شناسهٔ خبر: 57371979 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

ارتباط میان چاقی و زانو درد | تاثیر چاقی بر زانو درد را جدی بگیرید

صاحب‌خبر - متاسفانه بسیاری از افرادی که به‌چاقی مبتلا هستند، درد‌های مفاصل، مخصوصا زانو درد را تجربه‌می‌کنند. این درد‌ها با بالا رفتن سن خود را بیشتر نشان می‌دهند و تا زمانی که وزن، بیش از حد استاندارد بدن به‌نسبت قد و برخی دیگر از پارامتر‌ها باشد، این درد همراه فرد خواهد بود. متاسفانه زانو درد ناشی از چاقی به‌دلیل اینکه در سنین جوانی خیلی خود را نشان نمی‌دهد، نادیده گرفته می‌شود اما ابدا نباید قدرت و سلامتی جوانی را به‌پای بی‌تاثیری چاقی بر روی درد‌های زانو دانست.

به‌واسطه همین باورهای غلط، در ادامه این نوشته از درمانکده قصد داریم تا به‌صورت کامل ارتباط میان چاقی و زانو درد را بررسی کنیم؛ پس تا انتها با ما همراه باشید.
 
نمایش گرافیکی تاثیر چاقی یک مرد روی زانو درد او

 

ارتباط میان چاقی و زانو درد

 

زانو دردی که در اثر اضافه وزن به‌وجود می‌آید، یک درد مقطعی و گذرا نیست و یک شبه‌به‌وجود نیامده که بخواهد یک شبه‌نیز از بین برود. فرایندی که منجر به‌زانو درد در اثر چاقی می‌شود، یک فرایند فرسایشی است که در طی سالیان طولانی، آرام آرام اتفاق افتاده و منجر به‌تخریب بافت استخوانی و غضروفی زانو می‌شود. زانو را می‌توان مهم‌ترین مفصل بدن در نظر گرفت که تحمل‌کننده وزن بدن است. هرگونه مشکل برای زانو که منجر به‌درد شود، اگر مورد بررسی قرار نگیرد، رفته رفته می‌تواند حتی باعث از کار افتادگی و یک‌جا نشینی فرد شود.

زمانی که یک فرد دارای اضافه وزن است، بدون شک فشار بیشتری به‌مفصل زانو وارد شده و این فشار بیش از اندازه در طول زمان منجر به‌ساییدگی شده و بافت غضروفی زانو از بین می‌رود که نتیجه این فرایند نیز آرتروز زانو خواهد بود. جدا از اینها، به‌عقیده دانشمندان، ماده چربی‌ساز ترشح شده در اثر اضافه وزن، به‌خودی خود می‌تواند در بروز آرتروز زانو موثر باشد. از طرفی متاسفانه رژیم غذایی افرادی که دارای اضافه وزن هستند خیلی سالم نیست و مصرف مواد غذایی ناسالم از جمله فست فود‌ها می‌تواند فرایند ایجاد آرتروز را سرعت بخشیده و در نهایت عدم تحرک کافی و ورزش نکردن هم مزید بر علت می‌شود.

سایر بیماری‌های مفصلی در اثر چاقی

همان‌طور که مشاهده کردید، بروز مشکلات مفصلی در اثر چاقی تقریبا حتمی است و هر فرد چاقی به‌نحوی به‌مشکلات زانو مبتلا خواهد شد که آرتروز زانو تنها یکی از این موارد و البته شایع‌ترین بیماری است. بجز آرتروز، بیماری‌های دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند مفاصل، مخصوصا مفصل زانو را تحت تاثیر منفی قرار بدهند. در ادامه به‌تشریح این بیماری‌ها پرداخته‌ایم.

روماتیسم مفصلی

چربی‌ها، یک‌سری مواد شیمیایی التهابی از خود ترشح می‌کنند که این مواد که در بروز زانو درد موثر هستند و می‌توانند زمینه‌ساز ابتلا به‌روماتیسم مفصلی هم باشند. نوع خاصی از این مواد که سیتوکین نام دارد، در بروز بیماری‌های مفصلی دیگر هم تاثیر گذار هستند.

نقرس
نقرس در افراد دارای اضافه وزن بسیار شایع است؛ به‌نحوی که می‌توان گفت 70 درصد از این افراد به‌نقرس مبتلا هستند. نقرس در واقع نوعی آرتریت التهابی است که به‌دلیل وجود اسید اوره اضافی در بدن بروز کرده و باعث ایجاد دردهای مختلف، مخصوصا درد‌های مفصلی می‌شود.
 
تصویر مردی که به‌خاطر چاقی بیش از حد، به دردهای مفصلی دچار شده است

درمان زانو درد ناشی از چاقی
اینکه چگونه باید خود را از شر درد‌های مفصلی و درد زانوی ناشی از چاقی رها کنید، تماما به‌اراده شما بستگی دارد و بدانید که راه آسانی در پیش ندارید. برای بررسی وضعیت زانو‌ها و پیگیری درمان در این مورد، باید حتما به ‌بهترین دکتر ارتوپد تهران یا هر کجای دیگر که می‌شناسید مراجعه کنید. پزشک با بررسی وضعیت، ممکن است درمان‌های مختلفی را ارائه کند. برای آرتروز‌های پیشرفته بعضا جراحی توصیه می‌شود و برای موارد خفیف‌تر، برخی حرکات ورزشی و سایر موارد اینچنینی.

