شناسهٔ خبر: 57371893 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

مشخصات فنی دو موتور جدید سایپا اعلام شد

صاحب‌خبر -

سایپا به تازگی از دو موتور خود رونمایی کرده که یکی از آنها M16 و دیگری نسخه ارتقا یافته M15 است. مشخصات فنی دو موتور جدید سایپا چیست؟

صنعت خودروسازی ایران و شرکت‌های داخلی که سعی بر تولید محصولات ملی دارند، با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند. یکی از مهم‌ترین نگرانی‌ها و دغدغه‌های ایران خودرو و سایپا، تولید پیشرانه‌ای مناسب با کلاس خودرو است. برای این که بتوان محصول تازه و خودرویی تازه‌نفس به بازار عرضه کرد، می‌بایست ابتدا قلب تپنده خوبی برای آن آماده نمود.

مشخصات فنی دو موتور جدید سایپا چیست؟

البته در خصوص تولید موتور، ایران خودرو شرایط بهتری نسبت به گروه صنعتی سایپا دارد؛ چرا که توانسته تا امروز سه پیشرانه EF7، TU5 و XU7 برای خودروهای داخلی خود عرضه کند. این در حالی است که سایپا در حال حاضر دو موتور ضعیف‌تر در اختیار دارد که یکی از آنها برای پراید (پیشرانه M13) و دیگری برای تیبا و سایر محصولات (پیشرانه M15) به کار گرفته شده است.

شرایط نابه‌سامان باعث شده تا سایپا نتواند پیشرانه بهتری روی خودروی شاهین نصب کند و مجبور شده از همان موتور ارتقایافته و توربوشارژ M15 بهره ببرد. دوران کنونی نسبت به چند سال پیش تغییر کرده و هم‌اکنون مشتریان وفادار به سایپا نیز انتظارات بالایی از این گروه خودروسازی دارند؛ چرا که رقبا روز به روز در حال پیشرفت و توسعه هستند و شرکت‌های خصوصی نیز میدان را به خوبی تصاحب کرده‌اند.

مشخصات فنی دو موتور جدید سایپا مشخصات فنی دو موتور جدید سایپا

تمام این دلایل باعث شده سایپا به کمک مهندسان خود به فکر تولید پیشرانه‌های جدید بیفتد. جدیدترین موتورهایی که نارنجی‌پوشان جاده مخصوص از آن رونمایی کرده‌اند، پیشرانه M16 و M15 GSI است. موتوری که موسوم به ام 16 شده جدید و تازه‌وارد است، ولی موتور دیگری که به آن اشاره کردیم نمونه ارتقایافته پیشرانه قبلی خواهد بود.

مشخصات پیشرانه M16 چیست؟

اصولا صنعت خودروسازی ما به حدی نرسیده که بتوانیم هنوز از صفر تا صد مراحل تولید یک پیشرانه را در داخل انجام دهیم و همواره نیازمند قطعات و راهنمایی‌های خارجی‌ها هستیم. پیشرانه‌ای که امروز با نام ام 16 شناخته می‌شود در واقع موتور EC5 است که پیش‌تر روی خودروهایی نظیر سیتروئن C4 و پژو 301 تعبیه شده بود.

متاسفانه بعد از نابودی برجام و آغاز دور دوم تحریم‌ها، شرکت‌های خارجی از کشورمان رفتند و پروژه‌های آنها در داخل کشور ناتمام ماند. به همین خاطر است که ماشین‌های مورد انتظار با این اقدام خودروسازان خارجی برای همیشه کارشان تمام شد و ایران خودرو و سایپا نیز نتوانستند سدان‌های نیمه تمام را به سرانجام برسانند.

مشخصات فنی دو موتور جدید سایپا مشخصات فنی دو موتور جدید سایپا

تنها مزیتی که برای این دو خودروساز داخلی قابل استفاده به شمار می‌رفت، امتیاز استفاده از پلتفرم این خودروها بود. برای مثال ایران خودرو موفق شد از پلتفرم پژو 301 استفاده کند و خودرویی به نام تارا راهی بازار نماید. لازم به ذکر است که پیشرانه EC5 را آبی پوشان TU5 نام‌گذاری کرده‌اند و سایپا تصمیم گرفته آن را M16 صدا بزند.

به احتمال زیاد سایپا شاهین با این پیشرانه راهی بازار شود. متاسفانه مشکل بزرگی که این سدان جذاب دارد، موتور قدیمی است که روی آن تعبیه شده و اگر این مشکل برطرف شود، مشتریان اعتماد بیشتری به آن خواهند کرد. البته به نظر می‌رسد استفاده از پیشرانه M16 برای شاهین به این زودی‌ها محقق نخواهد شد و مشتریان باید همچنان صبر کنند.

اما مشخصات فنی این پیشرانه چیست؟ موتور M16 دارای 4 سیلندر و 16 سوپاپ است و با حجم 1598 سی‌سی می‌تواند حداکثر قدرت 115 اسب بخار و گشتاور 150 نیوتن‌متر را تولید کند. احتمال می‌دهیم این اعداد و ارقام با توجه به این که هنوز روی خودروها تعبیه نشده، تغییر خواهد کرد.

طبق وعده‌ای که مدیران گروه صنعتی سایپا داده‌اند قرار است پیشرانه مذکور تا پایان سال 1402 عرضه شود. بنابراین به نظر می‌رسد اوایل سال 1403 از این موتور بر روی محصولات جدید سایپا استفاده می‌شود. شاهین سایپا تا آن موقع باید با همین پیشرانه M15TC سر کند. این موتور می‌تواند حداکثر قدرت 110 اسب بخار و گشتاور 178 نیوتن‌متر را تولید کند و نیروی محرکه را از طریق یک گیربکس 6 سرعته به محور جلو شاهین منتقل نماید.

مشخصات فنی دو موتور جدید سایپا

مشخصات پیشرانه M15 GSI چیست؟

دومین موتور جدیدی که رونمایی شده و قرار است اوایل سال 1403 روی محصولات جدید سایپا جولان دهد، M15 GSI است. این پیشرانه به نوعی نسخه ارتقایافته همان موتور M15 است و تنها تفاوت بین این دو مدل، اضافه شدن هدرز و تغییراتی در قسمت سیستم جرقه‌زنی است. از دیگر تغییرات این موتور می‌توان به تغییر در سیستم تزریق سوخت، زمان‌بندی متغیر سوپاپ بهینه سازی شده اشاره کرد.

مجموع توانمندی‌ها و قابلیت‌های مذکور باعث می‌شوند که خودرو بتواند گشتاور بیشتری تولید کند و مصرف سوخت را کاهش دهد. با این اوصاف M15 GSI قادر است حداکثر قدرت 89 اسب بخار و گشتاور 135 نیوتن‌متر را تولید کند که تغییرات قابل توجهی نسبت به مدل قبلی محسوب نمی‌شود. قرار است این پیشرانه بعد از توقف تولید ام 15 و همزمان با تولید سهند و اطلس روی خط تولید برود.

نظر شما