شناسهٔ خبر: 57355295 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

بازار از مازندران گزارش می‌دهد؛

کارگو رسید و باغدار نرسید| پرواز مرکبات به چین و ماچین

ساری - هواپیمای کارگو برای صادرات هوایی مرکبات در حالی در مازندران آماده پرواز شد که هنوز باغداران برای شناسنامه دارکردن تولیدات پای کار نیامدند.

صاحب‌خبر -

بازار؛ گروه استان ها: مازندران با تولید دو میلیون و ۸۰۰ هزار تن مرکبات و ۲۰۰ هزار تن کیوی قطب مهم تولید این محصولات در کشور به شمار می رود و رساندن این محصولات به بازارهای هدف از مهمترین دغدغه سیاستگذاران اجرایی در استان محسوب می شود.

طی سال های قبل به رغم همه شعارها و طرح ها کمتر از ۱۰ درصد محصولات باغی و مرکبات مازندران روانه بازارها یصادراتی می شد و امسال برای سرعت بخشی به فرایند صادرات، حمل ونقل هوایی به یاری باغداران آمد تا مازاد تولید به سفره های خارجی برسد.

طی هفته گذشته اولین هواپیمای باری «کارگو» در فرودگاه ساری مستقر شد و این ناوگان برای صادرات محصولات کشاورزی و مرکبات استان آماده بارگیری مرکبات است. صادرات مرکبات با کارگو محدودیت ها و مشکلات خاص خود را دارد و بالابودن هزینه حمل ونقل از جمله موانع به شمار می رود.

از این رو برای حمایت از تجار و باغداران مقرر شد یارانه هایی از طریق وزارت صمت در اختیار تجار و بازرگانان قرار گیرد و تا محصولات با قیمت مناسب تری روانه بازارهای صادراتی شود. کامل نشدن فرایند صدور گواهی سلامت محصولات کشاورزی نیز از دیگر چالش های فراروی به شمار می رود و تاکنون حدد هزار هکتار از ۱۱۳ هزار هکتار باغات مرکبات و کیوی مازندران شناسنامه دار شدند.

کارگو رسید و باغدار نرسید| پرواز مرکبات به چین و ماچین

فقط ۱۰۰۰ هکتار از باغات شناسنامه دار شدند

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی مازندران از ثبت بیش از یک هزار هکتار از باغات مرکبات و کیوی استان در سامانه سماک برای شناسنامه‌دار شدن خبر داد.

علی محمدی در گفتگو با خبرنگار بازاراز ثبت گواهی سلامت برای ۱۶۰ هکتار از باغات مرکبات و کیوی استان خبر داد و گفت: با توجه به مازاد تولید کیوی و مرکبات، تنها راه برون رفت از مشکلات فراروی صادرات این محصولات است.

وی با اظهار این که طبق سیاست های دولت و تفاهمنامه با کشورهای مقصد بنا شد که برای محصولات کد مخصوص تهیه شود تا بتوانیم محصولات را به صورت کیفی صادر کنیم، افزود: شناسنامه تولیدکننده و تولید برای صادرات محصول صادر می شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی مازندران ادامه داد: با همکاری حفظ نباتات جهاد کشاورزی هزار و ۱۵۷ هکتار از باغات استان در سامانه سماک ثبت شده و از این میزان ۵۰۰ هکتار باغ مرکبات و ۶۷۰ هکتار باغات کیوی است.

محمدی یادآور شد: تاکنون برای ۵۰ هکتار از باغات مرکبات گواهی سلامت و صادرات صادر شده است و بخشی از محصولات کیوی نیز در حال صادرات است.

وی از کشاورزان و باغداران خواست تا نسبت به شناسنامه دار شدن باغات اقدام کنند و گفت: کشورهای هدف صادراتی شامل روسیه، چین و کشورهای اوراسیا است.

مجوز فرود هواپیماهای باری کارگو در استان مازندران به سال سال پیش برمی گردد و این طرح تاکنون به دلایل مختلف در استان عملیاتی نشده است. استقرار این ناوگان می تواند تاحدودی ضعف استان مازندران در زمینه نبود شرکت های بین المللی حمل ونقل دریایی را چوشش دهد.

تاجران خواهان حذف یا معافیت تعهدات ارزی هستند

مقصد اولیه هواپیماهای کارگو کشورهای همسایه و خزری است و در صورت استقبال باغداران و تاجران شمار ناوگان هوایی کارگو در استان افزایش خواهد یافت. این درحالی است که تاجران و بازرگانان کاهش و حذف تعرفه صادراتی را مهمترین درخواست برای رونق صادرات بیان می کنند.

عبدالله مهاجر رئیس اتاق بازرگانی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازاربا اظهار این که برای رونق صادرات مرکبات دولت باید تعهدات ارزی را بردارد، گفت: اگر هم برنمی دارد باید شرایط را برای رقابت با دیگران فراهم کند.

وی با بیان این که رقبای ما نه تنها تعهدات ارزی ندارند بلکه برای صادرات تشویق نیز می شوند، گفت: اما دولت از تجار و صادرکنندگان تقاضا دارد ارز را با قیمت نیمایی که اختلاف هفت تا هشت هزار تومان دارد برگرداند و این مسئله توان صادرات را از تجار می گیرد.

کارگو رسید و باغدار نرسید| پرواز مرکبات به چین و ماچین

وی با اظهار این که بر سر صادرات ما زده شده و مرکبات در انبارها مانده است، گفت: دولت باید مسئله رقابتی کردن صادرات را پیگیری کند.

کارگو منتظر محموله های مرکبات

یک هفته از استقرار هواپیمای باری کارگو در مازندران می گذردد و این ناوگانن منتظر استقبال بازرگانان و تجار برای پرواز به سمت کشورهای هدف است، استاندار مازندران درباره تعرفه هواپیمای کارگو گفت: در حال برنامه ریزی هستیم تا سوبسید و یارانه هایی برای صادرکنندگان درنظر بیگیرم و بتوانند کالاها را از طریق کارگو منتقل کنند.

سید محمود حسینی پور گفتگو با خبرنگار بازار با عنوان این که اولین هواپیمای کارگو در فرودگاه بین المللی شهدای ساری مستقر شده است، افزودک در صورت افزایش استقبال، شمار ناوگان افزایش خواهد یافت.

وی با تاکید بر تهیه کواهی سلامت محصولات کشاورزی افزود: اجازه نمی دهیم یک کیلوگرم بدون دریافت گواهی سلامت صادر شود زیرا این به فرایند صادرات لطمه وارد خواهد کرد.

استاندار مازندران با اظهار این که ملزم به رعایت استانداردهایی جهانی برای صادرات محصولات هستیم، گفت: در برداشت وتولید مرکبات باید استانداردهای صادراتی و فنی رعایت شود و با هرگونه صادرات غیراستاندارد برخورد می کنیم.

برداشت مرکبات مازندران به محصولات پرتقال رسید و باغداران استان در حال چیدن نوبرانه های باغی هستند و تقویت صادرات و ورود به بازارهای جدید می تواند در کاهش دغدغه های باغداران تاثیر بسزایی دارد. در حال حاضر باغداران از پایین بودن قیمت مرکبات گلایه دارند و این محصول با نرخ کمتر هفت هزار تومان در باغات خریداری می شود.

صادرات مرکبات به چین، روسیه و هندوستان و کشورهای حاشیه خزر از برنامه هایی است که تلاش می شود با بهره گیری از ظرفیت هواپیماهای باری برای رسیدن به بازارهای هدف خیز برداشته شود.

نظر شما