شناسهٔ خبر: 57376622 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

راهکارهایی برای کنترل فشارخون بالا

صاحب‌خبر -

فشار خون بالا یکی از بیماری‌های تهدیدکننده انسان به شمار می‌آید که هم در بزرگسالان و هم در کودکان دیده می‌شود؛ بیماری که اگر به موقع تشخیص داده نشده یا کنترل نشود، می‌تواند منجر به بیماری‌های قلبی، کلیوی، مغزی و حتی کوری شود. به گزارش ایسنا، ‌ فشارخون بالا در ۳۰ درصد افراد چاق مشاهده می‌شود. همچنین فشارخون در دوران کودکی خطر بیماری‌های قلبی-عروقی، مرض قند، افزایش چربی خون و فشارخون در دوران بزرگسالی را افزایش می‌دهد. در ادامه به راهکارهایی برای کنترل فشارخون بالا اشاره می‌شود.

داشتن برنامه غذایی سالم
داشتن برنامه غذایی سالم شامل استفاده از میوه و سبزیجات، فراورده‌های لبنی و شیر کم‌چرب٬ کم کردن مصرف شیرینی و نوشابه‌های حاوی شکر٬ استفاده از گوشت سفید مثل ماهی و مرغ٬ حبوبات٬ غلات سبوس‌دار، پسته و بادام و استفاده کمتر از گوشت قرمز و غذاهای چرب می‌شود. این برنامه غذایی از افزایش چربی خون جلوگیری می‌کند و مواد غذایی مؤثر در کاهش فشارخون مانند پتاسیم٬ کلسیم و منیزیوم را فراهم می‌کند.

کاهش مصرف نمک
بعضی افراد مسن٬ چاق٬ بیمارانی که مرض قند یا بیماری کلیوی دارند، به نمک حساس هستند و دفع نمک توسط کلیه‌ها در این افراد مختل است؛ بنابراین توصیه می‌شود که مصرف روزانه نمک بیشتر از شش گرم (معادل یک قاشق چای‌خوری) نباشد. غذاهای ﺁماده، نان و غذای رستوران‌ها حاوی مقادیر زیادی نمک هستند؛ بنابراین بهتر است از این غذاها استفاده نشود.

حفظ وزن مناسب
وزن بالا می‌تواند باعث افزایش فشارخون شود. درواقع افزایش فشارخون شما می‌تواند به علت افزایش وزن باشد. باید توجه کرد که کم کردن وزن باعث کم شدن فشار خون می‌شود. از طرفی وزن بالا خطر بیماری‌های قلبی٬ افزایش چربی خون و مرض قند را افزایش می‌دهد. برای کاهش وزن افراد چاق٬ توصیه می‌شود از غذاهای کم‌کالری و کم کربوهیدرات استفاده شود و همچنین ورزش و افزایش فعالیت فیزیکی جزو برنامه روزانه فرد باشد.

ورزش
ورزش و افزایش فعالیت فیزیکی یکی از مهم‌ترین عوامل پیشگیری و کنترل فشارخون بالا است. ورزش خطر بیماری‌های قلبی را هم کاهش می‌دهد. ۳۰ دقیقه ورزش یا فعالیت فیزیکی متوسط شامل پیاده‌روی تند، دوچرخه‌سواری٬ شنا و ... در بیشتر روزهای هفته لازم است. می‌توان ۳۰ دقیقه را به دوره‌های کوتاه‌تر ۱۰ دقیقه‌ای تقسیم کرد. در افراد چاق توصیه می‌شود روزانه ۶۰ دقیقه فعالیت فیزیکی داشته باشند. فعالیت فیزیکی منظم و کاهش کم‌تحرکی اثرات خوبی روی وزن و جلوگیری از افزایش فشار خون دارد.

مصرف دارو
درعین‌حال اگر تغییر در شیوه زندگی باعث پایین ﺁوردن فشار خون نشد، مصرف دارو لازم است. البته حتی با مصرف دارو تغییر در شیوه زندگی نیز نیاز است. در صورت مصرف داروی فشارخون لازم است که مرتباً توسط پزشک معالج خود در مورد مصرف درست و مقدار مناسب دارو ویزیت شوید. در صورت بروز عوارض ناخواسته دارو با پزشک خود تماس بگیرید. دارو را همان‌طور که تجویز شده است استفاده کنید و برای اینکه خوردن دارو را فراموش نکنید، آن را در مکانی که در معرض دید است، قرار دهید.
به یاد داشته باشید برای اینکه زندگی سالم داشته باشید باید:
• وزن مناسب خود را حفظ کنید.
• فعالیت فیزیکی منظم داشته باشید.
• برنامه غذایی سالم داشته باشید.
• نمک رژیم غذایی خود را کاهش دهید.
• در صورت تجویز دارو ﺁن را به‌طور صحیح استفاده کنید.

 

شباهت‌ها و تفاوت‌های کرونا و آنفلوانزا
جامعه علمی و پزشکی معتقد است که بیماری کرونا و آنفلوانزا دارای شباهت‌های زیادی با یکدیگر بوده به‌طوری‌که در برخی موارد این دو بیماری ممکن است به اشتباه گرفته شود. این در حالی است که باید پس از بررسی دقیق علائم، نسبت به تشخیص آن‌ها اقدام شود. شباهت‌های کرونا با آنفلوانزا عبارت‌اند از: هر دو بیماری تنفسی هستند. علائم تقریباً یکسانی دارند و ممکن است در مواردی بی علامت، خفیف و یا شدید باشند. هر دو بیماری یک نوع گسترش پیدا می‌کنند که این از طریق ترشحات تنفسی فرد آلوده هنگام صحبت، عطسه، سرفه و غیره رخ می‌دهد. اقدامات حفاظتی در هر دو بیماری یکسان است و باید رعایت فاصله اجتماعی، شستن دست‌ها و … انجام شود. هر دو بیماری گروه‌های در معرض خطر یکسان دارد که این افراد شامل سالمندان، افراد دارای بیماری زمینه‌ای، نقص ایمنی و غیره می‌شود. تفاوت‌های کرونا و آنفلوانزا عبارت‌اند از: درمان این دو بیماری در موارد شدید متفاوت است. برای بیماری آنفلوانزا باید از داروهای ضدویروس استفاده کرد، اما در بیماری کرونا از اکسیژن و کورتیکواستروئیدها و غیره استفاده می‌شود. واکسن‌های این دو بیماری با هم متفاوت است و واکسن هر یک مانع ابتلا به دیگری نمی‌شود.

برچسب‌ها:

نظر شما