اما جدا از درمان‌های گفته شده، موضوعی که تمام افراد دارای اضافه وزن باید برای افزایش سلامتی زانو و مفاصل و سلامت عمومی خود در نظر بگیرند، اصلاح سبک زندگی است که در موارد زیر خلاصه می‌شود:
  • ورزش مناسب و اصولی
    دوری از دخانیات و الکل
    دوری از استرس و اضطراب
    کمتر کردن حجم وعده‌های غذایی
    اصلاح عادات تغذیه و مصرف غذاهای سالم
موارد گفته شده، همگی در جهت کاهش وزن و افزایش سلامت بدن هستند. به‌صورت کلی، هر نیم کیلو وزن که از افراد چاق کم شود، یک و نیم کیلو فشار از روی زانو‌ها برداشته خواهد شد که تاثیر چشمگیری در کاهش زانو درد ناشی از چاقی خواهد داشت. کاهش وزن یک درمان ماندگار و موثر برای زانو درد است و افراد دارای اضافه وزن، باید این موضوع را به‌شکل جدی پیگیری کنند.

حرکات ورزشی برای زانو درد ناشی از چاقی
ورزش مناسب و اصولی، در جلوگیری از آرتروز و تاثیرات منفی اضافه وزن بر مفاصل بسیار اهمیت دارد. نوع دقیق حرکات ورزشی و سایر جزئیات باید بر اساس شرایط بدنی شما و حتما تحت نظر پزشک متخصص مشخص شوند اما برخی فعالیت‌ها به‌صورت کلی می‌توانند مفید باشند و برای بیشتر افرادی که به‌پزشک مراجعه می‌کنند نیز معمولا همین فعالیت‌ها پیشنهاد می‌شود. این موارد عبارت‌اند از:
  • شنا
    دویدن
    پیاده‌روی
    یوگا و تای چی
    دوچرخه سواری
    ورزش‌های استقامتی مانند وزنه برداری
مهم‌ترین موضوع برای نتیجه‌بخش بودن حرکات ورزشی، مداومت در انجام است. ممکن است که در روز‌ها و حتی ماه‌های اول، تاثیر خیلی واضحی از حرکات ورزشی را حس نکنید اما به‌مرور زمان، به‌معجزه فعالیت‌های ورزشی، هر چند سبک پی خواهید برد.

رژیم غذایی برای افراد دارای اضافه وزن
کاهش وزن به‌تنهایی از طریق ورزش امکان‌پذیر نیست و رعایت رژیم غذایی مناسب نیز اهمیت زیادی دارد. همانند فعالیت‌های ورزشی، این موضوع نیز حتما باید بر اساس شرایط بدنی شما و تحت نظر فوق تخصص گوارش و متخصص تغذیه صورت گیرد. اما برخی از موارد کلی به‌شرح زیر هستند:
  • پرهیز از فست فودها
    استفاده از میوه و سبزیجات
    پرهیز از غذاهای فرآوری شده
    پرهیز از قندهای مصنوعی و شکر
    استفاده از غذاهای دارای فیبر گیاهی
    استفاده از روغن‌های سالم مانند روغن زیتون
    استفاده از لبنیات گیاهی به‌جای لبنیات جانوری
    پرهیز از غذاهای حاوی چربی اشباع و چربی ترانس
البته ک رژیم غذایی مربوط به‌کاهش وزن، بسیار گسترده‌تر از این موارد است و باید برای هر قاشق غذایی که میل می‌کنید، برنامه مشخص داشته باشید و موارد گفته شده تنهای توصیه‌های عمومی بودند که معمولا برای همه تجویز می‌شوند.
رژیم غذایی سالم برای کاهش وزن افراد

جمع‌بندی
درد زانو، بدون شک یکی از بدترین درد‌های مزمن است که می‌تواند یک انسان را درگیر خود کند. در بین تمام مفصل‌های بدن، مفصل زانو از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است چرا که بخش زیادی از وزن بدن را تحمل می‌کند و مشخص است که افزایش وزن می‌تواند باعث فرسایش این مفصل مهم شود. چاقی از مهم‌ترین دلایل زانو درد است و متاسفانه به‌دلیل اینکه زانو درد در اثر چاقی به‌سرعت نمایان نمی‌شود، اغلب افراد دارای اضافه وزن این موضوع را جدی نمی‌گیرند. به‌همین واسطه ما در این نوشته تمام تلاش خود را به‌کار بستیم تا مهم‌ترین نکات در رابطه با ارتباط میان چاقی و زانو درد را بازگو کنیم.

در صورتی‌که برای بررسی بیشتر این مشکل قصد مراجع به‌پزشکان متخصص را دارید، می‌توانید به‌سادگی از طریق سایت نوبت دهی آنلاین درمانکده برای دریافت نوبت پزشکان متخصص مربوطه اقدام کنید.
 

نظر شما