شناسهٔ خبر: 57356973 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

اوکراین با یادآوری قحطی دوران شوروی مسکو را به نسل کشی متهم کرد

صاحب‌خبر -
اوکراین با یادآوری قحطی دوران شوروی مسکو را به نسل کشی متهم کرد
خبرگزاری آریا-روز شنبه، اوکراین کرملین را به احیای "نسل‌کشی" ژوزف استالین متهم کرد، در در چنین روزی کیف به یاد قحطی که میلیون ها اوکراینی را در زمستان 1932-1933 در دوران اتحاد جماهیر شوروی کشت، شمغ روشن می کند.

به گزارش سرویس بین الملل آریا؛مراسم بزرگداشت قحطی که به عنوان هولودومور شناخته می‌شود، در حالی برگزار می‌شود که اوکراین در تلاش برای جلوگیری از تهاجم نیروهای روسی و مقابله با قطعی برق گسترده ناشی از حملات هوایی است که کیف می‌گوید برای شکستن اراده مردم برای مبارزه طراحی شده‌اند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در اپلیکیشن تلگرام نوشت: زمانی می خواستند ما را با گرسنگی نابود کنند، حالا با تاریکی و سرما... ما شکست ناپذیر هستیم.

هولودومور که به معنای "مرگ از گرسنگی" است، پس از «انقلاب میدان» در سال 2014 که رئیس جمهور مورد حمایت روسیه را سرنگون کرد و آگاهی ملی را بالا برد، جایگاهی مرکزی در حافظه جمعی مردم اوکراین به خود اختصاص داده است.

در نوامبر 1932، جوزف استالین، رهبر شوروی، نیروهای پلیس را برای مصادره غلات و احشام و نیز بذرهای مورد نیاز برای جوانه زدن محصول جدیدمزارع اوکراینی مستقر کرد، .

میلیون‌ها کشاورز اوکراینی در ماه‌های بعد از گرسنگی جان خود را از دست دادند و تیموتی سندر، مورخ دانشگاه ییل، آن را «نسل‌کشی آشکارا از پیش برنامه‌ریزی‌شده» خواند.

آندری یرماک، رئیس دفتر رئیس جمهور اوکراین در اپلیکیشن تلگرام نوشت«روس ها تاوان کشتن همه قربانیان هولودومور را خواهند پرداخت و پاسخگوی جنایات امروز خواهند بود.»

روسیه در چند هفته گذشته زیرساخت های حیاتی را در سراسر اوکراین با یک سری حملات هوایی هدف قرار داده است که منجر به قطع گسترده برق و کشته شدن غیرنظامیان شده است.

زلنسکی اواخر روز جمعه گفت که میلیون‌ها اوکراینی پس از حملات هفته گذشته همچنان بدون برق هستند.

کرملین هدف قرار دادن غیرنظامیان در حملات خود را رد می‌کند، اما روز پنجشنبه گفت که کیف می‌تواند با برآورده کردن خواسته‌های روسیه برای پایان دادن به جنگ، "مصائب را متوقف کند".

وزارت خارجه اوکراین روز شنبه در بیانیه ای مسکو را به احیای روش های دهه 1930 متهم کرد.

در این بیانیه آمده است: «در نودمین سالگرد هولودومور که در سال‌های 1932-1933 در اوکراین رخ داد، جنگ نسل‌کشی روسیه همان هدفی را دنبال می‌کند که در زمان نسل‌کشی 1932-1933: حذف ملت اوکراین و دولت آن.

مسکو این که مرگ‌ها در آن زمان نتیجه یک سیاست نسل‌کشی عمدی بوده است؛رد می‌کند و می‌گوید روس‌ها و سایر گروه‌های قومی نیز از قحطی رنج برده‌اند.

اوکراینی ها معمولاً در روزی که پس از استقلال این کشور از اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 تعیین شده است، در چهارمین شنبه نوامبر، با گذاشتن شمع بر روی پنجره ها، قحطی را گرامی می دارند.

نظر شما