شناسهٔ خبر: 57353214 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

توزیع رایگان داروی اس ام آ به بیماران اولویت اول/ ورود یک محموله دارویی جدید به کشور

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: هزینه داروی هر بیمار اس ام آ یک میلیارد تومان است.

صاحب‌خبر -

حیدر محمدی گفت: در چند روز آینده یک محموله دارویی وارد کشور خواهد شد و تمام این امور با هدف رفع کمبود های ضروری دارو در آینده ای نزدیک است.

به گفته وی داروهای اس ام آ پس از گذراندن  شیوه نامه های علمی در کشور تامین شد و از صبح روز چهارشنبه هفته گذشته توزیع دارو ها شروع شده است و داروی بیماران اس ام آ به صورت شربت و تزریقی کاملا رایگان است، بنابراین اولویت اول ما بیماران زیر ده سال است تا جلوی فوت آنها گرفته شود.

او افزود: داروهای اس ام آ برای اولین بار وارد کشور شده است و  هم زمان کارهای مطالعاتی برای اولویت بعدی بیماران اس ام آ در حال انجام است. این دارو برای هر بیمار یک میلیارد تومان هزینه در بر دارد و با ارز ترجیحی وارد شده است.

او ادامه داد: آنتی بیوتیک های خوراکی و سرم را از طریق تولید داخل بالا بردیم و آمار تولید در کشور افزایش یافته است. تولید شربت سرماخوردگی به بیش از چهار میلیون عدد در آبان رسیده است.

او افزود: با افزایش تولید در این ماه نیاز کشور را تامین نکرده و واردات دارو را انجام دادیم. از سال ۹۸ مجاز به صادرات دارو به دلیل موضوع ارز ترحیحی و محدودیت ناشی از آن نداشتیم و به طور کلی صادرات به ۵۰ میلیون دلار کاهش پیدا کرده است.
او ادامه داد: الان بیش از ۹۸ درصد داروی مورد نیاز کشور تولید سده و حدود ۲ درصد داروها وارداتی هستند. توزیع سرم های وارداتی در زنجیره کشور کمی زمان بر است.میزان مصرف رمدسیویر در خرداد ۲۰۰ هزار عدد و در تیر به بیش از دو میلیون رسیده بود که پیش بینی مصرف در چنین شرایطی کمی سخت است.
او گفت: نحوه نگهداری، دما و رطوبت  دارو باید نظارت شود و خرید دارو خارج از چرخه داروخانه دارو سلامت فرد را به خطر می اندازد.

برچسب‌ها:

نظر شما