شناسهٔ خبر: 57437679 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

جلد هشتم کتاب «رجال تفسیری» روانه بازار نشر شد

جلد هشتم کتاب رجال تفسیری اثر مفسر بزرگ قرآن کریم حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج تدوین و منتشر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، اثر حاضر که اختصاص به شرح حال «راویان روایات تفسیری» دارد، در نوع خودش یک اثر علمی جدید محسوب می گردد، زیرا تاکنون اثر مستقلی در خصوص راویان تفسیری، توسط علمای اسلامی نگاشته نشده است.

گفتنی است در استفاده از کتب رجالی، تنها به رجال شیعه بسنده نشده است، بلکه از رجال اهل سنّت و دیدگاه رجالیّون آنها نیز استفاده شده است و ذیل هر عنوان تمام منابع شیعه و سنّی که نام راوی در آنها ذکر شده معرفی شده است.

همچنین در معرفی و شناخت بیشتر راوی، تنها به گزارش رجالیّون بسنده نشده است، بلکه روایات وی از جهت کمّی و کیفی؛ و نیز استادان و شاگردان ایشان نیز مورد توجه بوده است.

گفتنی است، دانش رجال که متکفّل شخص­ شناسی و شخصیت­ شناسی راویان حدیث می­ باشد از جمله علومی اسلامی است که از گذشته مورد توجه عالمان شیعه قرار گرفته است و ایشان تلاش گسترده­ ای در تدوین و غنابخشی به این علم انجام داده اند و ده­ ها اثر ارزشمند علمی در این حوزه از خود به یاد گار گذاشته اند.

نقش کاربردی دانش رجال تنها در «أخبار الأحکام» و روایات فقهی منحصر نمی­ شود، بلکه در احادیث اعتقادی، تفسیری، تاریخی وسیره­ شناسی نیز نقش تعیین کننده­ ای دارد؛ اظهار نظر نسبت به احادیث مربوط به فضائل سوره­ ها، شأن نزول آیات، کیفیّت قرائت، شناخت اسرائیلیّات در پرتو آشنایی با قواعد رجالی و شناخت دقیق و عمیق راویان میسور خواهد بود.

از جمله خلأهای پیش رو در حوزه علم رجال، عدم تدوین یک اثر مستقل درباره راویان خاصّ، از جمله راویان تفسیری بوده است که آیت الله جوادی آملی از سالهای قبل بارها در درس تفسیر خود یکی از خلأهای موجود را عدم تدوین رجال تفسیری عنوان کرده و بارها بر ضرورت آن تأکید نمودند.

نظر شما