شناسهٔ خبر: 57408030 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مردم‌سالاری‌آنلاین | لینک خبر

چرا برخی افراد خرافاتی هستند؟ - مردم سالاری آنلاين

یکی از علل گرایش افراد به خرافات تمایل آنان به برقراری ارتباط بین فعالیتی خاص و نتیجه آن عملکرد با تصورات موهوم و غیرعادی خود آنان است.

صاحب‌خبر - یکی از علل گرایش افراد به خرافات تمایل آنان به برقراری ارتباط بین فعالیتی خاص و نتیجه آن عملکرد با تصورات موهوم و غیرعادی خود آنان است.
به گزارش ایسنا و به نقل از سایکولوژی نیوز، خرافات برای بسیاری از افراد جالب است، به خصوص اگر در مورد رویدادهای پیرامون آنان و خبر از آینده باشد.
البته پذیرش خرافات توسط افراد برای محققان و دانشمندان نیز همواره جالب بوده و همیشه در جستجوی پاسخی برای عملکرد افراد نسبت به چیزی که هرگز به طور مستقیم تجربه نمی‌کنند، بوده‌اند.
در این تحقیق 160 دانشجوی کالج شرکت داشتند و عملکرد آنان در برابر موارد خرافی تحلیل و بررسی شد.
شرکت‌کنندگان در مقابل صفحه نمایش رایانه که لامپ روشن و دارای یک کلید برای فشار دادن  بود قرار گرفتند. سپس عملکرد شرکت‌کنندگان در زمان فشار دادن کلید و روشن شدن لامپ و همچنین روشن شدن تصادفی آن مورد بررسی قرار گرفت تا واقعیت عمل روشن کردن، ثابت شود.
البته موارد مشابه زیادی از این نمونه که علیت را بیان می‌کنند در پیرامون ما وجود دارد، اما هدف از این آزمایش مشخص شدن این حقیقت بود که افراد با گرایش خرافی تمایل بیشتری به برقراری ارتباط بین چیزهای غیر عادی دارند.
محققان دریافتند حتی زمانی که برای فرد کاملا مشخص است که علت رخداد موهومات و تصورات وی نیست، اما همچنان به تاثیر خرافه معتقد است و آن را باور دارد.
البته این تحقیق محدودیت‌هایی از جمله تعداد شرکت‌کنندگان و همچنین نوع آزمایش داشت. اما نتایج این تحقیق نشان داد به طور کلی دو نوع عملکرد متمم در موهومات نقش دارد که شامل گرایش عمومی به مشاهده علیتی که وجود ندارد و دیگری برقراری ارتباط بین رویداد و آنچه در تصورات فرد بوده، وجود دارد.
نتایج این تحقیق در نشریه بریتانیایی Psychology منتشر شده است.

برچسب‌ها:

نظر شما