شناسهٔ خبر: 57417984 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

جنگ روانی علیه مستطیل سبز

در ماه‌های اخیر رسانه‌های رسمی و نام‌آشنای جهانی وابسته به ایالات متحده با حراج حیثیت خود در حوزه خبر عملاً به ماشین جنگ ترکیبی و رسانه‌ای علیه ایران تبدیل شده‌اند.

صاحب‌خبر -
گروه سیاسی - رجانیوز: در ماه‌های اخیر رسانه‌های رسمی و نام‌آشنای جهانی وابسته به ایالات متحده با حراج حیثیت خود در حوزه خبر عملاً به ماشین جنگ ترکیبی و رسانه‌ای علیه ایران تبدیل شده‌اند.
 
به گزارش رجانیوز به نقل از روزنامه ایران؛  «خانواده بازیکنان ایرانی همه گروگان هستند و اگر گل نزنند بیچاره می‌شوند»؛ این دیالوگ طنز فیلم سینمایی «مصادره» در سکانسی از بازی تاریخی ایران و امریکا در سال 76 است که پنج سال قبل روی پرده سبز سینماها رفت و قهقهه مردم را در پی داشت. جایی که شخصیت خارج‌نشین فیلم که رضا عطاران نقش او را بازی می‌کند، خطاب به فرزندش (با بازی هومن سیدی) علت اشک شوق حمید استیلی پس از گلزنی به امریکا را گروگان گرفته شدن خانواده بازیکنان توسط حکومت عنوان می‌کند. حالا همین دیالوگ کمدی به بخشی جدی از اخبار و تحلیل رسانه‌های جهانی نام‌آشنا تبدیل شده است تا ثابت کند تاریخ هر بار بیشتر از قبل با چاشنی کمدی تکرار می‌شود.
 
وقتی حیثیت رسانه به باد می‌رود!
روز گذشته خبرگزاری امریکایی CNN گزارشی عجیب در خصوص فوتبال ایران با تیتر «ایران خانواده‌های تیم ملی فوتبال را تهدید کرده است» منتشر کرد. «سی‌ان‌ان» در این گزارش مدعی شد منابع آگاه به این خبرگزاری اطلاع داده‌اند که مقامات امنیتی بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران را تهدید کرده‌اند که اگر در جریان بازی روز سه‌شنبه مقابل امریکا رفتاری از آنها سر بزند، خانواده‌های آنها در معرض «حبس و شکنجه» قرار خواهند گرفت! این رسانه همچنین مدعی شده است یک «منبع امنیتی» که از نزدیک بر رفتار سازمان‌های امنیتی ایران در جام جهانی قطر نظارت می‌کند، در گزارش خود به «سی‌ان‌ان» اظهار کرده که ده‌ها افسر امنیتی از سپاه پاسداران و دیگر سازمان‌های امنیتی ایران به همراه تیم ملی فوتبال ایران راهی قطر شده‌اند تا بازیکنان و دیگر اعضای تیم را تحت کنترل شدید بگذارند.
 
کی‌روش هم توجیه شده است!
در ادامه این ادعاها آمده است این منبع امنیتی گفته پس از بازی انگلیس و ایران، نیروهای امنیتی همراه تیم برای بازیکنان یک «جلسه توجیهی» برگزار کردند. سی‌ان‌ان مدعی شد در جریان آن جلسه به بازیکنان گفته شد که اگر سرود را همخوانی نکنند یا با اعتراضات سیاسی ضدایران اظهار همبستگی کنند، خانواده‌های آنها در ایران با «حبس و شکنجه» روبه‌رو خواهند شد که این تهدید کارگر افتاده است. این منبع ادعایی امنیتی همچنین گفته کارلوس کی‌روش، سرمربی پرتغالی تیم ملی ایران، نیز به‌طور جداگانه مورد توجیه افسران امنیتی همراه تیم ملی قرار گرفته است. به گفته این منبع، پیش از بازی با انگلیس نیروهای امنیتی از طرف رهبران ایران به بازیکنان وعده «هدیه و اتومبیل» داده بودند، اما بعد از آنکه بازیکنان از خواندن سرود ملی امتناع کردند، نیروهای امنیتی تغییر تاکتیک داده و به تهدید بازیکنان متوسل شدند.
 
