شناسهٔ خبر: 57344891 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

چرا رئیس ارتش پاکستان خارج از مرزهای این کشور اهمیت دارد!

سپیده هاشمی

پاکستان ژنرال عاصم منیر را به عنوان رئیس ارتش این کشور که مسلح به سلاح اتمی است، منصوب کرد؛ قدرتمندترین نهاد در پاکستان.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این انتصاب می‌تواند تاثیری حیاتی بر آینده دموکراسی شکننده پاکستان داشته باشد، و اینکه آیا روابط با هند بهبود می‌یابد یا خیر.

نقش ارتش در پاکستان

در جریان این ۷۵ سال از زمان استقلال و تشکیل پاکستان، ارتش سه بار در این کشور به قدرت رسیده و برای بیش از سه دهه بر پاکستان حکومت کرده و در این بین سه بار با هند وارد جنگ است.

حتی زمانی که یک دولت غیرنظامی در پاکستان به قدرت می‌رسد، ژنرال‌های ارتش نفوذ چشمگیر خود بر مسائل امنیتی و امور خارجه را حفظ می‌کنند.

عاصم منیر کیست؟

ژنرال عاصم منیر جایگزین ژنرال قمر جاوید باجوا خواهد شد که اواخر این ماه پس از یک دوره شش ساله بازنشسته می‌شود.

منیر در منطقه‌ای که مورد مناقشه با هند است و هم‌ مرز با چین و عربستان سعودی است، خدمت کرد. وی سپس  درسال ۲۰۱۷ میلادی ریاست سازمان اطلاعات ارتش (ام آی) و پس از آن در سال ۲۰۱۸ میلادی ریاست سرویس‌های اطلاعاتی (آی اس آی) را که دو تا از بانفوذترین آژانس‌های اطلاعاتی این کشور هستند، برعهده داشت. وی تنها پس از هشت ماه به درخواست عمران خان، نخست وزیر وقت پاکستان از ریاست سرویس‌های اطلاعاتی برکنار شد. هیچ دلیلی برای این برکناری اعلام نشد. ژنرال منیر در حال حاضر به عنوان فرمانده کل ارتش در امور تامین تسلیحات و تدارکات خدمت می‌کند.

چرا رئیس ارتش پاکستان در جهان مهم است؟

فرمانده ارتش پاکستان در مدیریت خطرات درگیری با هند در مرز شرقی کشور نقض کلیدی ایفا می‌کند در حالی که به بی‌ثباتی و اختلافات با افغانستان نیز در مرز غربی کشور رسیدگی می‌کند.

بسیاری از کشورهای جهان از جمله آمریکا و چین به خاطر موقیت استراتژیک پاکستان در یک منطقه ناآرام و خط ساحلی نزدیک به خطوط کشتی‌رانی که در خلیج فارس خدمت می‌کنند، روابط مستقیمی با ارتش این کشور دارند.

دولت‌های خارجی هر از گاهی امنیت زرادخانه اتمی در پاکستان را که شامل موشک‌های دور برد است، زیر سوال برده‌اند؛ در کشوری که مرتبا به وام‌های صندوق بین‌المللی پول نیاز دارد و جایی که گروه‌های ضد غربی و ضد هندی به شدت افزایش یافته‌اند.

امنیت داخلی نیز به خاطر شورش‌ها در مناطق قومی پشتون و بلوچ، به یک مشکل تقریبا دائمی تبدیل شده است.

علی‌رغم تمامی این خطرات، پاکستان و ارتشش نگرانی‌های خارجی درباره فرماندهی و کنترل و امنیت تسلیحات اتمی را رد کرده‌اند.

چرا این انتصاب از نظر داخلی مهم است؟

ارتش پاکستان مدت‌هاست که به خرابکاری در روند داخلی به منظور حفظ سلطه خود متهم شده است. ۱۹ تن از ۳۰ نخست وزیر پاکستان منتخب شده بودند اما حتی یکی از آنها دوره پنج ساله خود را به اتمام نرساند.

ارتش پاکستان که اخیرا به مداخله‌های گذشته‌اش در سیاست اذعان کرده،‌ تاکید داشت که دیگر در امور داخلی مداخله نخواهد کرد.

اینکه آیا این فرمانده جدید به این وعده عمل کند یا خیر می‌تواند کلیدی برای سیر تکاملی داخلی پاکستان باشد.

از آنجایی که عمران خان اعتراضات سراسری را با هدف مجبور کردن شهباز شریف، نخست وزیر کنونی پاکستان به برگزاری انتخابات زودهنگام رهبری کرده، این کشور در بحبوحه یک بی ثباتی سیاسی دیگر قرار دارد.

همچنین، همزمان با تلاش اسلام آباد برای نجات از یک بحران اقتصادی و جبران خسارت‌های ناشی از سیل‌های تاریخی، این فرمانده جدید می‌تواند به طور بالقوه نقش کلیدی در کاهش فشار سیاسی ایفا کند.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما