شناسهٔ خبر: 57419175 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سلام نو | لینک خبر

روف گاردن چیست و انواع طراحی پشت بام با بتیس

روف گاردن  چیست همانطور که از نامش بر می‌آید به معنای باغچه یا فضای سبزی است که روی پشت بام یک سازه قرار دارد. به عبارت دیگر هر نوع پوشش گیاهی و فضای سبزی که توسط انسان در بالاترین سطح سازه‌های صنعتی، تجاری و مسکونی و به خصوص انواع برج لوکس ساخته می‌شود روف گاردن نام دارد.

صاحب‌خبر -

روف گاردن | بدون شک نگاه کردن به سطح نازیبای پشت بام‌ها اصلا خوشایند نیست. با کمی فکر و نو آوری می‌توان فضای خشک و بی روح یک پشت بام را به یک محیط آرام و مناسب بازی و سرگرمی تبدیل کرد. این اندیشه از سال‌های بسیار کهن نیز در میان انسان‌ها وجود داشته است. شواهد تاریخی نشان می‌دهد که بشر از دیرباز نیز گیاهانی را در بالای سازه‌ها پرورش داده است و درخت ‌ها و بوته‌هایی را روی تراس‌ها می‌کاشت. مثلا در زمان رومی‌ها تراس‌های مرتفعی برای محل رشد گیاهان وجود داشت. در میان عجایب هفتگانه‌ی جهان باستان هم باغ‌های معلق بابل اغلب به عنوان سازه‌های بلندی که گیاهان را نگه داشته‌اند، به تصویر کشیده شده‌اند.

شرکت بتیس به عنوان بهترین سازنده آپارتمان مدرن و شیک در تهران با تلفیق متناسب و روز فرهنگ و تکنولوژی بر اساس معماری اصیل ایرانی سعی کرده با کیفیت ترین مواد و مصالح را در ساخت ساختمان به کار ببرد و بهترین‌ها را برای شما به ارمغان بیاورد. ما در این صفحه قصد داریم توضیحاتی در خصوص روف گاردن بیان کنیم.

سازنده برج مسکونی شمال تهران

روف گاردن

روف گاردن  چیست همانطور که از نامش بر می‌آید به معنای باغچه یا فضای سبزی است که روی پشت بام یک سازه قرار دارد. به عبارت دیگر هر نوع پوشش گیاهی و فضای سبزی که توسط انسان در بالاترین سطح سازه‌های صنعتی، تجاری و مسکونی و به خصوص انواع برج لوکس ساخته می‌شود روف گاردن نام دارد، که می‌توانند به منظور رشد محصول، تامین فضای بازی و تفریحی و .....به کار روند. نمای شیشه‌ای این باغچه‌ی روی بام این امکان را برای شما فراهم می‌کنند که به کل شهر اشراف داشته باشید. چشم انداز شهر ازبالای باغچه بام بسیار زیباست. به خصوص هنگام شب که کل شهر مانند نگینی زیبا زیر پاهای شما می‌درخشد.
 

چگونه یک پشت بام را به روف گاردن تبدیل کنیم؟

وقتی این امکان برای شما وجود نداشته باشد که یک باغ روی زمین داشته باشید، چرا از سقف خانه خود استفاده نکنید؟ یک سقف مسطح می‌تواند فضای زیادی برای باغ آرزوهای شما داشته باشد. برای انجام این کار، شما یک سری موارد را باید در نظر بگیرید. زیرا محوطه سازی در یک سطح خاص، تاثیراتی بر وزن ساختمان خواهد گذاشت.

مهندس شما هنگام شروع کار، تمام این موارد را بررسی کرده و به شما می‌گوید که ایده روف گاردن روی پشت‌ بام (تبدیل پشت بام به روف گاردن)، این شرایط را برآورده می‌کند یا خیر؟ در نظر بگیرید که یک باغ شامل خاک اضافی، پاسیو یا کف سازی گیاهان و درختان است و این عناصر در وزن کلی سقف اثرگذار هستند. به طور کلی، سقف خانه شما باید توسط یک متخصص بازرسی شود تا بدانید که برای تبدیل آن به یک روف گاردن به چه نوع مواد و مصالحی نیاز دارید.

در طراحی روف گاردن این مراحل را اجرا کنید

برای ساخت روف گاردن در یک برج لوکس محوطه‌ی پشت بام ابتدا باید آماده شود. ابتدا ساختار سقف باید از طریق افزودن کف یا مهاربند اضافی تقویت شوند تا بتوانند وزن ترکیبی خاک گیاهان و بارندگی را تحمل کنند. در طراحی روف گاردن ابتدا برای خروج آب باران و برف و آب حاصل از آبیاری گیاهان کروم بندی و شیب اجرا می‌شود. پس از آن ایزولاسیون برای ایزوگام کردن پشت بام انجام می‌شود.

آپارتمان لوکس زعفرانیه در مرحله‌ی بعد شبکه‌های آهنی که مقداری از سطح بام ارتفاع دارند باید قرار گیرند. این ارتفاع به دلیل عبور لوله‎‌های آب، برق و گاز و خروج آب حاصل از آبیاری گیاهان در نظر گرفته می‌شود. باکس‌های گل و گیاه به این آهن‌کشی متصل می‌گردند. در مرحله‌ی آخر هم روی شبکه‌های آهنی با ورق پوشانده می‌شوند و روی آن چمن مصنوعی قرار می‌گیرد. البته در قسمتهایی هم از چوب زیرساز و چوب ترمو استفاده می‌شود. در مرحله‌ی لنداسکیپ تجهیزاتی مثل آلاچیق، باربکیو، سایه بان و انواع نورپردازی‌ها و... اضافه می‌گردند.

امکانات روف گاردن‌ها

در طراحی روف گاردن‌ها در انواع برج لوکس از امکاناتی نظیر سیستم مه پاش در آلاچیق و دیگر قسمت‌ها، انواع آب نما، باکس‌های گل و گیاه در جاهای مختلف، چمن‌های طبیعی و مصنوعی، نیمکت‌های چوبی، استخر، جکوزی، نورپردازی‌های دیوار، کف و باربکیو، فضای سبز برای سرگرمی و آرامش همینطور دارای محیط گرمی در آلاچیق‌ها برای فصول سرد سال هستند.

رخی از امکانات به کار رفته در مجتمع‌ لوکس مسکونی

آب نماهای مجلل

آب نماها از روزگار دیرین در معماری ایرانی نقش بسزایی داشتند. امروزه شکل‌های مدرن این بخش دکوراتیو در  انواع مجتمع‌ لوکس به چشم می‌خورد و حس شور و نشاط را در انسان زنده می‌کنند. آب نما ها در گونه‌های متفاوتی مثل کاملا شیشه‌ای، ریتمیک و حباب نما و ....وجود دارند. معمولا در سازه‌های لوکس آب نما همراه با مجسمه‌ها و یا سازه‌های معماری به کار می‌روند و نور پردازی‌های دلنوازی در آن‌ها به کار برده می‌شود.

ترکیب این سازه همراه با آب و نور بسیار خیره کننده است. در آب نماهای ریتمیک هم حرکت آب به صورت ریتمیک و موزیکال صورت می‌گیرد. برخی از انواع آب نماهایی که در این ساختمان‌ها به کار می‌رود با ترکیب نور و موزیک و حرکات نامنظم حباب در نوع خود بی‌نظیر و بسیار مناسب انواع مجتمع لوکس هستند. آب نماهای شیشه‌ای هم که گاهی به عنوان پارتیشن هم استفاده می‌شوند، با تلفیقی از آب و شیشه فضای دلربایی به محیط می‌بخشند.

آبشارهای تزیینی

آبشارها یا چشمه‌های مصنوعی معمولا از جنس پلاستیک، رزین، کائوچو، چوب، فلز یا سنگ و شیشه هستند و می‌توانند به عنوان یک عنصر جذاب در فضای داخلی ساختمان‌های لوکس به کار روند. در بسیاری از موارد درون این آبشارها ماهی‌های زینتی و زیبا نگهداری می‌شوند. کف سنگی این برکه‌های تزیینی در کنار عنصر آب و ماهی‌های زیبا و رنگارنگ یک ترکیب بسیار چشم نواز را اجرا می‌کنند. استفاده از گیاهان طبیعی تزئینی مثل نیلوفر آبی، انواع خیزران و.... نیز درکنار این آبشارها یک ترکیب بی‌نظیر را می‌سازد.

روف گاردن چیست و انواع طراحی پشت بام با بتیس

جاده‌ی تندرستی در مجتمع‌ لوکس

با توجه به اهمیت ورزش بسیاری از سازه‌های مدرن، فضایی از ساختمان را به محلی برای انجام پیاده روی که ساده‌ترین و اساسی‌ترین نوع تحرک بدنی برای انسان است اختصاص داده‌اند. اکثر ساختمان‌های مدرن از این امکان برخوردارند.جاده‌ی مزین شده به فضای سبز و حضور انواع گل‌های رنگارنگ در طول مسیر، خستگی ورزش را از تن هر ورزشکاری به در می‌کند.

پیست دوچرخه سواری در ساختمان‌های لوکس

در حال حاضر اکثر ساختمان‌ سازی لوکس در سرتاسر دنیا دارای پیست‌های بزرگ دوچرخه سواری در یک منظره‌ی زیبا و سرسبز هستند. این موضوع می‌تواند خبر خوبی برای علاقه‌مندان این ورزش محبوب باشد. بی شک دوچرخه سواری در یک محیط دلباز لذت این ورزش را دوچندان خواهد کرد.

بالا بودن استاندارهای زندگی در ساختمان‌های لوکس

بدون تردید وجود امکاناتی نظیر باشگاههای ورزشی، پیست دوچرخه سواری، جاده‌ی تندرستی، پزشک مخصوص خانواده، تفریح و اوقات فراغت و در کل سطح ثروت، درجه‌ی راحتی و دردسترس بودن کالاها و ضروریات می‌تواند تضمینی برای سلامت جسمی و روانی افراد و بالا بردن کیفیت زندگی آن‌ها باشد.

منازل لوکس و بزرگ

در سازه‌های لوکس طراحی و دکوراسیون فضای داخل ساختمان بسیار شیک و خلاقانه است. لابی‌های بزرگ و مجلل، مشاعات بی‌نظیر، نور پردازیهای ملایم و غیر مستقیم، رنگ دیوارها، نوع مبلمان و چیدمان آنها و در کل تمام اشیاء دکوراتیو ساختمان، مدرن و شیک انتخاب شده‌اند. استفاده از پنجره‌های بسیار بزرگ، آینه‌ها و لوازم براقی که سبب بازتاب بیشتر نور می‌شوند، از جمله امکانات این ساختمان‌ها هستند. به طور کلی حتی کوچکترین جزئیات نیز در این فضاها کاملا رعایت شده‌اند.

فضای سبز مجتمع لوکس مسکونی

بدون تردید ایجاد فضای سبز در هر مجتمع لوکس ای به زیبایی هر چه بیشتر محیط می‌افزاید و می‌توان گفت از ضروریات به حساب می‌آید. در طراحی ساختمان‌های لوکس با توجه به شرایط آب و هوایی، فضایی به کاشت گیاهان اختصاص می‌یابد. انتخاب نوع گیاه بسیار اهمیت دارد و متناسب با شرایط اقلیمی منطقه انتخاب می‌شود.

یکی از انواع این فضاهای سبز اجرای روف گاردن یا همان بام باغچه است. فضای پشت بام گیاهکاری می‌شود و به عنوان مکانی برای بازی، سرگرمی و تفریح به کار می‌رود. قطعا محیط بیرون ساختمان نیز از امکان فضای سبز بی‌بهره نیست و طوری طراحی می‌شوند که گویی در پارک یا بوستان قدم بر می‌دارید. در این فضا با کاشت انواع گل‌های رنگارنگ و درختان زیبا چشم انداز خیره‌ کننده‌ای به فضا بخشیده شده است. نورپردازی‌هایی که در میان درختان و در جای جای حیاط به کار می‌رود شب هنگام زیبایی نما را دوچندان می‌کند.حضور آلاچیق‌ها نیز به عنوان مکانی برای استراحت، زیبایی یک محوطه‌ی سرسبز را تکمیل می‌کنند.

روف گاردن چیست و انواع طراحی پشت بام با بتیس

خانه‌های هوشمند

ایمنی و آسایش در ساختمان بسیار مهم است. در ساختمان‌های لوکس سنسورهایی نصب شده است که وضعیت ساختمان را دائما کنترل می‌کنند. تمام لوازم الکترونیکی به کار رفته در این نمونه سازه‌ها هوشمند بوده و با هم در ارتباطند. همه‌ی این وسایل به یک سیستم مرکزی متصل‌اند و از طریق این سیستم مرکزی کنترل می‌شوند. تمام این وسایل قابلیت کنترل از راه دور را دارند. به طور کلی تمام این امکانات علاوه بر راحتی و رفاه بیشتر ساکنین یک مجتمع لوکس به بهینه سازی مصرف انرژی نیز کمک می‌کنند.

نوع مصالح ساختمانی ساختمان‌های مدرن

حضور مصالح نوین در ساختمان سازی علاوه بر سرعت ساخت و سبک سازی، طول عمر بالا را نیز در پی دارند. ساختمان‌های مدرن نیز از این مزیت برخوردارند. و از آنجایی که یک ساختمان لوکس باید دارای کیفیت ساخت و پایداری بالایی باشد، از مصالح نوین در ساخت آن استفاده می‌شود.

روف گاردن چیست و انواع طراحی پشت بام با بتیس

ضد زلزله بودن ساختمان‌های لوکس مسکونی

شکل ظاهری یک ساختمان اهمیت بسیار بالایی دارد. اما این موضوع نباید باعث شود که نسبت به بنیاد ساختمان بی‌توجه باشیم. یکی از این موارد توجه به پایداری ساختمان هنگام حوادث غیر منتظره‌ای نظیر زمین لرزه است. ضد زلزله کردن ساختمان مخصوصا در مناطقی که این پدیده بسیار شایع است از اولویت‌هاست. ساختمان‌های مدرن هم از این امکانات بی‌بهره نیستند و استقامت ساختمان به گونه‌ای است که در برابر حوادثی چون زلزله کاملا پایدارند.

انواع آلاچیق برای روف گاردن

آلاچیق ها نه تنها از نظر ظاهری متفاوت هستند، بلکه از مواد مختلفی نیز ساخته شده‌اند. ماده‌ای که یک روف گاردن از آن ساخته شده باشد، تعیین می‌کند که چه مدت دوام دارد، به چه مقدار نگهداری در طول سال نیاز دارد و هزینه آن چقدر است؟ فولاد، آلومینیوم و چوب، مصالح ساختمانی محبوب آلاچیق‌ها هستند و هر کدام موافقان و مخالفان خود را دارند. شما حتی می‌توانید برای دستیابی به ظاهری متفاوت و صرفه جویی در هزینه، این مواد را با یکدیگر مخلوط کرده و مطابقت دهید. درنهایت، هزینه، زیبایی و میزان زمانی که می‌خواهید برای مراقبت و نگهداری مداوم اختصاص دهید، به شما کمک می‌کند تا تصمیم بگیرید کدام مواد برای آلاچیق شما مناسب‌تر است. در ادامه به معرفی شماری از انواع آلاچیق و بررسی مزایا و معایب آن‌ها می‌پردازیم:

آلاچیق چوبی: یک آلاچیق چوبی احتمالاً متداول ترین و ارزان ترین ماده برای آلاچیق است. این ماده اگرچه ارزان‌تر است، اما به خاطر داشته باشید که برای جلوگیری از پوسیدگی باید هر چند وقت یک بار، آن را رنگ آمیزی کنید.

آلاچیق از جنس وینیل: در مقایسه با چوب، آلاچیق‌های وینیل نگهداری آسان تری دارند. البته نوع معمولی آن چندان مقاوم هم نیست.

آلاچیق آلومینیوم: آلومینیوم یک انتخاب مدرن برای آلاچیق به شمار می‌رود. اکثر اوقات آلاچیق‌های آلومینیومی دارای اشکال ساده و خطوط تمیز هستند که به خوبی با معماری و فضای سبز معاصر ترکیب می‌شوند.

آلاچیق استیل: فولاد نیز مانند آلومینیوم، می‌تواند آلاچیق شما را به شکل مدرن در آورد و چون دارای ظاهری صنعتی و سنگین است، به معنای واقعی کلمه بسیار محکم تر و بادوام تر از آلومینیوم است. همچنین رنگ را به خوبی نگه می‌دارد. با این حال، وقتی فولاد به طور مکرر در معرض باران و رطوبت قرار گیرد، می‌تواند زنگ بزند. پس باید اقدامات احتیاطی برای محافظت در برابر زنگ زدگی را انجام دهید.

آلاچیق بتن: این نوع آلاچیق ظاهری کلاسیک به فضای شما می بخشد. اما شما می توانید یک طرح آلاچیق بتنی را با خطوط تمیز و هندسی ایجاد کنید تا ظاهری مد روز داشته باشید. بتن اساسا دوام همیشگی خواهد داشت و تنها نگهداری آن، به تمیز کردن و ترمیم گاه به گاه ترک‌ها و تراشه‌ها نیاز دارد.

آلاچیق شفاف: برای یک آلاچیق شفاف دو گزینه وجود دارد: پلکسی گلاس و پلی کربنات. پلکسی گلاس مانند شیشه است و یکی از پلاستیک‌های با کیفیت به شمار می‌رود. در تمام دنیا از پنجره ‌های هواپیما گرفته تا آکواریوم، از این ماده استفاده می‌شود. پلکسی گلاس ماده سختی است و یازده برابر از شیشه در مقابل ضربه مقاوم‌تر است. دیواره‌ها تحت فشار شدید شکسته نمی‌شوند یا شفافیت خود را در زیر نور آفتاب از دست نمی‌دهند.

آلاچیق فایبر گلاس: فایبرگلاس در برابر آب و هوا مقاوم است و دوام و ماندگاری بالایی دارد. همچنین رنگ را به خوبی نگه می‌دارد. بنابراین، می‌توانید آن را با هر رنگی متناسب با فضای خود نقاشی کنید. از آنجا که این جنس از آلاچیق، باعث خوردگی یا زنگ زدگی نمی‌شود، شما نگران درمان منظم یا تمیز کردن آلاچیق به طور مکرر نخواهید بود.

نظر شما