شناسهٔ خبر: 57353045 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

فریدون حسن

ضربه به ورزش با توسعه ناهمگون

روزنامه جوان

وقتی حرف از توسعه زده می‌شود باید نگاه به آن یک توسعه همگانی باشد. در هر مقوله‌ای که توسعه هدف آن است اگر این مهم منحصر به بخشی خاص شود و بخش دیگر در همان حد قبل باقی بماند در اصل توسعه‌ای صورت نگرفته است

صاحب‌خبر -

وقتی حرف از توسعه زده می‌شود باید نگاه به آن یک توسعه همگانی باشد. در هر مقوله‌ای که توسعه هدف آن است اگر این مهم منحصر به بخشی خاص شود و بخش دیگر در همان حد قبل باقی بماند در اصل توسعه‌ای صورت نگرفته است. توسعه یک بخش و در جا زدن بخش دیگر باعث می‌شود با یک کالبد ناهماهنگ و زشت روبه‌رو شویم که قسمتی از آن رشد و توسعه پیدا کرده و بخشی دیگر در جا زده است. بنابراین توسعه باید در همه جهات و همه بخش‌ها انجام گیرد.
اتفاقی که در ورزش ایران افتاده نمونه بارز این توسعه‌یافتگی در برخی بخش‌ها و در جا زدن برخی دیگر است. فوتبال، والیبال و بسیاری از رشته‌های دیگر ورزش ایران طی یکی دو دهه گذشته به‌لحاظ فنی رشد قابل توجهی داشته‌اند. این رشد و توسعه باعث شده است حتی پا را فراتر از آسیا گذاشته و رقیبی جدی برای تیم‌های مطرح دنیا باشند، اما همزمان در این رشد و توسعه فنی در بسیاری بخش‌های دیگر این رشته‌ها با معضل درجا زدن و رکورد مواجه هستند که باعث شده است حتی جلوی توسعه بیشتر آن‌ها به لحاظ فنی هم گرفته شود.
فدراسیون‌های ورزشی ایران از باب مسائل مدیریتی، امکانات و حتی در برخی موارد مربیان هنوز در شرایط سابق به سر می‌برند، اما در بعد فنی پیشرفت داشته‌اند. پیشرفت‌هایی که اگر خوب نگاه کنیم همه حاصل تلاش‌های فردی ورزشکاران است. موضوع داوری در رشته‌های پرهوادار و تماشاگری، چون فوتبال و والیبال هم نمونه‌ای از همین مقوله است. مسئله‌ای جدی که حالا با اعتراض‌ها و انتقاد‌های زیادی هم همراه شده است.
بسیاری از منتقدان بر این باورند که داوری در فوتبال همتراز خود فوتبال رشد نکرده و باعث حاشیه‌های زیادی شده است. این موضوع حالا در والیبال هم دیده می‌شود. در حالی‌که والیبال ایران یکی از برترین تیم‌های حال حاضر والیبال جهان را دارد، اما از لحاظ داوری با مشکلات زیادی روبه‌روست به گونه‌ای که تقریباً داد تمام تیم‌های حاضر در لیگ برتر در آمده است. به‌قول سرمربی تیم ملی هم برنده و هم بازنده در هر بازی به داوری انتقاد دارند.
بدیهی است چنین روندی جلوی توسعه مناسب رشته‌های ورزشی را می‌گیرد و اجازه نمی‌دهد روند رو به رشد مناسبی را تجربه کنند و این یعنی شکست خاموش، چراکه وقتی فقط در یک زمینه رشد و توسعه داشته باشیم آن‌وقت اسیر حاشیه‌هایی می‌شویم که جمع کردن آن‌ها بسیار سخت است و حتی می‌تواند ضربات جبران ناپذیری به همان بخش‌های توسعه‌یافته هم بزند.
ادامه این روند در ورزش کشور و رشته‌هایی که به عنوان مثال آورده شد به طور حتم باعث رکود و عقبگرد خواهد شد. توسعه و پیشرفت ورزش باید در تمام سطوح و بخش‌ها صورت گیرد که اگر نگرفت آن‌وقت باید منتظر حاشیه‌ها و مسائلی بسیار بدتر و خطرناک‌تر از آنچه امروز می‌بینیم باشیم.

نظر شما