شناسهٔ خبر: 57354717 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

اسلامی خبر داد

تولید رادیوداروهای جدید با همکاری آستان قدس رضوی و سازمان انرژی اتمی

رئیس‌ سازمان انرژی اتمی با اشاره به تفاهم‌نامه منعقد شده با آستان قدس رضوی گفت: منطقه شمال شرق کشور به یکی از قطب‌های پزشکی هسته‌ای و تولید رادیودارو تبدیل خواهد شد.

صاحب‌خبر -


سازمان انرژی اتمی و آستان قدس رضوی با هدف تولید رادیو داروهای جدید، افزایش بهره‌وری کشاورزی به‌ویژه در حوزه تولید انواع بذر و ایجاد کارخانه پرتودهی تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.
در قالب این تفاهم‌نامه که با حضور مالک رحمتی قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی و محمد اسلامی رئیس ‌سازمان انرژی اتمی به امضا رسید، تحقق هدف تبدیل‌شدن شمال شرق کشور به قطب پزشکی هسته‌ای دنبال خواهد شد.
طبق این تفاهم‌نامه، آستان قدس رضوی با همکاری سازمان انرژی اتمی، علاوه‌بر توسعه حوزه پزشکی هسته‌ای، ارتقای رادیوداروهای تولیدشده در کشور را در دستور کار قرار می‌گیرد.
محمد اسلامی رئیس‌
سازمان انرژی اتمی نیز با بیان اینکه آستان قدس رضوی در بخش سلامت و تولید دارو ظرفیت‌های خوبی در اختیار دارد، گفت: این نهاد همچنین فعالیت‌های ارزشمندی را در حوزه‌های صنعتی، تولیدی و فناوری‌های نوین انجام داده است.
وی با اشاره به سند چشم‌انداز ۲۰ ساله جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: با توجه به افق ۲۰ ساله کشور که امسال توسط رئیس‌جمهور در ۲۰ فروردین اعلام شد، پزشکی هسته‌ای توسعه داده خواهد شد.
رئیس ‌سازمان انرژی اتمی ادامه داد: در این راستا با توجه به تفاهم‌نامه مقدماتی منعقدشده با آستان قدس رضوی، منطقه شمال شرق کشور به یکی از قطب‌های پزشکی هسته‌ای و تولید رادیودارو تبدیل خواهد شد.
مالک رحمتی، قائم‌مقام آستان قدس رضوی در مراسم امضا این تفاهم‌نامه با اشاره به برنامه‌های تحولی و افزایش بهره‌وری در مجموعه آستان اظهار داشت: در زمینه پزشکی هسته‌ای و تولید رادیودارو، و سایر داروهای خاص سرمایه‌گذاری‌های مطلوبی انجام شده که با توجه به نیاز کشور و توسعه گستره و عمق دانش فنی، نیازمند به‌روزرسانی آنها هستیم، تا علاوه ‌بر ارتقای ظرفیت تولید، داروهای جدیدی نیز به چرخه تولید اضافه شود. همچنین در حوزه پزشکی هسته‌ای شاهد تحولی در سازمان انرژی اتمی هستیم که در این راستا اقداماتی برای خدمت‌رسانی به مردم در نظر گرفته شده است.
واکنش و لفاظی سیاسی صدراعظم آلمان درباره غنی‌‌سازی
۶۰ درصدی اورانیوم در فردو
اولاف شولتس صدراعظم آلمان در ادامه لفاظی‌های سیاسی، به غنی‌‌سازی ۶۰ درصد اورانیوم در فردو واکنش نشان داد.
شولتس در کنفرانسی خبری با الیزابت بورن نخست‌وزیر فرانسه گفت: تا جایی که به سیاست غنی‌‌سازی ایران مربوط می‌شود این مسئله بار دیگر نشان داد که چقدر مهم است تا هر کار ممکن را انجام بدهیم که مطمئن شویم ایران به بمب هسته‌ای و سیستم‌های موشکی انتقال آن دست پیدا نکند.
وی افزود که جلوگیری از دستیابی ایران به بمب هسته‌ای یکی از «اهداف مرکزی» آلمان، فرانسه و متحدان غربی دیگر از جمله آمریکا و انگلیس است.
شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۲۶ آبان ماه قطعنامه ضدایرانی پیشنهادی آمریکا و سه کشور اروپایی را با ۲۶ رأی موافق،
۲ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع تصویب کرد. سازمان انرژی اتمی ایران در واکنش به این قطعنامه تولید اورانیوم در تأسیسات فردو را تا غنای ۶۰ درصد افزایش داد.
اقدامات صورت گرفته در فردو شامل تولید محصول اورانیوم UF۶ با غنای ۶۰ درصد برای نخستین‌بار در این مجتمع بوده و گفتنی است غنی‌‌سازی ۶۰ درصد در مجتمع شهید احمدی روشن‌(نطنز) نیز همچنان ادامه دارد.
جمهوری اسلامی ایران تصریح کرده است که تدابیر جبرانی صورت گرفته برگشت‌پذیر است و اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق در وین و اجرای کامل برجام وجود دارد.
میخائیل اولیانوف سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین تصریح کرد که واکنش ایران به قطعنامه ضدایرانی اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در نتیجه بی‌مسئولیتی اروپایی‌ها نسبت به تعهداتشان در برجام است.

نظر شما