شناسهٔ خبر: 57354455 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: پارس نیوز | لینک خبر

18 دسر شب یلدایی جدید با کمترین هزینه و دستور تهیه آسان

دسر شب یلدایی جدید به همراه آموزش مرحله به مرحله و نکات تهیه آن را برایتان قرار داده ایم تا در این شب به یاد ماندنی سفره تان را رنگین کنید.

صاحب‌خبر -

شب یلدا یکی از رسوم باستانی زیبا و قدیمی ایرانیان است که در این شب به یاد ماندنی در کنار خانواده جمع می شوند و طولانی ترین شب سال را جشن می گیرند. 18 مدل دسر شب یلدایی جدید به همراه دستور تهیه آن را برایتان در پارس نیوز قرار داده ایم تا در دور همی یلدا نوش جان کنید.

شب یلدا

ژله انار - دسر شب یلدای جدید

1 بسته پودر ژله را با 1 لیوان اب جوش مخلوط کنید و هم بزنید تا مایع ژله یکدست و شفاف شود سپس داخل قالب بریزید و داخل یخچال قرار دهید تا ژله کمی خودش را بگیرد سپس قالب را از یخچال خارج کنید و دانه های انار را روی ژله بریزید.

در مرحله بعدی بسته دوم ژله را با 1 لیوان اب جوش مخلوط کنید و هم بزنید تا مایه ژله یکدست و شفاف شود سپس روی مخلوط ژله و انار بریزید ، قالب را داخل یخچال قرار دهید تا ژله کامل بسته شود ، برای جدا کردن ژله قالب را چند دقیقه در ظرف آب جوش قرار دهید تا ژله خودش رار ها کند سپس در ظرف برگردانید و با دانه های انار ، خامه یا بستنی تزیین و سرو کنید.

نکته ها : دلیل استفاده از اب کمتر برای تهیه ژله این است که ژله بافت منسجم تری داشته باشد ، بدلیل اینکه دانه های انار ته نشین نشوند باید ژله را در 2 مرحله داخل قالب بریزید.

اول از همه آب انار را آماده کنید یا آب انار 100% طبیعی دلخواه خود را خریداری کنید و یک پیمانه از آن را برای تهیه ژله کنار بگذارید. 2 پیمانه از آب انار را روی شعله بگذارید تا به جوش بیاید. پودر ژلاتین را روی 2 پیمانه آب انار خنک بپاشید و بگذارید چند دقیقه بماند. وقتی آب انار جوش آمد آن را روی آب انار سرد و ژلاتین بریزید و هم بزنید تا مایع یکدست شود. در این مرحله هر مقدار که مایل هستید شکر بریزید و هم بزنید (میتوانید اصلاً شکر استفاده نکنید). مایع را به قالب یا ظرف مورد نظر خود منتقل کنید و حداقل 4 ساعت در یخچال قرار دهید. در آخر روی ژله را با دانه های انار تزیین کنید.

کوکی انار - دسر شب یلدای جدید

فر را روشن کنید. آن را روی درجه حرارت 350 فارنهایت یا 180 سانتی گراد تنظیم کنید تا گرم شود. روی یک سینی فر بزرگ کاغذ روغنی پهن کنید.

1- یک کاسه بزرگ بردارید. ارده، شربت افرا و اسانس وانیل را در آن بریزید. خوب بهم بزنید تا یک دست شود.

2- حالا آرد بادام را اضافه کنید. دارچین، هل، زنجبیل، بیکینگ پودر و نمک را در کاسه بریزید. به کمک یک کفگیر یا قاشق چوبی مواد را تا حدی بهم بزنید که کاملا مخلوط شوند.

3- به کمک یک قاشق یا اسکوپ ساز دو اسکوپ از خمیر کوکی انار بردارید. آن را کف دستتان بگذارید. سپس به کمک دست آن را شکل توپ گرد کنید. سپس در سینی فر روی کاغذ روغنی قرار دهید.

4- این کار را برای تمام خمیر کوکی تکرار کنید. به آرامی با دست کمی روی خمیرهایی که شکل داده اید را فشار دهید تا تخت شوند.

5- روی کوکی ها مقداری دانه انار بپاشید. با دست کمی دانه های انار را در خمیر کوکی فشار دهید. حالا سینی را در فر بگذارید.

برای پخت کوکی انار حدودا 15 تا 17 دقیقه زمان نیاز است. هنگامی که قهوه ای روشن شدند، میتوانید آن ها را از فر خارج کنید. اجازه دهید به مدت 10 دقیقه خنک شوند. سپس آن ها را از کاغذ روغنی جدا کنید و روی صفحه خنک کننده قرار دهید تا کاملا سرد شوند. نوش جان.

دسر شب یلدا - دسر شب یلدای جدید

برای تهیه دسر برفی، ابتدا در تابه ای آرد و نشاسته ذرت را همراه با کره روی حرارت قرار داده و تفت دهید تا خامی آرد گرفته شود.

پس از اینکه آرد و نشاسته ذرت کمی تفت داده شد، سپس 1 لیتر شیر به همراه 1 پیمانه شکر را به آن اضافه کنید. هم بزنید تا شکر کاملا حل شده و مخلوط به غلظت مورد نظر برسد. (حدود 10 الی 15 دقیقه زمان لازم است تا مخلوط غلیظی داشته باشید) پس از گذشت این مدت، وقتی می خواهید تابه را از روی حرارت بردارید، وانیل را نیز به مواد اضافه کنید.

در این مرحله پودر کرم شانتی را در 125 میلی لیتر شیر حل کرده و هم بزنید تا مخلوط آن ها، فرم خامه ای بگیرد. (در دستور تهیه دسر برفی، به جای ترکیب پودر کرم شانتی و شیر، می توانید از خامه فرم گرفته و یا پودر خامه نیز استفاده کنید)

در ظرفی که می خواهید دسر برفی را در آن سرو کنید، یک لایه ضخیم پودر نارگیل بریزید. سپس نصف مواد دسر را روی پودر نارگیل ریخته و روی آن را با مخلوط پودر کرم شانتی و شیر، کاملا بپوشانید. مجددا روی مواد را پودر نارگیل ریخته و سطح دسر را با پودر نارگیل پوشش دهید. ظرف حاوی دسر را برای مدت 8 الی 9 ساعت درون یخچال قرار دهید. پس از گذشت این زمان، دسر برفی شما آماده سرو می باشد. می توانید روی آن را به دلخواه تزئین کرده، برش بزنید و در ظرف مناسب سرو کنید. نوش جان

ژله در پوست هندوانه - دسر شب یلدای جدید

دسر یلدایی هم یکی از ساده‌‌ترین و کم‌هزینه‌ترین دسرهای یلدایی است. کافی است داخل پوست هندوانه را خالی و بعد با ژله پر کنید. تمام کاری که باید انجام بدهید این است که یک ژله درست کنید. حتما هم لازم نیست ژله‌تان طعم هندوانه داشته باشد. همین که رنگ آن قرمز باشد، کافی است.

با چند رنگ خوراکی هم می‌‌توانید این دسر کم‌هزینه برای شب یلدا را درست کنید. برای تزیین روی ژله، استفاده از شکلات چیپسی به جای هسته‌های انار هم می‌تواند ظاهر دسر یلدایی‌تان را زیباتر کند.

در مرحله اول برای درست کردن این دسر ساده و شیک شب یلدا، باید داخل یک هندوانه را که از عرض نصف شده است، با یک قاشق خالی کنید. بهتر است برای این کار از قاشق اسکوپ بستنی استفاده کنید. اسکوپ های هندوانه را در یک ظرف جداگانه قرار دهید و در شب سفره یلدا بچینید. زمانی که یک لایه هندوانه روی پوست باقی ماند، آن را به کمک قاشق کمی صاف کنید.

