شناسهٔ خبر: 57355226 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

چالش بیماران در بیمارستان‌های خالی از تجهیزات پزشکی

صاحب‌خبر -

برخی از بیمارانی که این روز‌ها برای عمل جراحی به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند، با پاسخی عجیب مواجه می‌شوند: «نوبت عمل شما به تأخیر افتاده و باید منتظر بمانید»!
به گزارش «تابناک»، این گلایه گروهی از بیماران است که اخیرا به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند و وقتی علت را جویا می‌شوند، پاسخ می‌گیرند که اقلام پزشکی مورد نیاز جراحی شما را نداریم و باید چند روزی صبر کنید؛ پاسخی که نشان می‌دهد تجهیزات پزشکی مصرفی هم همچون دارو کمیاب شده است.
در بین بیمارانی که با این مشکل مواجه شده اند، می‌توان به بیماران قلبی، سکته مغزی و ارتوپدی اشاره کرد که بر اساس گزارش‌ها کمبود‌های بیشتر در این حوزه موجب سرگردانی شان شده است. وضعیتی که یکی از تأمین کنندگان تجهیزات پزشکی در حوزه قلب تاکید دارد علتش تصمیمی ارزی است که بر اساس آن، تهیه و تأمین این اقلام می‌بایست با ارز نیمایی صورت گیرد.
تصمیمی که موجب شده سرمایه شرکت‌ها تامین کننده این اقلام کفاف ندهد و با کمبود نقدینگی دست به گریبان شده و توان واردات به میزان لازم را نداشته باشند. مشکلی که محسن صفری با تاکید بر آن می‌افزاید: متأسفانه دولت در ارائه تسهیلات به شرکت‌های تجهیزات پزشکی هم قوی عمل نکرده و حمایت‌هایی که صورت می‌گیرد، آنقدر نیست که بتوان کمبود‌ها را تأمین کرد.
وی در ادامه می‌گوید: از آنجایی که تکنولوژی تولید برخی از اقلام پزشکی را نداریم، ناگزیر از واردات هستیم و برای واردات هم ارز نیاز است که به سختی تخصیص داده می‌شود.
این در حالی است که افزون بر مشکل تخصیص ارز، خرید غیرنقدی تجهیزات پزشکی وارداتی توسط بیمارستان ها، مانع دیگری است که بر سر راه واردات کنندگان این اقلام قرار دارد و بر توان این شرکت‌ها در واردات تاثیر منفی می‌گذارد. وضعیتی نامطلوب که به تاکید یکی دیگر از وارد کنندگان این اقلام، از علل کمبود‌های بوجود آمده در مراکز درمانی است.
سحر رحیمی با تاکید بر این نکته که اغلب کالا‌های پزشکی مصرفی در حوزه قلب، وارداتی است، می‌افزاید: متأسفانه تخصیص ارز نیمایی هم به سختی صورت می‌گیرد و اداره کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو، به نوعی سلیقه‌ای برخورد می‌کند، طوری که گاه برای ثبت سفارش یک کالا، تا ۴۵ روز منتظر می‌مانیم.
وی در ادامه می‌گوید: متأسفانه در صدور مجوز شاهد رفتار ناعادلانه هم هستیم، به گونه‌ای که برای یک شرکت مجوز واردات ۶۰ هزار قلم صادر می‌شود و برای یک شرکت دیگر تنها مجوز ۳ هزار قلم را صادر می‌کنند.
علیرضا چیذری، یکی دیگر از تولیدکنندگان و تأمین کنندگان کالا‌های پزشکی در کشور، با انتقاد از رفتار سلیقه‌ای در صدور مجوزها، می‌گوید: متأسفانه برای مجوز دادن به کالا‌های قلبی، کمیته‌ای تشکیل شده که سلیقه‌ای برخورد می‌کند؛ در ثبت کالا‌های پزشکی، عدالت رعایت نمی‌شود و باعث می‌شود برخی کالا‌ها قیمت بالاتری بگیرند و مصرف کننده به سمت کالا‌های گران قیمت سوق پیدا می‌کند.
وی با انتقاد از اینکه در تأمین کالا‌های پزشکی به نظرات کمیته‌های تخصصی بخش خصوصی توجه نمی‌شود، می‌افزاید: کمیته قلب که از حضور چند پزشک تشکیل شده، راسا برای تأمین یک کالا تصمیم می‌گیرد، آن هم در حالی که این بحث فنی است و نیاز است افرادی که تسلط به مسائل فنی تجهیزات قلبی دارند، در این تصمیم گیری‌ها دخیل شوند.
وضعیتی که به نظر می‌رسد نگاه ویژه سازمان غذا و دارو به این حوزه را می‌طلبد تا مبادا مشکلات تأمین کنندگان تجهیزات پزشکی موجب بروز شرایطی شود که کمبود اقلام مصرفی بیمارستان‌ها به شکل گیری بحرانی دیگر در کشور منجر شود.

 

نظر شما