املاک قولنامه‌ای در بعضی از محله‌های شهر

«پرداخت ۳۲ میلیارد غرامت تملک املاک / وجود املاک قولنامه‌ای در بعضی از محله‌های شهر» یکی دیگر از پرمخاطب‌ترین اخبار شهری ایران ایمنا در هفته گذشته بود.

واحد حقوقی و املاک یکی از واحدهای حساس شهرداری است که عملکرد آن بر دیگر واحدها و سازمان‌های شهری اثرگذار است. مسئولیت اعمال قانون و دفاع از حقوق شهرداری در رابطه با دعاوی مطروحه علیه شهرداری، طرح دعاوی به منظور وصول حقوق موجود در واحدها و حل‌وفصل آن‌ها، روشن کردن بعضی از موارد و اظهار نظر حقوقی در خصوص سوالات مطرح شده از سوی واحدهای تابعه، تنظیم دادخواست شکایت‌های کیفری، اظهارنامه، اخطاریه، مزایده، مناقصه و همکاری در اجرای آرای صادره از سوی شهرداری، ابلاغ قوانین و چگونگی اجرای آن‌ها برای شرکت در کمیته‌ها و کمیسیون‌ها از مهم‌ترین وظایفی است که بر عهده واحد حقوقی و املاک شهرداری است.

واحد حقوقی و املاک شهرداری خمین در راستای تحقق اهداف شهرداری و اجرای طرح‌های شهری اقدامات ارزنده‌ای در حوزه‌های مختلف از جمله آزادسازی‌ها و تملک املاک انجام داده است.

حامد براتیان، مسئول امور حقوقی و املاک شهرداری خمین، در پاسخ به این سوال که چه میزان آزادسازی در شهر خمین در سال جاری انجام شده است؟، اظهار کرد: طی شش ماه نخست سال جاری ۱۱۴۲ مترمربع تملک املاک انجام شده و شهرداری بابت آن یک سری امتیازات به مالکان اهدا و به برخی غرامت پرداخت شده است. شهرداری طی این مدت مبلغ ۳۲ میلیارد و ۳۶۵ میلیون ریال غرامت بابت سه‌فقره پرونده تملک املاک پرداخت کرده و به مالکانی که غرامت پرداخت نشده نیز امتیاز داده شده است.

وی با اشاره به املاک قولنامه‌ای در شهر خمین، تصریح کرد: بیشتر املاکی که در منطقه احمدآباد و گوشه عظیم شهر خمین قرار دارد، قولنامه‌ای است و مالکان باید برای تملک آن‌ها سند بیاورند. مالکان می‌توانند از طریق ماده ۱۴۷ قانون ثبت اسناد سند بگیرند، چنانچه ملک مورد نظر در تصرف کامل باشد و مشکل قانونی وجود نداشته باشد، مدارک را در نوبت می‌گذارند و طی چند مرحله آگهی سند ماده ۱۴۷ صادر می‌شود. تملک‌ها طبق نظریه کارشناسی انجام می‌شود و ما بر اساس آن عمل می‌کنیم.

اجرای طرح مبارزه با حیوانات موذی در منطقه ۹ اصفهان

سیدسلمان قاضی‌عسگر، مدیر منطقه ۹ شهرداری اصفهان با اشاره به اجرای طرح مبارزه با حیوانات موذی در این منطقه گفت: با اجرای این طرح بیش از هزار قطعه طعمه‌گذاری در سطوح خیابان‌ها و فضاهای سبز منطقه انجام شده است.

وی با بیان اینکه ساماندهی حیوانات موذی در شهرها پیچیده و مشکل است، افزود: با رعایت بهداشت عمومی و محیطی، رعایت بهداشت واحدهای صنفی و غذایی در سطح شهر و نریختن زباله‌های خانگی و خوراکی می‌توان تا حد قابل توجهی جمعیت این جوندگان را کنترل کرد.

آخرین جزئیات احداث طرح «خط پرش» خیابان مسجدسید

میثم بکتاشیان، مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان از پیشرفت ۷۵ درصدی طرح خط پرش در خیابان مسجدسید حدفاصل چهارراه هفتم محرم (وفایی) تا چهارراه تختی خبر داد و گفت: فاز نخست این طرح حدفاصل چهارراه تختی تا خیابان طیب تکمیل شده است و آماده بهره‌برداری است.