در این مرحله از طرز تهیه ژله ساده شب یلدا، باید هندوانه را آماده کنید. برای این کار دو بسته ژله هندوانه یا هر ژله قرمز رنگی را با دو لیوان آب جوش ترکیب کنید و خوب هم بزنید. برای این که ژله بهتر در آب حل شود، بهتر است آن را روی بخار کتری قرار دهید و مدام هم بزنید. سپس ۱ لیوان آب سرد به آن اضافه کنید.این ژله باید نسبت به ژله های عادی کمی سفت‌ تر باشد برای همین آب سرد کمتری به آن اضافه کنید.

بعد از آماده شدن ژله، آن را داخل پوست هندوانه بریزید و هندوانه را طوری که هیچ تکانی نخورد و جای ثابتی داشته باشد، داخل یخچال قرار دهید. بعد از ۵ ساعت هندوانه را خارج کنید و با یک چاقوی تیز آن را برش دهید. برش های هندوانه را در یک ظرف مناسب سرو کنید.می‌ توانید روی این دسر ژله قرمز یلدایی کمی کنجد سیاه یا سیاه دانه بپاشید یا با شکلات های ریز اشکی آن را تزئین کنید.

رولت هندوانه ای - دسر شب یلدای جدید

شکلات را به روش بنماری یا در مایکروفر ذوب کنید. سپس آن را داخل قیف با ماسوره گرد کوچک بریزید. کف سینی کاغذ روغنی پهن کنید. با قیف روی کاغذ نقطه نقطه شکلات بگذارید (برای دانه های هندوانه). صبر کنید تا شکلات کاملا بسته شود یا در یخچال بگذارید.

برای تهیه کیک رولت، فر را با دمای 180 درجه روشن کنید. کف یک سینی فر کاغذ روغنی بکشید. در یک کاسه متوسط، زرده تخم مرغ ها را با دو قاشق از شکر بزنید. هم بزنید تا شکر حل شود. سپس شیر و روغن و وانیل را هم اضافه و مخلوط کنید. آرد را روی مواد الک کنید. پودر هندوانه و نشاسته ذرت را هم اضافه کنید. هم بزنید تا مایه یکدست شود.

در کاسه دیگری سفیده های تخم مرغ را با همزن بزنید تا کف کنند. کرم تارتار را اضافه کنید. 2 دقیقه با سرعت متوسط هم بزنید. بعد شکر باقیمانده را به آرامی اضافه کنید. 5-7 دقیقه با سرعت بیشتر هم بزنید تا کاملا فرم بگیرد. حال سفیده را روی مخلوط زرده تخم مرغ بریزید.

مایه را دو قسمت کنید و در دو کاسه بریزید. یکی را با رنگ خوراک قرمز مخلوط کنید تا صورتی (قرمز روشن) رنگ شود. دیگری را با رنگ سبز به رنگ سبز روشن در بیاورید. دو قاشق از مایه سبز را در کاسه کوچکی بریزید و مقدار بیشتری رنگ اضافه کنید تا سبز تیره شود.

مایه صورتی را روی نیمی از سینی فر پخش کنید و با مایه سبز  پر کنید. با مایه سبز تیره روی سبز روشن خط بیاندازید. با کشیدن چاقوی استیلی یا خلال دندان روی خطوط طرح ایجاد کنید. سینی را به آرامی روی سطحی بکوبید تا اگر حبابی در مایه هست از بین برود.

12-17 دقیقه در فر گرم شده بپزید تا زمانی که با لمس کردن کیک حالت فنری پیدا کرده باشد. روی یک پارچه تمیز بزرگ پودر شکر بپاشید. یکی دو دقیقه بعد از پخت همان طور که کیک هنوز داغ است آن را روی پارچه برگردانید. کاغذ روغنی را از آن جدا کنید. کیک را با پارچه رول کنید و بگذارید نیم تا یک ساعت بماند و خنک شود.

دسر هندوانه ای - دسر شب یلدای جدید

برای تهیه آب هندوانه باید گوشت هندوانه را با میکسر بزنید تا یکدست شود سپس از صافی رد کنید تا آب هندوانه بدست بیاید. پودر نشاسته را با مقداری آب هندوانه مخلوط کنید و پس از اینکه خوب حل شد به بقیه آب هندوانه اضافه نمایید. شکر ، چوب دارچین و اسانس وانیل را نیز به آب هندوانه اضافه کنید.

قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید و با همزن 15 – 20 دقیقه مخلوط را هم بزنید تا کمی غلیظ شود سپس چوب دارچین را خارج کنید. لیوان های سرو دسر را با آب مرطوب کنید سپس داخل لیوان ها را با دسر پر کنید و حداقل به مدت 10 ساعت داخل یخچال قرار دهید تا دسر خودش را بگیرد و سفت شود.

سپس دسر هندوانه را با پودر پسته یا گردو، دارچین و یا هر چیزی که دوست دارید تزیین و سرو  کنید.

دسر ماست - دسر شب یلدای جدید

هر ژله را جدا گانه با ۳/۴ لیوان آب درست کنید و هم بزنید تا کاملا شفاف شود.

خنک که شد به آن ۳/۴ لیوان ماست اضافه کنید و هم بزنید تا صاف شود.

دو ظرف گرد در دو سایز متفاوت انتخاب و در ظرف بزرگ ژله رنگ سبز را بریزید و ظرف کوچکتر را داخل ژله بگذارید و داخل ظرف یک مقدار آب بریزید تا سنگین شده و به ژله سبز حالت گودی دهد.

ظرف را در یخچال به مدت یک ساعت تا وقتی سفت شود قرار دهید.

وقتی سفت شد داخل ظرف کوچک کمی آب گرم بریزید تا به راحتی از ژله سبز جدا شود و جای خالی را با ژله توت فرنگی که کاملا خنک خنک شده پر کنید و داخل آن را شکلات چیپسی بریزید. و دوباره در یخچال قرار داده و بگذارید چند ساعت داخل یخچال تا کاملا خنک شود.

ظرف را در کمی آب گرم قرار دهید تا به راحتی ژله جدا شود.

در انتها روی آن را با رنگ و قلمو خط بیندازید تا شکل هندوانه به خود بگیرد.

مسقطی انار - دسر شب یلدای جدید

مسقطی انار را حتما در شب یلدا درست کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

درست کردن دسر برای شب یلدا آن هم به شکل مسقطی یعنی در کمترین زمان و با کمترین هزینه، یک دسر عالی درست کنید. برای تهیه این دسر یلدایی، مواد را بعد از حل کردن  و جوشاندن، باید در قالب بریزید و در یخچال بگذارید تا خودش را بگیرد. در نهایت هم یک دسر خوشمزه برای شب یلدا خواهید داشت.

طرز تهیه مسقطی یا راحت الحلقوم از گذشته های دور برای مناسبت های شاد و دورهمی ها در کشورهای خاورمیانه مرسوم بوده است. برای طرز تهیه مسقطی انار در ابتدا آب انار و نشاسته را با هم حل کنید. یک قابلمه را روی حرارت ملایم بگذارید. شکر را اضافه کنید و به آرامی مواد را به هم بزنید تا خودش را بگیرد.

وقتی غلظت مایع مثل فرنی شد، گلاب را اضافه کنید تا شفاف شود. سپس کره را به مخلوط اضافه و حرارت را قطع کنید.

در این مرحله قالب ها را چرب کنید و مایع مسقطی را در آن بریزید. قالب ها را در یخچال بگذارید تا خودش را بگیرد. بعد از آماده شدن این دسر قرمز یلدایی، آن را با پودر شکر و خلال پسته تزیین و سرو کنید.

بستنی انار - دسر شب یلدای جدید

شیر، شکر وخامه ،آرد ذرت ،نمک را با هم مخلوط کنید روی حرارت گذاشته وهم بزنید وقتی به جوش آمد دو دقیقه زمان دهید سپس از روی حرارت بردارید وآب انارو آبلیمو را افزوده هم بزنید سپس در ظرف مناسبی ریخته ودر یخچال قرار دهید پس از اینکه به اندازه کافی خنک شد از یخچال بیرون آورده ودر دستگاه بستنی ساز بریزید پس از آماده شدن بستنی انار آن را در ظرف در داردر فریزر به مدت چند ساعت نگه داری کنید .

پاناکوتای انار - دسر شب یلدای جدید

پودر ژلاتین را داخل شیر بریزید و کناری قرار دهید تا ژلاتین داخل شیر حل شود (مخلوط نکنید).

خامه و عسل را داخل کاسه ای بریزید و روی بخار آب قرار دهید. خامه را هم بزنید تا گرم شود. چوب دارچین را نیز اضافه کنید. وقتی خامه داغ شد و احساس کردید ممکن است به جوش بیاید باید مخلوط شیر و ژلاتین را اضافه کنید. سریع مواد را مخلوط نمایید و از روی حرارت بخار بردارید (دقت کنید خامه نجوشد. در آخر کار چوب دارچین را خارج کنید).

لیوان های دسر را بصورت کج داخل قالب های کاپ کیک قرار دهید (میتوانید از هر وسیله دیگری برای کج قرار دادن لیوان ها استفاده کنید). لایه اول پاناکوتا انار را تا نیمه داخل لیوان ها بریزید و داخل یخچال قرار دهید تا بسته شود.

برای تهیه ژله ابتدا 2 بسته پودر ژله انار را در 2 لیوان آب جوش حل کنید. هم بزنید تا مایع شفاف شود سپس 2 لیوان آب سرد به آن اضافه نمایید. لیوان های پاناکوتا که بسته شده اند را از یخچال خارج کنید و به آرامی ژله انار را روی آنها بریزید. چند دانه انار داخل هر لیوان بریزید سپس داخل یخچال قرار دهید تا کاملاً بسته و سرد شوند.

پس از اینکه دسر آماده شد از یخچال خارج کنید. روی هر لیوان چند دانه انار برای تزئین قرار دهید و سرو کنید.

تارت انار - دسر شب یلدای جدید

ترت شکلات اناری یک تارت خوشمزه و پاییزی با میوه انار و از دسرهای آسان و کم هزینه شب یلدا است.

تارت شکلاتی انار یک دسر جذاب و عالی برای شب یلداست که اتفاقا برای تهیه آن اصلا لازم نیست هزینه زیادی بکنید. کافی است مواد را به صورت لایه‌ لایه در قالب بچینید و بعد از هر مرحله، قالب را در یخچال بگذارید. یک خبر خوب دیگر این است که خمیر تارت را به صورت آماده می‌توانید در فروشگا‌ه‌ها خریداری کنید. اما درست کردن لایه بیسکویتی زیر تارت، اصلا سخت نیست.

در کل زمان آماده سازی تارت انار یلدا بسیار کوتاه است، فقط باید صبر کنید تا مواد خودشان را در یخچال بگیرند.

انواع تارت و پای جزو شیرینی های خوشمزه و مناسب فصل محسوب می شوند چون می توانید با میوه های فصل شیرینی های تارت خوشمزه و مقوی درست کنید. برای درست کردن یکی از انواع تارت خوشمزه به عنوان دسر و شیرینی کم هزینه و آسان شب یلدا ابتدا باید بیسکویت های ساقه طلایی را در میکسر بریزید.

وقتی بیسکویت ها پودر و یکدست شد آن ها را با کره ذوب شده خوب مخلوط کنید تا مثل یک خمیر یکدست شوند. سپس یک قالب تارت کوچک را کمی چرب کرده و بیسکویت را روی آن پهن کنید. بهتر است از دو یا چند قالب کوچک برای درست کردن این تارت استفاده کنید. قالب ها را به مدت ۱ ساعت داخل یخچال قرار دهید تا کاملا سفت شوند.

در این مرحله باید مقداری آب داخل قابلمه بریزید تا به جوش بیاید. سپس شکلات ها را خرد کنید و داخل یک کاسه پیرکس روی آب جوش قرار دهید تا ذوب شوند. خامه را به شکلات اضافه کنید و از روی حرارت بردارید و کاملا به هم بزنید. صبر کنید تا دمای شکلات و خامه به دمای محیط برسد.

