شناسهٔ خبر: 57359727 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

کارشناس بورس در گفتگو با بازار خبر داد؛

تاثیر افزایش معافیت‌های مالیاتی در معاملات سهام

عظیم ثابت با اشاره به طبق ماده ۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده،برخی کالاها و خدمات از پرداخت مالیات معاف هستند، گفت:مالیات معاملات سهام از نیم درصد به یک دهم درصد کاهش یافت که در رونق بازار اثرگذار است.

صاحب‌خبر -

بازار؛ گروه بورس: بعد از اینکه بازار سرمایه با چالش کاهش حجم معاملات روبرو شد پیشنهادهای جدیدی برای معافیت های مالیاتی معالات سهام داده شده است، از این رو طبق ماده ۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده، برخی کالاها و خدمات از پرداخت مالیات و عوارض معاف هستند که این معافیت ها ۱۷ خدمت مختلف را در بر می‌گیرد و به تازگی میزان مالیات معاملات سهم هم کاهش یافته است.

یک کارشناس بورس در گفتگو با خبرنگار تحلیل بازار سرمایه ضمن اشاره به اینکه کاهش مالیات ها به افزایش تراکنش ها و حجم معاملات بازار کمک می کند تا بازار رونق بگیرد، گفت: از طرف دیگر با رونق بورس مالیات بیشتری در نتیجه حجم معاملات عاید دولت می شود، از این رو با توجه به اینکه حجم معاملات در ماه های اخیر کاهش یافته بود پیشنهاد شد که مالیات معاملات سهم هم کاهش پیدا کند از این رو با موافقت شورای عالی بورس مالیات این معاملات از نیم درصد به یک دهم درصد کاهش یافت، اگرچه قرار است برای یکسال این مصوبه اجرایی شود اما امکان تمدید آن وجود دارد.
عظیم ثابت با بیان اینکه بیشتر صندوق ها معافیت های مالیاتی دارند، به همین دلیل مصوبه جدید معافیت های مالیاتی انگیزه سرمایه گذاران برای حضور در بازار سهام را بیشتر می کند، افزود: در شرایط کنونی بازار سرمایه به ورود سرمایه های جدید نیاز دارد، از این رو سیاست ها باید در مسیر حمایت از سرمایه گذاران خرد برای ورود به بازار باشد.

در حال حاضر خدمات بازار سرمایه شامل خدمات معاملات و تسویه اوراق بهادار و کالا در بورس‌ها و بازارهای خارج از بورس به تشخیص شورای عالی بورس و اوراق بهادار معاف از مالیات هستند. همچنین خدمات مربوط به انتشار و نقل و انتقال سهام، حق تقدم، سهم الشرکه و سایر اوراق بهادار موضوع بند (۲۴) ماده (۱) قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب یکم آذرماه سال ۱۳۸۴ ۴با اصلاحات بعدی را شامل می شود. در بخش دیگر صدور و ابطال، نقل و انتقال واحدهای سرمایه گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارای مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار نیز معاف از مالیات هستند.

نظر شما