شناسهٔ خبر: 57440969 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

در نشست «شیوه ما مردمان» مطرح شد:

فوتبال عنصر وحدت‌آفرین فرهنگی جوامع

رئیس دپارتمان مسئولیت اجتماعی فدراسیون فوتبال با اشاره به هویت‌بخشی فوتبال برای طرفدارانش گفت: این ورزش عنصر وحدت‌آفرین فرهنگی و اجتماعی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، احسان محمدی امروز، پنجشنبه دهم آذر، در نهمین نشست «شیوه ما مردمان»، با موضوع «فوتبال و کارکردهای اجتماعی آن»، اظهار کرد: نمی‌توان فوتبال را به‌عنوان عنصری که حال مردم را خوب می‌کند، تعریف کرد و مهم‌تر از همه وظیفه فوتبال شاد کردن مردم نیست، بلکه یکی از کارکردهای آن مقوله شاد کردن است.

وی افزود: در بازی‌های تیم ملی کشورمان، فشار زیادی بر بازیکنان آن وارد است و چنانچه در بازی فوتبال درمقابل تیم حرف ببازند، از سوی طرفداران تحقیر زیادی صورت می‌گیرد. متاسفانه در سال‌های اخیر، ژورنالیست سیاه در کشورمان فشار تاریخی به فوتبال و تیم ملی کشورمان وارد کرده است و استدلال‌هایی را مبنی بر اینکه در عرصه فوتبال و ورزش‌های دسته‌جمعی ضعیف هستیم به مردم القا کردند، در صورتی که در واقعیت این‌طور نیست.

رئیس دپارتمان مسئولیت اجتماعی فدراسیون فوتبال تصریح کرد: فوتبال یک ورزش برای سلامتی نیست. زیرا این ورزش بیش از بوکس حرفه‌ای که بدون ماسک بازی می‌کنند مصدومیت دارد. از طرفی، فوتبال بازی و سرگرمی نیست، بلکه پدیده‌ای اجتماعی است که بیشترین تعداد تماشاچی آن را دنبال می‌کنند. در اولین بازی جام‌جهانی قطر، بیش از سه میلیارد نفر این بازی فوتبال را مشاهده کردند؛ حال این پرسش مطرح است که کدام پدیده اجتماعی و فرهنگی را سراغ دارید که این تعداد افراد آن را تماشا و دنبال کنند؟ ورزش کشتی که به این اندازه برای ما ایرانیان محبوب است، به‌دلیل استقبال نشدن از سوی تماشاچیان هر چهار سال یک بار بحث حذف آن مطرح است.

محمدی با اشاره به بحث اسپرت واشینگ در بعضی از کشورهای جهان گفت: در این موضوع، کشورها تلاش می‌کنند با استفاده از ابزار ورزش به‌ویژه فوتبال، خود را متمدن نشان دهند که نمونه بارز آن، المپیک ۱۹۳۶ به میزبانی هیتلر بود. این المپیک یکی از منظم‌ترین المپیک‌های جهان بود، اما هدف هیتلر از منظم برگزار کردن آن نشان دادن اقتدار آلمان نازی به کشورهای جهان بود. کشوری مانند عربستان با صرف هزینه‌های زیاد، میزبان مسابقه فرمول یک در جهان می‌شود و موارد مشابه دیگر که نشان می‌دهد کشورها برای دستیابی به اهداف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از مقوله اسپرت واشینگ استفاده می‌کنند.

وی افزود: تمام قهرمانان جام‌جهانی فوتبال تیم‌های کشورهایی هستند که راه به دریا دارند که شاید یکی از دلایل آن بدین خاطر است که این ورزش ابتدا از کشورهای دارای بنادر و دریا شروع شد و سپس به تمامی کشورهای جهان تسری پیدا کرد.

رئیس دپارتمان مسئولیت اجتماعی فدراسیون فوتبال اظهار کرد: فوتبال برطرف‌کننده مشکلات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نیست، بلکه نقش تسهیل‌گر را دارد و بر همین اساس است که فیفا پروژه‌هایی را برای ایفای مسئولیت اجتماعی تیم‌ها تعریف کرده است و آنها را دنبال می‌کند. به‌دلیل اینکه فوتبال تعداد زیادی تماشاگر را به خود جذب می‌کند، نمی‌توان به‌سادگی از کنار آن برای ایفای مسئولیت اجتماعی گذشت.

محمدی تاکید کرد: یکی از کارکردهای مهم اجتماعی فوتبال ایجاد هویت برای طرفداران است. درواقع فوتبال هویت‌آفرین است. فوتبال یک امضا و هویت به طرفدارانش می‌دهد که آن چیزی جز طرفدار یک تیم بودن نیست و نکته قابل تامل این است که فرد طرفداری خود را نسبت‌به تیم عوض نمی‌کند، در صورتی که بازیکنان و مربی یک تیم در بازه زمانی امکان دارد تیم خود را تغییر دهند و در تیم دیگر بازی کنند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از کارکردهای اجتماعی فوتبال اجازه اعمال خشونت به فرد طرفدار یک تیم نسبت‌به طرفدار تیم دیگر است و به همین دلیل است که بیشترین نزاع‌ها و حتی کشته‌شدگان در طرفداران این ورزش صورت می‌گیرد. درواقع فوتبال برای فرد تماشاچی یک عرق ایجاد می‌کند و به اندازه‌ای این عرق زیاد است که فرد به خود اجازه می‌دهد که نسبت‌به تیم دیگر اعمال خشونت انجام دهد.

رئیس دپارتمان مسئولیت اجتماعی فدراسیون فوتبال گفت: لذت و وحدت اجتماعی دو کارکرد مهم اجتماعی فوتبال هستند، اما متاسفانه در بعضی از تیم‌های فوتبال کشورمان رگه‌هایی از بر هم خوردن این وحدت اجتماعی به‌چشم می‌خورد که اگر این امر تشدید شود، خطرآفرین است و باعث تضاد شهرها با یکدیگر می‌شود.

محمدی ادامه داد: هرچند فیفا اعلام می‌کند فوتبال سیاسی نیست، اما فوتبال با سیاست رابطه تنگاتنگی دارد. برای نمونه، کشور چین قرار است تا سال ۲۰۳۰ ده هزار مدرسه فوتبال ایجاد کند تا به‌واسطه علاقه نسل جوان به این ورزش، محبوبیت حزب کمونیست را در بین مردم به‌ویژه جوانان افزایش دهد.

وی تصریح کرد: هرچند فوتبال نقشی در برطرف کردن مشکلات اقتصادی ندارد، اما در توسعه اقتصادی هر کشوری نقش اساسی دارد و به همین دلیل است که قطر برای میزبانی جام‌جهانی قطر، ۲۲۰ میلیون دلار هزینه کرد. مثال دیگر آن است که صادرات بازیکنان برزیل از درآمد نفتی ایران بیشتر است.

رئیس دپارتمان مسئولیت اجتماعی فدراسیون فوتبال گفت: هرچند در کشور ما اقداماتی در راستای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی فوتبال صورت گرفته است، اما متاسفانه این ورزش فاقد سند چشم‌انداز بلندمدت در عرصه فرهنگی و اجتماعی است.

به گزارش ایمنا، سلسله‌نشست «شیوه ما مردمان» به همت دفتر فرهنگ عامه سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، ماهیانه در موزه عصارخانه شاهی برگزار می‌شود.

نظر شما