شناسهٔ خبر: 57399592 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

چرندنویسی؛ از اینترنشنال تا سی‌ان‌ان/ چوب حراج رسانه آمریکایی به اعتبار چندساله خود با دروغ‌های شاخدار

در تحلیل و تبیین جنگ ترکیبی تحمیل شده از ناحیه دشمنان به ایران اسلامی، باید جایگاه ویژه‌ای را برای عملیات روانی آن‌ها قائل شویم؛ عملیاتی که در برهه کنونی شکل پیچیده‌ای به خود گرفته است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان – امپراتوری رسانه‌ای غربی پیش‌تر از حراج کردن حیثیت و اعتبار رسانه‌های جریان اصلی خود یا Mainstream media اکراه و اجتناب داشت و سعی می‌کرد فیک نیوزها و جعلیات و اکاذیب خبری خود در قبال ایران را با رسانه‌های دم‌دستی و زرد به خورد اذهان و افکار مخاطبان بدهد اما وقایع روزها و هفته‌های اخیر در ایران، گردانندگان امپراتوری رسانه‌ای غربی را به صرافت این انداخت تا رسانه‌های معتبری نظیر سی‌ان‌ان را هم وارد بازی چرندنویسی خبری کنند.

قابل ذکر است که چرند نویسی اصطلاحی رایج در روزنامه‌نگاری و کنشگری رسانه‌ای است که به مرحله‌ای ماقبل زردنویسی اطلاق می‌شود؛ در این مرحله اخبار و مطالب منتشره به قدری مضحک و دور از واقعیت و عقلانیت هستند که هر مخاطبی با هر درجه از سطح سواد رسانه‌ای را به استهزاء و خنده وامی‌دارد.

در دوره‌های مختلف جنگ روانی دشمنان علیه ملت ایران، اتاق فکر این جنگ، چرند نویسی را صرفا به شبه رسانه‌هایی نظیر «منوتو»، «آمدنیوز»،«اینترنشنال» و در مقاطع و مواردی «بی‌بی‌سی فارسی» تجویز می‌کرد اما در جنگ ترکیبی فعلی، پس از انهدام یا بی‌حیثیت و بی‌اعتباری تمام و کمال رسانه‌های مذکور، رسانه‌های جریان اصلی آمریکایی هم وارد معرکه انتشار فیک نیوز و چرندیات در مورد ایران شدند.

در جدیدترین نمونه از این چرند نویسی که اصطلاحا مرغ پخته را هم به خنده می‌اندازد، سی‌ان‌ان از رسانه‌های غالب آمریکایی که زمانی مدعی بود با اخبارش سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را دگرگون می‌کند، ادعا کرده ملی‌پوشان فوتبال ایران از سوی حکومت ایران تهدید شده‌اند تا سرود ملی را پیش از آغاز مسابقات جام جهانی بخوانند و رفتاری اعتراضی از خود بروز ندهند؛ منبع این ادعای مضحک رسانه آمریکایی سی‌ان‌ان نیز یک منبع مجهول و کلی است.

جالب آن‌که این ادعای مضحک و بدون سند درست ۲۴ ساعت قبل از آغاز بازی حساس دو تیم ایران و آمریکا منتشر شده تا پازل جنگ روانی آمریکایی‌ها و مزدوران آن‌ها علیه فوتبالیست‌های کشورمان و ملت ایران تکمیل شود.

ظاهرا پیروزی و بازی غیرتمندانه ملی پوشان کشورمان در برابر ولز و شعف و شادمانی و همبستگی ملی پدید آمده در ایران اسلامی پس از این برد کام دشمنان ملت ایران را بسیار تلخ کرده و آن‌ها را به تکاپو انداخته که هرطور شده حتی به قیمت حراج اعتبار رسانه‌ای نظیر سی‌ان‌ان، تمرکز فوتبالیست‌ها و کادر فنی و دست‌اندرکاران تیم ملی ایران را در آستانه بازی حساس با آمریکا، مختل کنند.

در واقع این‌جا فقط بحث بازی فوتبال مطرح نیست؛ اتاق فکری که طی چند ماه اخیر هزینه و لجستیک سنگینی را در ابعاد مختلف برای تهدید امنیت روانی و فیزیکی مردم ایران متحمل شده، به هیچ وجه نمی‌خواهد همانند اتفاق پس از بازی ولز، کام ملت ایران دوباره شیرین شود و روح وحدت و انسجام ملی در میان مردم ایران مجددا متجلی و متبلور شود.

چند روز پیش هم یک رسانه دیگر آمریکایی به نقل از سرمربی وقت تیم فوتبال آمریکا در جام جهانی ۹۸، ادعاهای مشابهی را مطرح کرده بود که با واکنش بازیکنان و مربیان وقت تیم ملی مواجه شد.

همانطور که در سطور بالا اشاره شد، پروژه تهدید امنیت روانی و فیزیکی مردم ایران به حدی برای جبهه متکثر دشمنان پراهمیت است که آن‌ها اِبایی از مخدوش کردن اعتبار و حیثیت رسانه‌های جریان اصلی خود ندارند و مشابه نمونه اخیر ذکر شده در مورد ادعای مضحک سی‌ان‌ان، پیش‌تر نیز در ماجرای «نیکا شاکرمی» و «آرمیتا عباسی» مشاهده شده است.

انتهای پیام/

نظر شما