مواد را روی تارت پخش کنید و سپس دانه های انار را روی شکلات بریزید. تارت را به مدت حدود ۳ ساعت در یخچال قرار دهید و بعد سرو کنید.

چیز کیک هندوانه - دسر شب یلدای جدید

شکر وروغن وکره را با همزن برقی بزنید تا کرم رنگ شود بع نوبت اضافه کردن تخم مرغها می باشد بعد ماست را بیافزایید هم زده آرد وبکینگ پودر را با هم مخلوط کرده الک کنید

بعد کم کم به مواد تخم مرغی اضافه کرده وهم بزنید کمی رنگ سبز خوراکی به آن افزوده مخلوط کنید قالب مورد نظر را چرب کرده مایع کیک را در آن بریزید سپس در فر قرار داده وصبر کنید تا کیک بپزد

(دقت کنید که شعله بالای فر را روشن نکنید زیرا رنگ سبز روی کیک خراب میشود) فرصت دهید تا کیک کمی خنک شده کمی داخل کیک را خالی کرده مواد رویه چیز کیک را در آن ریخته ودر یخچال قرار دهید در ادامه روش تهیه مواد رویه چیز کیک را خواهیم گفت

در ظرف مناسبی یک بسته پنیر خامه ای را با یک بسته خامه صبحانه به همراه وانیل وشکر کاملا مخلوط کنید.

یک بسته ژله تمشک را با چهارقاشق غذاخوری آب جوش مخلوط کرده وبه روش بن ماری حل کرده بعد چهار تکه یخ را به ژله افزوده هم بزنید تا خنک شود وبه مخلوط پنیر وخامه اضافه کنید با هم زن برقی به خوبی مخلوط کنیدمقداری از مخلوط پنیر را روی کیک ریخته وبقیه مخلوط پنیر وخامه را با رنگ قرمز مخلوط کنیدوروی کیک بریزید سطح آن را صاف کرده وبه یخچال برگردانید چیز کیک هندوانه ای را به مدت چند ساعت در یخچال نگه دارید

وبرای سرو کردن با شکلات چیپسی به صورت دانه های هندوانه تزیین کنید .

دسر لبو - دسر شب یلدای جدید

لبو ها را تمیز کرده وبگذارید با مقداری آب بپزد وبعد شکر را به آن افزوده صبر کنید تا غلیظ شود پس از خنک شدن لبو انها را با گوشت کوب له کرده وخامه وشکر را به پوره لبو اضافه کرده وبا همزن برقی با دور کم بزنید دقت کنید زیاد هم نزنید تا کف نکنند

بعد شیر وآب لبو را افزوده هم بزنید پودر ژلاتین را با آب مخلوط کرده وبه روش بن ماری روی بخار کتری هم بزنید تا حل شودسپس ژلاتین حل شده رابه مخلوط اضافه کنید وهم بزنید وبعد قالب مورد نظرتان را باکمی روغن چرب کرده ومایع دسرلبو را به آن منتقل کرده ودر یخچال به مدت 6 ساعت فرصت دهید تا حاضر شود.

ابتدا کدو حلوایی را تمیز کرده بشویید وبگذارید با کمی آب بپزد کدوی پخته را در آبکش بریزید تا خنک شود بعد با تخم مرغ وخامه در ظرفی بریزید وبا هم زن مخلوط کنید .

سپس در ظرف دیگری کره را با آرد وکمی آب مخلوط کرده وورز دهید تا خمیر حاضر شود خمیر را با وردنه روی سطح کار باز کرده دقت کنید ضخامت خمیر کم باشد پس از آن خمیر را روی قالب پای پهن کنید وروی ان را بپوشانید ،

و30 دقیقه در یخچال استراحت دهیدپس از سپری شدن زمان مورد نظر خمیر را از یخچال بیرون بیا ورید واز مخلوط کدو حلوایی روی آن بریزید ودر فر از قبل گرم شده به مدت 25 دقیقه حرارت دهید.بعد از پخت اجازه دهید تا خنک شود با مقداری پودر قند ودارچین تزیین کرده ودر موقع سرو کمی خامه فرم گرفته روی آن بریزید.

