شناسهٔ خبر: 57344066 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردای اقتصاد | لینک خبر

بیمه مرکزی از ایجاد یک نهاد جدید واسط منع شد

آیین‌نامه تازه برای فعالیت استارتاپ‌های بیمه

هیات وزیران آیین نامه‌ای را برای حمایت از کسب وکارهای بر خط حوزه بیمه تصویب کرده که بر اساس آن فعالیت یک نهاد واسط برای فعالیت پلتفرمهای این عرصه ممنوع می‌شود. 

صاحب‌خبر -

فردای اقتصاد - هیات وزیران آیین نامه‌ای را برای حمایت از کسب وکارهای بر خط حوزه بیمه تصویب کرده که بر اساس آن فعالیت یک نهاد واسط برای فعالیت پلتفرمهای این عرصه ممنوع می‌شود. 

این مصوبه به طور مستقیم روی سوییچ جنجالی آمیتیس تاثیر می‌گذارد که بیمه مرکزی طی ماه‌های اخیر با راه‌اندازی آن قصد داشت تا فعالیت استارتاپ‌های حوزه بیمه را به آن متصل کند. شرکتهای آنلاین فروش بیمه نسبت به ایجاد انحصار و به هم زدن فضای رقابتی از طریق این سوییچ اعتراض کرده بودند. 

مصوبه جدید هیات دولت به نوعی چارچوب فعالیت کسب وکارهای آنلاین حوزه بیمه را مشخص کرده است و بر اساس آن قرار است آیین‌نامه‌ای توسط وزارت اقتصاد و باهمکاری  بیمه مرکزی جمهوری اسلامی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری  تدوین و ابلاغ کند. 

بر اساس این آیین نامه، پلتفرمهای بیمه قادر خواهند بود به عنوان کارگزار یا تجمیع‌کننده بیمه امکان صدور برخط انواع بیمه‌نامه‌ها را با رعایت قانون تجارت الکترونیکی کشور، مصوب ۱۳۸۲ فراهم کنند.

ماده سوم این مصوبه هرگونه نهادسازی یا ایجاد ساختار و تشکیلاتی که منجر به ایجاد نهاد واسط برخط جدید شود ممنوع شده و در ماده چهارم نیز به بیمه مرکزی اختیار داده شده با ابزارهای برخط و هوشمند و فناوری‌های تنظیم‌گر به نوعی نقش رگولاتور را در این عرصه ایفا کند. 

همچنین بر اساس این آیین نامه پلتفرمهای بیمه به عنوان نمایندگان موسسات بیمه‌ای تلقی شده و خدمات تبادل داده‌ای فعلی مورد نیاز توسط بیمه مرکزی تا تصویب آیین‌نامه  جدید تداوم خواهد داشت. 

تیرماه امسال نمایندگان چند استارتاپ بیمه به همراه تعدادی از مدیران انجمن فینتک جلسه‌ای را در اتاق بازرگانی برگزار کردند تا نسبت به تبعات راه‌اندازی  سامانه آمیتیس توسط بانک مرکزی هشدار دهند.

این سامانه قرار بود کل فرایند صدور و پرداخت بیمه در استارتاپ‌ها را به سمت خود منتقل کند و به گفته استارتاپها محدودیت‌های ایجاد شده در آن می‌توانست باعث از بین رفتن استارتاپ‌ها و تعطیلی هزاران شغل در این بخش شود. 

از طرف دیگر شرکت‌های استارتاپی معتقد بودند که فرآیند ایجاد این سامانه هم دارای اشکال است: چراکه این سامانه به عنوان یک شرکت خصوصی با سهامداری کارکنان بیمه مرکزی شکل گرفته، کاری که نقش یک رگولاتور و ناظر یک عرصه را به یک بازیگر تجاری و رقیب استارتاپ‌ها تقلیل می‌دهد.

درباره تقابل بیمه مرکزی و استارتاپ‌های بیمه این مطلب را بخوانید: تقابل استارتاپ‌ها و بیمه مرکزی به کجا می‌رسد؟

نظر شما