شناسهٔ خبر: 57440276 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

ضرغامی عنوان کرد:

درصدد باز شدن گره‌های گردشگری هستیم/تسهیل خرید صنایع دستی با اعطای وام

آذر اسفندیاری

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: وام ۱۰ میلیونی برای خرید محصولات صنایع دستی تدارک دیده شده است.

صاحب‌خبر -

عزت الله ضرغامی پنجشنبه ۱۰ اذر در حاشیه بازدید از بیت تاریخی امام راحل در شهر خمین در جمع خبرنگاران اظهار کرد: خمین مجموعه ای از ارزش های میراث فرهنگی است و به دلیل برخورداری از جاذبه های گردشگری و موقعیت خوب و توانمندی در حوزه صنایع دستی، شهرستان ویژه ای به شمار می رود.

وی با بیان اینکه بیت امام راحل در واقع میراث فرهنگی و معنوی محسوب می شود، افزود: امشب با حضور در این بیت تصمیماتی اتخاذ شد و وظایف موجود بویژه در حوزه معنوی و میراث فرهنگی ناملموس که حتی مهمتر از میراث فرهنگی ملموس است، مورد بحث قرار گرفت.

ضرغامی با تاکید بر اینکه امام راحل بشریت را احیا کرد و در واقع تاریخ بشر و تاریخ معاصر به دوران قبل و بعد امام (ره) تقسیم می شود، گفت: امروز جبهه مقاومت نیمی از دنیا را در اختیار دارد و این امر مدیون امام راحل است. دشمنان به این امر واقفند و درصدد هستند با استفاده از ابزارهای نوین و فضای مجازی ترسیم ناصوابی از گذشته و انقلاب نشان دهند تا محبت امام را از دل مردم و جوانان خارج کنند.

وی تصریح کرد: قطعا این تلاش دشمنان هیچگاه به نتیجه نمی رسد، امام راحل در قلب ملت ایران جای دارند و همگان عظمت ایشان را درک می کنند و افتخار می کنیم که هویت ملت ایران با شخصیت امام خمینی گره خورده است.  

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه جوانان بسیاری با محبت امام راحل زندگی خود را شروع کرده اند، تاکید کرد: گردشگرانی که در بیت تاریخی امام راحل حضور می یابند، باید به صورت کامل و درست با شخصیت امام (ره) آشنا شوند، در واقع بیت تاریخی امام راحل، جماران و مرقد مطهر ایشان، زنجیره ای برای معرفی ارزش های ملی و افتخارات ملت ایران در سطح جهان است و باید برای این مجموعه طراحی خاصی داشته باشیم، متاسفانه در این راستا دچار عقب ماندگی هستیم و برنامه ای برای روایت شخصیت امام، در شأن ایشان وجود ندارد و سعی می شود برنامه ریزی در این راستا صورت بگیرد تا دنیا با شخصیت واقعی ایشان اشنا شوند.

وی بیان کرد: در مورد نظام مسائل حوزه گردشگری مطالعاتی انجام داده ایم، بخش زیادی از این موارد مربوط به حوزه زیرساخت ها می شود و این مورد به لحاظ قانونی و در قالب تفاهم نامه با دستگاه های مرتبط پیگیری می شود. تاکنون با ۱۱ دستگاه تفاهم نامه منعقد شده و هماهنگی لازم برای پیشبرد کار صورت گرفته است و درصدد باز شدن گره های حوزه گردشگری هستیم.

ضرغامی تاکید کرد: در خمین ظرفیت های گردشگری بسیاری وجود دارد، در بازدید امروز مسائل مربوط به خمین و کمبودها روشن شد و قطعا برنامه ریزی برای این شهرستان خواهیم داشت تا از همه ظرفیت ها به خوبی استفاده شود و همه گونه مساعدت از سوی وزارتخانه در حوزه اعطای زمین، مشوق های مختلف، تسهیلات بانکی و معافیت های مختلف و ... صورت خواهد گرفت.

وی با اشاره به تدوین یک بسته و تصویب آن در دولت، گفت: با توجه به جایگاه خمین، با سرعت و با قوت این بسته را عملیاتی می کنیم تا چهره خمین در حوزه گردشگری تغییر ملموسی داشته باشد.

ضرغامی در خصوص حمایت در حوزه صنایع دستی اظهار کرد: اخیرا با دستور رییس جمهوری برای ۱۰ هزار نفر از فعالان این حوزه مجوز بیمه یک طرفه بدون کارفرما صادر شده که در سطح ملی تقسیم می شود، همچنین به دنبال توسعه بازارچه های صنایع دستی هستیم و اگر بتوانیم فعالیت در عرصه صنایع دستی را به صورت شایسته تسهیل کنیم تا تولیدکنندگان به راحتی تولیدات خود را عرضه کنند بخش زیادی از مشکلات این حوزه حل می شود.

وی بیان کرد: در دولت مصوبات زیادی داشتیم، وام هایی برای کارمندان و پرداخت وام از طریق صندوق کارآفرینی امید برای همه مردم تا سقف ۱۰ میلیون تومان صرفا برای خرید محصولات صنایع دستی در نظر گرفته شده است که با خرید صنایع دستی هزینه آن را اقساط پرداخت کنند.

وزیر میراث فرهنگی گفت: در حال حاضر غرفه هایی برای این امر تدارک دیده شده و در برخی از نقاط، کارهای مربوطه در حال انجام است. این غرفه ها در سطح کشور تکثیر خواهند شد و هر فردی با یک معرفی ساده می تواند به میزان ۱۰ میلیون تومان خرید محصولات صنایع دستی به شکل اقساط داشته باشد.

ضرغامی با تاکید بر اینکه در بحث برندسازی و بسته بندی اقدامات جدید آغاز شده است، گفت: شرکت هایی به عنوان متخصص در این راستا فعال شده اند. اگر این بسته بندی خوب انجام شود، صادرات و فروش داخل تسهیل می شود، مجموعه اقداماتی در این زمینه در حال انجام است و امیدواریم نسبت به گذشته تحول ایجاد شود.

به گزارش ایسنا؛ ضرغامی در جریان سفر به خمین از ارگ تاریخی میشیجان، بیت تاریخی امام راحل و قلعه سالار محتشم بازدید کرد.

انتهای پیام

نظر شما