شناسهٔ خبر: 57411438 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

بازار گزارش می‌دهد؛

برنجکاران خسته و کارخانه داران ورشکسته؛ تکرار بلای پنبه بر سر برنج

ساری- دپوی هزاران تن برنج در انبارها کشاورزان و شالیکاران استان را دلزده کرد و کارخانه و شالیکوبی داران را به مرز ورشکستگی کشانده است.

صاحب‌خبر -

بازار؛ گروه استان ها: با گذشت چند ماه از برداشت برنج، به دلیل واردات بی رویه و پایین بودن قیمت و رکود، مقادیر قابل توجهی برنج در انبارها و شالیکوبی های مازندران دپو شده است و این وضعیت نه تنها مایه دلزدگی شالیکاران شده بلکه چرخ شالیکوبی ها را از رونق انداخته است.

مازندران سالانه بیش از یک میلیون تن برنج سفید کشور را تولید و تامین می کند و نرخ ارقام برنج در استان به نسبت هزینه های بالای تولید پایین است و هزینه های آنان را تامین نمی کند.

کشاورزان و کارخانه داران معضل اصلی را دخالت نادرست دولت در بازرگانی و تنظیم بازار می دانند و ریشه مشکلات را ناشی از سیاسیت های نابجا ومقطعی بیان می کنند. حسین اکبری عضو شورای مرکزی سیاست گذاری خانه کشاورز کشور با اظهار این که قیمت پایین برنج پاسخگوی هزینه های تولید این محصول نیست، اظهار داشت: یک کشاورز حرفه ای هستم و در تمام زمینه ها تولید می کنم ولی نرخ برنج کفایت هزینه ها را نمی کند.

دخالت دولت اوضاع را خراب کرد

وی با بیان این که بلایی که بر سر پنبه و دانه های روغنی آمد بر سر برنج در حال تکرار است، گفت: هرجا دولت برای تنظیم بازار محصولات کشاوری پاگذاشت اوضاع را خراب کرد و به مشکل برخوردیم.

وی که دارای ۱۰۰ هکتار شالیزار در روستای حسین آباد بهشهر افزود: زمانی که دولت وارد نمی شد برنجکار به راحتی با شالیکوبی دار و کارخانه دار وارد بازرگانی و فروش محصول می شود اما به محض دخالت دولت، همه چیز به هم می ریزد و هزینه های تولید را بسیار بالا برده است.

برنجکاران خسته و کارخانه داران ورشکسته؛ تکرار بلای پنبه بر سر برنج

اکبری بابیان این که دولت روی سبد کشاورزی انگشت گذاشته و توزیع بازرگانی آن را متوقف کرده است، گفت: آن وقت دولت معی تنظیم بازار برنج است و کشاورز از قیمت تعیین شده راضی نیست زیرا هزینه های آنان را تامین نمی کند.

دبیرخانه کشاورز مازندران با عنوان این که قیمت تعیین شده برنج عادلانه نیست، گفت: کشاورز با شالیکوبی داران خیلی راحت کار می کردند اما یکسری از جمله دولت به میدان آمدند و تعادل را برهم ریختند و با ایجاد رانت، بازار را متشنج کردند و کشاورز و شالیکوبی دار را مقابل هم قرار دادند.

کشاورز با شالیکوبی داران خیلی راحت کار می کردند اما یکسری از جمله دولت به میدان آمدند و تعادل را برهم ریختند و با ایجاد رانت، بازار را متشنج کردند و کشاورز و شالیکوبی دار را مقابل هم قرار دادند

حال و روز شالیکوبی داران نیز از بی رونق بازار برنج بد است و رکود سبب خاموشی چراغ بسیاری از کارخانه ها شده کارگران آن بیکار شدند. سید تقی جعفریان شالیکوبی دار مازندرانی با باشاره به این که شالیکوبی داران بیش از هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری کردند، افزود: شالیکوبی داران برای حمایت از کشاور سرمایه گذاری و اقدام به خرید محصولات کردند ولی اکنون به دلیل سیاست های نادرست در حال نابودشدن هستند.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان این که هرچه کشاورز و شالیکوبی دار با هم دوست و کنار هم باشند، بهتر موفق می شوند، افزود: امروز کشاورز از بدبختی های ما چوب خورده است و هیچ فروشگاه و دستگاهی برنج آن را خریداری نمی کند.

وی با اظهار این که برای اولین بار چندسال قبل برنج طارم از کشاورزان خریداری شده بود، گفت: سال قبل به رغم آن که کاهش ۴۰ درصدی تولید داشتیم اما متولیان از افزایش تولید خبر دادند که در نهایت به بازار لطمه وارد شد.

