شناسهٔ خبر: 57355412 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

تغییر اقلیم عامل افزایش بیماری‌های تنفسی

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت افزایش بیماری‌های تنفسی را با تغییرات آب و هوایی و اقلیم مرتبط دانست.

صاحب‌خبر -

جعفر جندقی گفت: تغییرات اقلیمی موجب گرم شدن زمین، افزایش دی اکسید کربن، بالا آمدن سطح آب دریاها، سیلاب ها، تغییرات آب و هوایی، گرد و غبار ، کاهش آب، باران‌های سیل آسا و به هم ریختگی فصول شده است.

وی ادامه داد: میزان انرژی تا سال ۲۰۳۰ به ۲.۶ وات بر متر مربع و در سال ۲۰۹۰ به ۸.۵ وات بر متر مربع می‌رسد. وقتی درجه حرارت در مقیاس جهانی بیشتر از ۳ درجه بالا رود کره زمین دیگر جای زندگی نخواهد بود.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت افزایش بیماری‌هایی نظیر وبا را محصول این وضعیت دانست و اظهار داشت: سیاست‌ها باید به سمت تغییر سیستم پیش برود. ارتقای سطح دانش مردم درباره بیماری ها، ایمنی آب و غذا، بهره گیری از توان سازمان‌های مردم نهاد، به روز رسانی راهنما‌های بالینی، افزایش آگاهی در سطح دانشگاه‌ها و جامعه و افزایش آگاهی کارکنان سلامت به مهار تبعات تغییرات اقلیمی کمک می‌کند.

جندقی افزود: در سطح وزارت بهداشت یک کمیته ملی در مورد تغییرات اقلیم داریم و دو برنامه ملی نیز با همکاری سازمان بهداشت جهانی و یونیدو در حال اجراست.

وی از تهیه نقشه ارزیابی ملی این تغییرات در سال‌های ۲۰۱۳، ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ خبر داد و گفت: باید به سمت کاهش مصرف انرژی‌های فسیلی و تولید انرژی پاک و توسعه کشاورزی هایتک در جهت کاهش مصرف آب پیش برویم.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان این که در بخشی از جغرافیای کشور ۳۴۰ روز آفتابی در سال داریم، بیان کرد: با استفاده از این فرصت قادر هستیم نیمی از انرژی کشور را از این راه تولید کنیم.

جندقی یادآور شد: در ۶ استان کشور با انجام اقداماتی در مورد آب و هوا‌های سرد، گرم، خشک و معتدل و همچنین بلایا، جمعیت و محیط و سلامت توانسته ایم اطلاعات لازم را به دست آوریم.

تغییر اقلیم عامل افزایش بیماری‌های تنفسی

وی در پایان اهمیت تجمیع اطلاعات مختلف به دست آمده توسط ارگان‌های مختلف در عرصه سلامت را مورد اشاره قرار داد و گفت: با تجمیع این اطلاعات می‌توانیم وضعیت سلامت را بهتر ترسیم کرده و برنامه ریزی بهتری داشته باشیم.

 

نظر شما