وی با بیان اینکه به دلیل تسریع در روند تکمیل طرح در ماه‌های آینده، بالغ بر ۵۰ میلیارد ریال اعتبار به آن اختصاص یافته است، ادامه داد: اجرای این طرح با تلاش شبانه‌روزی و بی‌وقفه جهت جبران تأخیر حاصل از معارضات پیش‌بینی نشده در مسیر پروژه خط پرش خیابان مسجدسید در دستور کار قرار گرفته است.

کسب عنوان «شهر جهانی گلیم» برای سیرجان

علی‌اکبر کریمی‌پور، شهردار سیرجان گفت: ۱۴ شهر کشور در حوزه صنایع‌دستی عنوان جهانی گرفته‌اند و سیرجان با کسب عنوان شهر جهانی گلیم، در کنار شهرهایی همچون اصفهان، تبریز، شیراز و زنجان قرار گرفته است، گلیم سیرجان طی فرآیند دشواری به ثبت جهانی میراث ناملموس رسید و اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است.

وی با اشاره به راه‌اندازی گذر و موزه گلیم در شهر سیرجان، افزود: توسعه فعالیت‌های بیشتر و ارتقای تلاش‌ها در حوزه گلیم جزو برنامه‌های شهرداری و سایر مسئولان شهرستان است.

تقسیمات شهری ناهماهنگ؛ چندپارچگی مدیریت شهری

«تقسیمات شهری ناهماهنگ؛ چندپارچگی مدیریت شهری» از پرمخاطب‌ترین اخبار شهری ایران ایمنا در هفته گذشته بود.

یک کشور در حال رشد باید برای انجام برنامه‌ریزی‌های اقتصادی و اجتماعی، به منظور اداره بهتر سرزمین و بهره‌برداری بهینه از منابع به موضوع تقسیمات کشوری توجه ویژه‌ای داشته باشد، تا زمانی که تقسیمات کشوری به درستی انجام نشود، هرگونه برنامه‌ریزی در سطح ملی و سطوح منطقه‌ای محقق نخواهد شد، در راستای دستیابی به این هدف و با آگاهی از اینکه نظام تقسیمات کشوری در تمام سطوح تمایل به ارتقا دارد، از سال ۱۳۱۶ تا سال ۱۳۸۰ تعداد استان‌ها در ایران از شش به ۲۸ استان افزایش یافت و به تبع آن ساختار تشکیلات دولت نیز بزرگ‌تر شد.

چندپارچگی مدیریت شهری و بروز معضلات متعدد در سطح شهرها نتیجه تقسیمات شهری ناهماهنگ میان سازمان‌های دخیل در مدیریت شهر است.

فرانک باقری، کارشناس شهرسازی تصریح کرد: یکی از اساسی‌ترین و بنیادی‌ترین واحدهای طراحی و برنامه‌ریزی شهری، ساختار سیاسی اداری شهر و به بیان دیگر تقسیمات شهری است، به رغم اهمیت تقسیمات سیاسی اداری و فضایی شهر تاکنون نظریه‌ای جامع که در برگیرنده تمام شاخص‌های مؤثر باشد و در بحث تقسیمات فضای شهری به کار گرفته شود، ارائه نشده است.

وی اضافه کرد: یکی از اصلی‌ترین موانع فراروی مدیریت شهری کارآمد در کلان‌شهرها، چندپارچگی مدیریت شهری و نبود هماهنگی میان سازمان‌های خدماتی در عرصه‌های تصمیم‌گیری، سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، اجرا و نظارت در نبود دولت محلی است. تقسیمات شهری متفاوت و ناهماهنگ در میان سازمان‌های مختلف شهری از نتایج چندپارچگی مدیریت شهری به‌شمار می‌رود.

شناسنامه محله‌های منطقه ۱۱ اصفهان تدوین می‌شود / تغییر در ساختار تکریم شهروندان

«شناسنامه محله‌های منطقه ۱۱ اصفهان تدوین می‌شود / تغییر در ساختار تکریم شهروندان» از پرمخاطب‌ترین اخبار شهری ایمنا در هفته گذشته بود.

با اولویت‌بندی محله‌های منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان و استفاده از ظرفیت تمام ذی‌نفعان و مشارکت شهروندان پس از شناسایی وضعیت موجود هر محله در ابعاد مختلف، شناسنامه محله‌ها تدوین می‌شود. در این راستا برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت را برنامه‌ریزی می‌کنیم تا بر اساس اولویت به بررسی آن‌ها بپردازیم.