وی افزایش نرخ ارز را از دیگر مسائل بیان کرد و گفت: از بین رفتن ارزش و پول ملی از دیگر مسائل است و دولت که اقدام به کشت قراردادی کرد اکنون نتیجه آن را ببیند و این طرح موفق نبوده است.

برنج پرمحصول خریداری شود

جعفریان یادآور شد: باید خرید برنج پرمحصول در دستور کار قرار گیرد و به صورت تضمینی وارد عرصه خرید شود تا کارخانه ها از ورشکستگی نجات یابند زیرا اگر وضعیت کنونی ادامه یابد درب بسیاری از کارخانه ها بسته می شود.

وی با تاکید براین که تصمیمات واقعی گرفته شود، خواستار آن شد تا استاندار و مسئولان پای کارایند برای بازار برنج را مدیریت کنند.

اکبریان دیگر شالیکوبی دار مازندرانی نیز خواستار توجه به بازرگانی و فروش برنج شد و گفت: در تولید برنج مشکلی نداریم اما شالیکوبی دار و برنج فروش با مشکل روبرو هستند و کارخانه دار هرسال مجبور است دستگاه سورت یا ماشین زیرپایش را بفروشد تا هزینه ها را تامین کند.

وی با بیان این که اکنون کارخانه دار چیزی برای فروش ندارد، گفت: راه برون رفت این که سازمان برنج داشته باشیم و در حال حاضر تفرقه ای در بازار برنج ایجاد شد.

بخشنامه ها و نرخ های دستوری دولت مهمترین مشکل فراروی بازرگانی برنج تلقی می شود و این بخشنامه ها، فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای را از خرید محصولات محلی استان منع کرده و میدان را به محصولات خارجی داده است.

بخشنامه های دستوری شالیکوبی داران را نابود کرده است

اسماعیل یزدان پناه رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی مازندران با بیان این که درزنجیره ارزش تولید از کشاورز تا کارخانه دار وجود دارد، گفت: هنوز فروشگاه های زنجیره ای برای خرید محصول مانع وجود بخشنامه دستوری ۶۵ هزار تومانی را طرح می کنند و برای خرید هراس دارند.

برنجکاران خسته و کارخانه داران ورشکسته؛ تکرار بلای پنبه بر سر برنج

وی با بیان این که بخشنامه دستوری برنج و شالیکوبی داران را به نابودی کشانده است، گفت: کشاورزان چوب اشتباه مسئولان را می خوردند.

اسماعیل یزدان پناه با اظهار این که سال قبل برنج حالت تعزیراتی پیدا کرد و شرکت ها و فروشگاه های زنجیره ای جریمه های سنگینی شدند، افزود: امسال و در پی قیمت های دستوری، فروشگاه ها و شرکت ها به سمت خرید برنج داخلی نیامدند و از خیر آن گذشتند.

وی گفت: با گذشت ماه ها از برداشت، هنوز بازار برنج رونق نگرفت و شرکت ها و ادارات از برنج خارجی استفاده می کنند و به سمت برنج داخلی نیامدند و این مسئله سبب شده تا برخی شالیکوبی ها با ورشکستگی روبرو شوند.

وی با اظهار این که همانند سال قبل برنج گران نمی شود به افزایش تولید برنج اشاره کرد و گفت: همچنین ۸۰۰ هزار تن برنج وارد شد و ۶۰۰ هزار تن در نوبت واردات است و این مسائل سبب می شود تا برنج گران نشود.

یزدان پناه خواستار برنامه ریزی و ارائه راهکارها برای حل معضل رکود بازار برنج شد و گفت: باید وزارتخانه در سطح ملی برای مدیریت بازار برنامه ریزی داشته باشد.

وی با بیان این که برنج خود را مفت می فرلوشم و نمی دانیم آیا شش ماه بعد پول آن را دریافت می کنیم یا خیر، گفت: باید از حال وروز برنج دفاع شود.

رکود بازار برنج و ثبات نداشتن قیمت ها سبب شده حجم زیادی از دسترنج و محصول کشاورزان در انبارها باقی ماند و این مسئله سبب جولان دلالان برای خرید برنج با قیمت ناچیز از کشاورزان شده است. مازندران روزگاری مهد پنبه ایران بود و به دلیل اعمال سیاست های نادرست و پایین بودن قیمت، سطح پنبه زارهای آن آب رفت و چنین خطری شالیزارهای استان را هم نشانه گرفته است.

نظر شما