شناسهٔ خبر: 57373265 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

دیگر آزمایش کرونا نمی‌خواهیم! | اعتراضات چینی‌های خشمگین به شدت یافتن محدودیت‌های کووید در شانگهای و پکن

اعتراضات به محدودیت‌های شدید برقرارشده برای مهار شیوع کرونا در چین که با یک آتش‌سوزی مرگبار در غرب این کشور همراه شده و برای سومین روز پیاپی ادامه پیدا کرده و به چندین شهر در این کشور گسترش یافته است، یکشنبه شب به زدوخورد میان صدها تظاهرکننده و پلیس انجامید.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین به نقل از رویترز این موج نافرمانی مدنی از هنگام به قدرت رسیدن رئیس‌جمهور شی جین‌پینگ در یک دهه پیش بی‌سابقه است در نتیجه شدت یافتن استیصال مردم از ادامه یافتن اجرای سیاست شاخص «کووید-صفر» در چین سه سال پس از شروع پاندمی کرونا است. تداوم اجرای این سیاست آسیب سنگینی به این دومین اقتصاد بزرگ جهان زده است.

دیگر آزمایش کرونا نمی‌خواهیم! | اعتراضات چینی‌های خشمگین از شدت یافتن محدودیت‌های کووید در شانگهای و پکن تظاهراتی نادر پکن پایتخت چین در اعتراض به سیاست‌های سختگیرانه مهار کرونا و یابود قربانیا آتش‌سوزی در شهر ارومچی در ایالت سین‌کیانگ در غرب این کشور

یکی از معترضان در شانگهای، کانون مالی چین، به نام شوآن شیائو گفت:‌«من فقط به خاطر عشق به کشورم در این جا هستم، اما دولتم را دوست ندارم...من می‌خواهم بتوانم آزادانه بیرون بروم، اما نمی‌توانم. سیاست کووید-۱۹ یک بازی است و بر اساس علم یا واقعیت نیست.»

معترضان روز یکشنبه در شهرهای ووهان و چنگ‌دو هم به خیابان آمدند. گروه‌های کوچکی از مردم هم در پکن تجمعات صلح‌آمیزی همراه با روشن کردن شمع برگزار کردند و دانشجویان در شمار بسیاری از پردیس‌های دانشگاهی در سراسر چین در این آخر هفته برای تظاهرات گرد آمدند.

این تظاهرات پس از اعتراضات رخ‌داده به دنبال آتش‌سوزی یک برج مسکونی در شهر ارومچی، پایتخت منطقه سین‌کیانگ در شمال غرب چین رخ می‌دهد. ویدئوهایی این حادثه که در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شدند، به اتهام‌هایی در این باره انجامید که قرنطینه‌های عمومی عاملی در این آتش‌سوزی بوده‌اند که به کشته شدن ۱۰ نفر انجامید. مقامات شهر ارومچی در کنفرانسی خبری در ساعات اولیه روز شنبه این موضوع را که اقدامات برای مهار شیوع کووید مانع از گریز ساکنان و اقدامات نجات شده است، رد کردند. بسیاری از ساکنان این شهر تحت یکی از طولانی‌مدت‌ترین قرنطینه‌های عمومی در چین بوده‌اند که مانع از خروج آنها از خانه‌هایشان در طول صد روز گذشته شده است.

پلیس صبح شنبه در شهر شانگهای در خیابان ولومچی که از نامش را از شهر ارومچی گرفته است و مردم پس از روشن کردن شمع به یادبودن قربانیان آتش‌سوزی به اعتراض پرداختند، حضوری سنگین داشت.

تا بعدازظهر شنبه صدها نفر در این منطقه گرد آمدند و با پلیس که در تلاش بود آنها را پراکنده کند، به زدوخورد پرداختند. مردم در این گردهمایی صفحات سفید کاغذ را برای ابراز اعتراضشان بالا نگهداشته بودند.

بر اساس گفته شاهدان عینی و ویدئوهای پست‌شده در رسانه‌های اجتماعی در ساعات اولیه روز یکشنبه در موردی نادر از اعتراض عمومی به مقامات چین، گروهی بزرگی از افراد در این منطقه شعار «مرگ بر حزب کمونیست چین و مرگ بر شی جین‌پینگ» سر دادند.