حسن محمدحسینی، مدیر منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان اظهار کرد: با اولویت‌بندی محله‌های این منطقه و استفاده از ظرفیت تمام ذی‌نفعان و مشارکت شهروندان، پس از شناسایی وضعیت موجود هر محله در ابعاد مختلف، شناسنامه محله‌ها تدوین می‌شود. در این راستا برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت را برنامه‌ریزی می‌کنیم که به‌طور مدون و گام‌به‌گام بر اساس اولویت، اعتبارات و ردیف‌های بودجه‌ای به بررسی آن‌ها بپردازیم.

وی تصریح کرد: اعتمادسازی و تحکیم پایگاه اجتماعی مجموعه شهرداری و ارتباط مستقیم با مردم جزو رویکردهای اصلی ما و از تأکیدات شورای ششم و شهردار اصفهان است. بر این اساس طرح شفافیت ابلاغی از طرف شهردار و شورای اسلامی شهر اولویت نخست است، زیرا هویت ما از مردم است و خدمات شهرداری برای تأمین آسایش آن‌ها جهت زندگی در شهر ارائه می‌شود؛ بر همین اساس به خصوص در بحث ارتباط مستقیم با مردم برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده‌ایم و از شهروندان درخواست کرده‌ایم در صورت وجود مشکل موارد را اعلام کنند تا بنا به وظیفه‌ای که داریم، به عنوان کارگزار به سراغ آن‌ها برویم.

تالار ماهی در میدان مرکزی میوه و تره‌بار اصفهان راه‌اندازی می‌شود

امیرحسین ماه‌آورپور، مدیرعامل سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان گفت: تالار ماهی به عنوان بارانداز مقصد ماهی جنوب کشور در میدان میوه و تره‌بار این کلان‌شهر جهت خرید و فروش ماهی تا تابستان سال ۱۴۰۲ راه‌اندازی می‌شود.

وی با اشاره به تعریف بارانداز مقصد (مراکز هماهنگی و باز توزیع) اظهار کرد: بارانداز مقصد محلی دارای شرایط و امکانات مناسب و بهداشتی است که به‌منظور هماهنگی ورود و باز توزیع محصولات سازماندهی شده قطب‌های عمده تولید که از بارانداز مبدا ارسال شده است، ایجاد می‌شود.

گلایه شهروندان گلپایگانی از طعم بد آب شرب+ پاسخ مسئولان

شهروندان نسبت به طعم بد آب شرب شهر گلپایگان گلایه‌مند و خواهان پاسخگویی و رسیدگی مسئولان امر هستند.

طعم آب شرب شهر گلپایگان موجب نارضایتی بیشتر شهروندان شده است. آنان می‌گویند آب شرب گلپایگان به شدت بی‌کیفیت شده، به نحوی که برای مردم مشکلات گوارشی ایجاد کرده است، آب با جوشاندن ته کتری و سماور رسوب می‌گیرد در حالی که قرار بود پس از افتتاح تصفیه‌خانه شهر، کیفیت آب بهتر شود.

این شهروندان خاطرنشان می‌کنند بویی شبیه به ماهی را در محل سکونت خود حس می‌کنند که بسیار آزاردهنده است، پس از جست‌وجو منشأ بوی ماهی را در اطراف مخازن آب تصفیه شده ردیابی کردند که محل پرورش ماهی است؛ پرورش‌دهندگان ماهی این موضوع را انکار نمی‌کنند، اما تاکید دارند که پرورش ماهی ربطی به مخزن اصلی آب ندارد.

ناصر دهقادانی، مدیر آب و فاضلاب شهرستان گلپایگان گفت: سال گذشته آب شرب شهر گلپایگان مشکل طعم و مزه داشت، ابتدا آزمایش‌هایی انجام دادیم تا منشأ اصلی طعم و بوی بد آب شرب مشخص شود.

وی افزود: با توجه به اینکه در گذشته فناوری سد کوچری به نحوی بود که خروجی آب شرب و کشاورزی در یک سطح انجام می‌شد؛ لذا اقداماتی در قسمت خروجی آب کشاورزی از قسمت تحتانی سد انجام شد تا ماندگی آب در قسمت تحتانی کمتر شود.

نظر شما