شناسهٔ خبر: 57440205 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

شمشادی:

رسانه‌ها باید در تولید محتوا فعال باشند

فاطمه فریح‌زاده

یک فعال رسانه ای ضمن بررسی ابعاد و شیوه های پوشش خبری در بحران ها تاکید کرد: رسانه ها در تولید محتوا برای مخاطب باید از حالت انفعال خارج شوند و فعال باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، حسن شمشادی در نشست «عملکرد رسانه در بحران ها» که امروز دهم آذرماه با حضور جمعی از اصحاب رسانه در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان برگزار شد، اظهارکرد: رسانه ها باید همواره محتوای  پرحجم، مستمر و پیگیر تولید و منتشر کنند تا جایی که فعال شوند و کمتر از قبل جریان سازی را از دست بدهند.

وی معتقد است: کارکرد رسانه‌های ما در بحران‌ها منفعل است و این امر باعث شده هر آنچه در رسانه ها منتشر می شود را مخاطب باور نکند و اگر چرایی این امر را جویا شوید می گویم چون این امر در ذهن و افکار عمومی مردم جامعه  رسوب کرده است و بر این اساس هر آنچه که به ما دروغ می بنند و بازی می کنند را مخاطب باور می کند.

او متذکر شد: طرف مقابل هر نوع تاکتیک و  تکنیک رسانه ای را بر سر این ملت و رسانه های آن می آورد و از هرآنچه فکر می کنید استفاده خواهد کرد تا بتواند رکب جدیدی هم از لحاظ رسانه ای به رسانه های ما و هم از نظر جریان  سازی در میان  مردم بزند.

وی با بیان اینکه برخی از رسانه های ما هنوز نمی دانند در بحران ها عملا باید چه رویکردی داشته باشند افزود: عملکرد نادرست این رسانه ها به دلایل مختلفی از جمله آموزش ندیدن صحیح، نداشتن تخصص، مهارت و... باعث شده که تاثیر گذاری و جریان سازی نداشته باشند.

شمشادی با اظهار اینکه پروژه تجزیه طلبی یکی از دغدغه های فعالان رسانه ای است توضیح داد: همه ما با جنبش های تجزیه طلب مواجه  هستیم که روی افکار عمومی تاثیر می گذارد زیرا که سال هاست روی این کار شده و صرفا رصد گفته ها و شبهه ها و پاسخ دادن با تولید محتوا به طرف مقابل نادرست است زیرا وقتی موضوعی رسوب خود را در ذهن مخاطب می گذارد دیگر پاسخ دادن با تولید محتوا بی فایده میشود.

وی تاکید کرد: اگر دغدغه این را دارید که روی افکار عمومی کار نشود باید براساس اطلاعاتی که با  تحقیق به دست می آوردید حالا در هر بستری که هست تولید محتوا کنید.

او ادامه داد: برای این کار لازم است بر اساس منابع موثق خارجی در مورد جنایت ها، برخورد با مردم، تامین منابع مالی و اینکه حرف و عمل  آن ها در کجا تناقض دارد تحقیق کنید و بر اساس اطلاعات موجود تولید محتوای جذاب داشته باشید و آن را به صورت گسترده بازنشر کنید.

شمشادی با تاکید بر اینکه در روزنامه، سایت، خبرگزاری، پیج و آیدی فقط باید منصفانه به روایت، گفت وگو و تحلیل بپردازیم اضافه کرد: تنها با اعتماد مخاطب می توانیم جریان سازی داشته باشیم زیرا حتی رسانه ای که بهترین تولید محتوا را داشته باشد اما مخاطب از آن استقبال نکند بی ارزش است.

وی با تاکید بر اینکه در بحران های پیش رو رسانه باید تاثیر گذار و جریان ساز باشد اضافه کرد: مدیریت درست بحران در رسانه یا عملکرد درست رسانه در بحران این است که دوستان اطلاعاتی و تصمیم گیر در اتاق های فکر رسانه ای کردن اخبار باید مطلع باشند که عرصه دیگر عرصه نگفتن ها نیست و این دوره وقت گفتن ها، وقت اعلام کردن و همچنین وقت شفافیت سازی  است.

او متذکر شد: اعتماد مخاطب به هر رسانه ای به راحتی و یک شبه به دست نمی آید اما در کسری از ثانیه فرو می پاشد. بنابراین در این حوزه رسانه ای کردن خبر با چه نوع تکنیک و تاکتیک، چه نوع ادبیات، در چه قالب و اینکه در چه ساعت انتشار یابد، باید مهم باشد.

انتهای پیام

نظر شما