ابتدا پوست آناناس را گرفته وبه صورت مکعبی برش بزنید بعد سیب را هم پوست بگیرید ومکعبی برش زده هلو وموز را هم خرد کنید توت فرنگی را به صورت دانیم برش بزنید همه را در ظرف مناسبی بریزید وانگور وگیلاس را هم به میوها بیافزایید مخلوط کنید.

اگر تمایل داشتید می توانید کمی شکر یا خامه فرم گرفته به میوه ها افزوده وروی ظرف را سلفون بکشید ونیم ساعت در یخچال قرار دهید سپس سرو کنید. (نکته : هر میوه ای در دسترس نبود میتوانید از کمپوت آن استفاده کنید )

حلوای لبو - دسر شب یلدای جدید

ابتدا لبو را پخته سپس از آب خارج کرده له کنید پوره لبو را با شکر، آب لبو وپودر هل دوباره روی حرارت گذاشته وهم بزنید تا شکر حل شودکنار گذاشته وآرد را در ظرف مناسبی ریخته وروی حرارت فقط کمی تفت دهید.

تا بوی خامی آرد گرفته شود سپس روغن را به آرد افزوده هم بزنید بعد مخلوط لبو شکر را هم بیافزایید وبه خوبی مخلوط کنید صبر کنید تا حلوا از ظرف جدا شود و،وسط ظرف جمع شود بعد اجازه دهید خنک شود در ظرف مورد نظر به هر شکلی که دوست دارید تزیین کرده واز رنگ زیبای حلوای لبو لذت ببرید .

ژلاتین را با مقداری آب به روش بن ماری روی بخار حل کرده وکنار گذاشته تا خنک شود سپس شکر وژلاتین خنک وشکر ولبوی پخته شده ورنده شده را مخلوط کرده ودر قالب مورد نظر بریزید وبه مدت پنج تا شش ساعت در یخچال قرار دهید .در انتها برای سرو دسر لبو وماست به صورت دلخواه برش زده وسرو کنید.

کیک انار - دسر شب یلدای جدید

فر را روی 176 درجه سانتیگراد قرار دهید. دو قالب گرد متوسط تهیه کنید و کف آنها کاغذ روغنی بیندازید. تخم مرغ ها و 1 فنجان شکر را در کاسه همزن برقی بریزید و حدود 12 دقیقه با سرعت بالای همزن مخلوط کنید تا پف کند و حجم آن سه برابر شود. 1 فنجان آرد و 1/2 قاشق چایخوری بکینگ پودر را ابتدا با هم ترکیب کنید سپس در دو مرحله به مخلوط تخم مرغ و شکر اضافه کنید و با قاشق یا لیسک خمیر را روی هم تا کنید تا آرد کاملا با مواد ترکیب شود. خمیر را زیاد هم نزنید تا پف کیک نخوابد.

1/2قاشق چایخوری اسانس وانیل را اضافه کنید و با مواد ترکیب کنید. خمیر کیک را به میزان مساوی در دو قالب کیک بریزید و پخش کنید. قالب ها را به مدت 25 الی 30 دقیقه در فری که از قبل گرم شده قرار دهید.تا 25 دقیقه اول به هیچ وجه در فر را باز نکنید تا پف کیک نخوابد.

پس از این مدت یک خلال دندان داخل کیک فرو کنید، اگر تمیز بیرون آمد یعنی کیک آماده است. اجازه دهید کیک ها کمی روی توری فلزی بمانند تا خنک شوند، سپس کیک ها را از قالب دربیاورید.

برای تهیه شربت بین لایه های کیک، 1/5 پیمانه آب انار را با 2 قاشق غذاخوری شکر مخلوط کنید و خوب هم بزنید. ظرف را کناری بگذارید و هر ازگاهی هم بزنید تا شکر کاملا حل شود.

