شناسهٔ خبر: 57342135 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

مادر شهیدان زین‌الدین در محفل شعر «زلال قریحه» عنوان کرد؛

مهدی و مجید، از کودکی با قرآن مانوس بودند

نخستین محفل شعر «زلال قریحه»، با حضور مادر شهیدان زین‌الدین و شعرخوانی جمعی از شاعران آیینی استان قم برگزار شد.

صاحب‌خبر -
به ‌گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، نخستین محفل شعر «زلال قریحه»، با همکاری اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم و سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهردای قم، با حضور مادر شهیدان زین‌الدین، مهدی توکلیان، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم و جمعی از شاعران آیینی استان، در خانه موزه شهیدان زین‌الدین برگزار شد.

مادر شهیدان زین‌الدین در این برنامه بیان کرد: فرزندانم، مهدی و مجید، از کودکی با قرآن مانوس بودند و این ایمان، خودسازی و اعتقاد آن‌ها بود که در جوانی و هنگام تصمیم‌گیری به کمک آن‌ها آمد. برای مثال زمانی که شاه، حزب رستاخیز را تشکیل داد، جوانان را مجبور به عضویت در این حزب می‌کرد و مهدی نیز در آن زمان دانش‌آموز بود که به دلیل تن ندادن به این خواسته، از مدرسه اخراج شد.

وی با بیان اینکه شهید مهدی به خاطر مبارزات قبل از انقلاب تصمیم‌گرفت به دانشگاه نرود، ادامه داد: در مقطعی دیگر، مهدی توانست رتبه 4 کنکور سراسری را به دست آورد و در رشته پزشکی دانشگاه بین‌المللی شیراز قبول شد که در آن زمان آرزوی همه جوانان بود اما با توجه به مبارزات خانوادگی ما با رژیم شاه و تبیعید پدرش به کردستان، تصمیم گرفت به دانشگاه نرود و به ما در این مبارزات کمک کند و این‌ها همه از اعتقاد و ایمان قلبی او ناشی می‌شد.

این مادر شهید یادآور شد: از برگزار کنندگان کنگره «زلال قریحه» و شاعران مشارکت کننده تشکر می‌کنم و امیدوارم خداوند این توفیق را به شما بدهد تا کاری در شان و منزلت شهدا انجام دهید.

وی ایمان قوی شهدا به خداوند را چراغ راه آن‌ها دانست و افزود: خداوند در آیه 20 سوره مبارکه توبه می‌فرمایند: «الَّذينَ آمَنوا وَهاجَروا وَجاهَدوا في سَبيلِ اللَّهِ بِأَموالِهِم وَأَنفُسِهِم أَعظَمُ دَرَجَةً عِندَ اللَّهِ ۚ وَأُولٰئِكَ هُمُ الفائِزونَ». این آیه ما را به این نکته توجه می‌دهد که کسانی که برای خدا جهاد می‌کنند، در ابتدا ایمان و اعتقاد قلبی به خداوند داشته‌اند و این نکته‌ای است که من در زندگی و سیره شهدا دریافتم.

               

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم با اشاره به اینکه فعالیت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی در حوزه کتاب و کتابخوانی رقم می‌خورد و کتاب «تنها گریه کن: روایت زندگی اشرف سادات منتظری مادر شهید محمد معماریان» تنها کتابی است که مقام معظم رهبری دو بار بر آن تقریظ نوشته‌اند، گفت: رهبر انقلاب یک بار برای خود کتاب و یک بار نیز برای ترکیب‌بندی که سرکار خانم مستشار نظامی در وصف مادر شهید معماریان سروده بودند، فرمودند: «ای کاش برای دیگر مادران ارجمند شهدای قم نظیر مادران شهید زین‌الدین و در سراسر کشور نیز، زلال قریحه شاعران، آثاری بیافریند.»

وی اصافه‌کرد: با خوش ذوقی همکاران ما در محافل ادبی نهاد کتابخانه‌های عمومی و همراهی سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری قم، عبارت «زلال قریحه» را از فرمایشات رهبر معظم انقلاب وام گرفتیم و تلاش کردیم تا تکلیفی را که بر دوشمان بود، انجام دهیم.

توکلیان تصریح کرد: برای حسن برگزاری، از وجود پدر شعر آیینی، استاد مجاهدی به عنوان رئیس شورای سیاست‌گذاری بهره‌مند خواهیم شد؛ همچنین سرکار خانم مستشار نظامی، شاعر توانمند انقلاب، به عنوان دبیر علمی و آقایان جواد الهی‌پور، از شاعران برجسته استان و حمید رمی، شاعر آیینی و نوحه‌سرا نیز به عنوان دبیر بخش شعر و نوحه ما را یاری خواهند کرد.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم اضافه کرد: امیدواریم با آثار خوبی که شاعران آیینی در سراسر کشور برای مادران شهید و به خصوص در بخش ویژه، برای مادر شهیدان زین‌الدین خلق می‌کنند، دی ماه سال جاری، شاهد برگزاری مراسم اختتامیه این کنگره باشیم.

               

در ادامه این برنامه، یوسف رحیمی، محمد میرزایی بازرگانی، فائزه امجدیان و عاطفه خرّمی از شاعران آیینی استان قم به شعرخوانی پرداختند.

نظر شما