جنگ روانی روی بازیکنان تیم ملی
این ادعاها درست ساعاتی پیش از بازی تیم ملی ایران و امریکا بیشتر نشان از جنگ روانی جدید دشمنان علیه ایران و بازیکنان تیم ملی برای تأثیرگذاری منفی روی تمرکز آنها برآورد می‌شود. بیان این ادعاها توسط رسانه رسمی امریکایی درحالی است که شبکه وابسته «من و تو» نیز یک شب قبل از این بازی مصاحبه‌ای ضدایرانی از علی کریمی بازیکن سابق فوتبال و لیدر امروز آشوب پخش کرد تا به حاشیه‌سازی قبل از این بازی مبادرت کرده باشد. جالب آنکه شبکه لندنی در این مصاحبه 40 دقیقه‌ای تلاش کرده تا نشان دهد علی کریمی بدون پشتیبانی از سرویس‌های خارجی به فعالیت مجازی مشغول است اما شواهد این صحنه‌سازی نیز روایت دیگری را منتقل می‌کند. سکانس‌های متعدد تقطیع شده و زاویه نور پلان‌ها نشان می‌دهد ضبط این مصاحبه کمتر از یک ساعته حداقل یک روز زمان برده چرا که برخی پلان‌ها با نور آفتاب بوده و برخی دیگر حوالی عصر و غروب را نشان می‌دهد.
 
ضدایرانی؛ از نیویورک‌تایمز  تا   CNN
در ماه‌های اخیر رسانه‌های رسمی و نام‌آشنای جهانی وابسته به ایالات متحده با حراج حیثیت خود در حوزه خبر عملاً به ماشین جنگ ترکیبی و رسانه‌ای علیه ایران تبدیل شده‌اند. شهریور ماه امسال نیویورک‌تایمز در گزارشی به نقل از منابع آگاه خود مدعی بیماری و وخامت حال رهبرانقلاب شد و رسانه‌های فارسی زبان بیگانه به این خبر کذب ضریب جدی دادند. پس از بی‌اعتباری نیویورک تایمز در ارتباط با اخبار ضدایرانی، این سی‌ان‌ان است که در هفته‌های اخیر تلاش دارد با قماری آشکار جای خالی رسانه‌های بی‌اعتبار شده نزد افکار عمومی ایرانیان را پر کند. سی‌ان‌ان چندی قبل با هدف تکمیل کردن بازی کشته‌سازی رسانه‌های اپوزیسیون مدعی شد نیکا شاکرمی در جریان اغتشاشات اخیر بازداشت و پس از آن کشته شده است.
 
 این ادعا در حالی بود که مادر و خانواده مرحومه شاکرمی نیز این ادعاها و مسأله بازداشت وی را بارها تکذیب کرده‌اند. این موارد در حالی است که شواهد بسیاری مانند پیام‌های رد و بدل شده بین نیکا شاکرمی و مادرش و همچنین پیدا شدن گوشی و کوله‌پشتی مرحومه شاکرمی روی پشت‌بام و همه شواهد سقوط وی گویای چگونگی فوت او می‌باشد. اما سی‌ان‌ان در اینجا متوقف نشد و چندی بعد از این نیز مدعی «آزار و تجاوز جنسی بازداشت‌شدگان» در ایران شد. این رسانه امریکایی گزارش خود را یک گزارش تحقیقی معرفی کرد اما در آن هیچ استناد و ارجاعی برای ثابت کردن ادعاهای خود ارائه نداد و منبع همه نوشته‌های خود را شاهدانی معرفی کرد که نامی از آنان نیاورده است. نکته قابل توجه آنکه در بسیاری از این ادعاهای مجهول در این رسانه کلمات «ظاهراً» و «احتمالاً» مطرح شده که خود از میزان اعتبار این گمانه‌زنی‌های سیاسی حکایت دارد. همه این موارد نشان می‌دهد رسانه‌های غربی از کودتای 28 مرداد و اعلام رمز کودتا با جمله «ساعت دقیقاً 12 نیمه شب است» تاکنون همواره نقش ویژه‌ای از جانب قدرت‌های ضدایرانی ایفا کرده‌اند و همچنان نیز این مسیر مخرب ادامه دارد.

نظر شما