برای تهیه فراستینگ (رویه خامه ای کیک) پودر قند و کره را در کاسه همزن بریزید و با سرعت پایین حدود 1 دقیقه ترکیب کنید. سرعت را بالا ببرید و حدود 2 دقیقه دیگر بزنید تا کمرنگ و پفی شود. پنیر خامه ای را قاشق قاشق در چند قسمت اضافه کنید و هم بزنید. بهتر است بین هر قسمت چند ثانیه هم بزنید تا بافت نرم و یکدست تری حاصل شود. زمانی که تمام پنیر خامه ای را اضافه کردید حدود 1 دقیقه دیگر هم مخلوط کنید.

چهار قاشق غذاخوری آب انار به فراستینگ کیک اضافه کنید. مایه را خوب هم بزنید تا یکدست شود سپس آن را تا زمانی که کیک آماده شود داخل یخچال قرار دهید.

وقتی کیک ها خنک شدند هر کیک را از وسط به دو نیمه تقسیم کنید. یعنی شما 4چهار لایه کیک گرد خواهید داشت. لایه اول را روی سطح کار قرار دهید.با برس 1/4 از شربت انار را روی سطح کیک بمالید. کمی از مایه فراستینگ روی آن بمالید. لایه دوم را روی آن قرار دهید و به همین ترتیب باز هم روی لایه دوم شربت و فراستینگ بمالید. به همین ترتیب تمام لایه ها را روی هم قرار دهید تا یک کیک چهارلایه داشته باشید. روی سطح آخرین لایه مقدار کمتری شربت بریزید زیرا قرار است تاپینگ انار را روی کیک بریزیم. شربت اضافی را از روی کیک پاک کنید سپس دور تا دور کیک را با فراستینگ بپوشانید. با کاردک کیک را خامه کشی کنید تا کیک شما ظاهری بی نقص و تمیز داشته باشد.

با استفاده از قیف و ماسوره سایز مناسب، باقیمانده مایه فراستینگ را دور تا دور کیک شکوفه بزنید. شکوفه ها را نزدیک به هم روی کیک قرار دهید تا فاصله ای بین آن ها نباشد و دور تا دور کیک دیواره ای تشکیل بدهند. چون قرار است تاپینگ انار را بین آن ها بریزیم. قبل از آنکه تاپینگ انار را روی کیک بریزیم کیک را 30 دقیقه داخل یخچال قرار دهید. بعد از حدود 30 دقیقه شروع به تهیه تاپینگ انار کنید.

برای تهیه تاپینگ انار، 3/4 فنجان آب انار را داخل یک شیرجوش کوچک بریزید. 2 قاشق غذاخوری اسانس وانیل و 2 قاشق چایخوری پودر ژلاتین را به آن اضافه کنید. قبل از آنکه شیرجوش را روی حرارت قرار دهید حدود یک دقیقه مایع را هم بزنید تا ژلاتین آب شود.

دو قاشق غذاخوری شکر به مایع اضافه کنید و شیرجوش را روی حرارت متوسط قرار دهید. مدام هم بزنید تا شکر کاملا آب شود و مایع شروع به تبخیر کند. شیرجوش را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا کمی سرد شود. سپس شیرجوش را داخل یک کاسه بزرگ آب یخ قرار دهید و مایع ژلاتین را هم بزنید تا حدی که کمی غلیظ شود ولی کاملا سفت نشود. این کار زمان زیادی نمی خواهد و در حد چند دقیقه به غلظت مورد نظر خواهد رسید.

کیک را از یخچال بیرون بیاورید و روی سطح کار قرار دهید. دانه های انار را به مایع اضافه کنید و بلافاصله تاپینگ اناری را روی کیک بریزید. سپس کیک را مجددا حدود 1 ساعت داخل یخچال قرار دهید تا تاپینگ خودش را بگیرد و سفت شود. سپس این کیک اناری زیبا و خوشمزه را از یخچال بیرون بیاورید و سرو کنید. این کیک گزینه ای عالی برای شب یلداست.

مقادیر ذکر شده در بخش مواد لازم کیک انار برای قالب گرد با قطر حدود 22 سانتی متر مناسب است.

نظر شما