بر اساس ویدئوهای تاییدنشده پست‌شده در رسانه‌های اجتماعی، دنبال آتش‌سوزی مرگبار روز پنجشنبه در شهر ارومچی نیز گروه‌های از مردم به خیابان آمدند و شعار «به قرنطینه پایان ددهید» سر دادند و مشت‌های گره‌کرده‌شان را بالا بردند.

همچنین بر اساس ویدئوهای منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی جمعیت بزرگی در روز یکشنبه در چنگ‌دو، کلانشهر واقع در جنوب غرب چین به خیابان‌ها آمدند و با نگهداشتن صفحه‌های سفید کاغذ با اشاره به ادامه حکومت شی با کنار گذاشتن محدودیت دوره‌های انتخاب به عنوان رئیس‌جمهوری، فریاد زدند: «ما حاکم مادالعمر نمی‌خواهیم. ما امپراتور نمی‌خواهیم.»

در شهر مرکزی ووهان که نیز پاندمی کرونا از آن آغاز شد، ویدئوهای پست‌شده در رسانه‌های اجتماعی صدها نفر از ساکنان را نشان می‌دهند که به خیابان‌های آمده‌اند و موانع فلزی را خرد می‌کنند، چادرهای آزمایش کووید را به هم می‌زنند و خواستار پایان دادن به قرنطینه هستند.

از جمله شهرهای دیگری در چین که شاهد اعتراضاتی مشابه بودند، شهر لانژو رد شمال غرب این کشور بود که ویدئوهای پست‌شده در رسانه‌های اجتماعای ساکناش را نشان می‌دهند که در روز شنبه به خیابان آمدند و چادرهای آزمایش کووید را واژگون و دکه‌های آزمایش کرونا را خرد کردند. این معترضان گفتند که حتی با وجود نبودن مورد مثبتی از آزمایش کرونا تحت قرنطینه عمومی قرار داده شده بودند.

در دانشگاه معتبر تسینگوآ در پکن نیز بر اساس تصاویر و ویدئوهای منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی روز یکشنبه ده‌ها نفر اعتراض صلح‌آمیزی را بر ضد محدودیت‌های کووید برگزار کردند که در طی آن سرود ملی چین را خواندند.

دو تظاهرات ظاهرا خودجوش نیز در ساعات پایینی روز یکشنبه در محله چائویانگ پکن رخ داد. در یکی از آنها مردم صفحات سفید کاغذ را به نشانه اعتراض در دست داشتند. در دیگری جمعیت شعارهایی مانند «ما دیگر ماسک نمی‌خواهیم، ما ازادی می‌خواهیم. ما آزمایش کرونا نمی‌خواهیم، ما آزادی می‌خواهیم» سر دادند.

چین با وجود آنکه اغلب کشورهای جهان محدودیت‌های مربوط به کرونا را لغو کرده‌اند، همچنان به اجرای سیاست کووید-صفر شی جین‌پینگ ادامه می‌دهد. با اینکه شمار موارد عفونت کرونا در چین در مقایسه با معیارهای جهانی پایین است، شمار موارد بیماری کووید-۱۹ در این کشور در روزهای اخیر به طور بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است و در روز یکشنبه حدود ۴۰۰۰۰ مورد جدید عفونت شناسایی شد و موجی از قرنطینه‌های بیشتر در شهرهایی در سراسر چین را به دنبال آورد.

از هنگامی که ساکنان شهر ۲۵ میلیون نفر شانگهای در ابتدای امسال دو ماه را در قرنطینه عمومی گذراندند، ظاهرا مقامات چینی قرنطینه‌های هدفمندتری را برای مقابله با کووید به اجرا درآورده‌اند، اما این اقدام با چالش اوج‌گیری شمار عفونت‌ها در آستانه ورود کشور به فصل زمستان و شیوع سویه بسیار واگیر اُمیکرون کرونا روبرو شده است.

نظر شما