شناسهٔ خبر: 5734063 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

واکنش وزارت خارجه ایران به تکرار سریال خیالی امارات

بین الملل > دیپلماسی - امارات دوباره ادعاهای تکراری اش درباره جزایر سه گانه ایرانی در خلیج فارس را تکرار کرد.

صاحب‌خبر -

فاطمه نیستانی: این همسایه جنوبی ایرانی در حاشیه خلیج فارس در آخرین طرح ادعایی خود بر اساس نامه «لانا زکی نسیبه» فرستاده و سفیر دائم امارات در سازمان ملل با تکرار ادعاهای واهی دولت متبوعش درباره آنچه «اشغال جزایر سه‌گانه امارات از سوی ایران» نامید، خواستار این شد که شورای امنیت سازمان ملل بررسی این موضوع را در دستور کار جدید تدوین شده خود طی سال 2014 قرار دهد.
به گزارش خبرآنلاین، نسیبه در نامه خود خطاب به شورای امنیت، ضمن تکرار ادعاهای واهی خود، با اشاره به نامه نمایندگان و سفرای دائم الجزایر، لیبی، عراق و یمن مورخه 3 دسامبر 1971 میلادی مبنی بر درج بررسی این موضوع در دستور کار شورای امنیت، خواستار این شده بود که این شورا زمان مشخصی را برای بررسی آنچه "اشغال جزایر" نامید، تخصیص دهد.
به دنبال این اقدان، مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در واکنش به درخواست امارت متحده عربی مبنی بر ارجاع مساله جزایر سه گانه ایران به شورای امنیت گفت: تعلق جزایر سه گانه ایرانی تنب بزرگ ، تنب کوچک و ابوموسی به ایران تاریخی و واقعیتی انکار ناپذیر است.
وی یاد آور شد: در برنامه ای که معمولا در سازمان ملل وجود دارد ، کشورها به صورت دوره ای برخی مکاتبات را با دبیرکل سازمان ملل انجام می دهند و موضوعات مورد نظرشان را برای ثبت در اسناد سازمان ملل اعلام می کنند و کشورهایی که نظر مخالف یا رویکردی دیگر نسبت به موضوع مطرح شده دارند، سند مورد نظر خود را منتشر می کنند تا در مجموعه اسناد سازمان ملل لحاظ و حفظ شود.
افخم افزود: کشور امارات متحده عربی نیز در این راستا چنین موضوعی را مطرح کرده و نمایندگی ایران در نیویورک نیز متقابلا یادداشت مورد نظر جمهوری اسلامی ایران را که مبتنی بر مواضع اصولی ما که همواره بر آن تاکید کرده ایم، تهیه و در اختیار سازمان ملل قرار داده است.
سفیر امارات در سازمان ملل در نامه خود مدعی شده بود: از آنجا که طی سالیان گذشته موضوع اختلافات موجود بر سر این جزایر از طرق مسالت‌آمیز، گفتگوی دوجانبه و دادگاه کیفری بین‌المللی حل نشده است لازم است شورای امنیت با بررسی این موضوع نسبت به حل کامل و دائمی این مسأله براساس عدالت و به منظور دست یابی به صلح، امنیت و ثبات منطقه‌ای اقدام کند.
این ادعاها و تلاش‌های ابوظبی در شرایطی صورت می‌گیرد که جمهوری اسلامی ایران تا کنون بارها از طرف اماراتی برای برگزاری نشست‌هایی دو جانبه به منظور رفع سوء‌تفاهم طرف مقابل دعوت کرده است.
دولت امارات مدعی مالکیت بر سه جزیره ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک در خلیج فارس است اما تهران بارها این ادعا را به طور کامل رد کرده است. دولت ایران تاکید کرده است این سه جزیره به طور کامل بخش جدایی ناپذیری از خاک این کشور هستند.
ایران بیشترین روابط اقتصادی را در میان کشورهای جنوب خلیج فارس با امارات دارد. همچنین بیشترین تعداد از ایرانیان در منطقه خلیج فارس در کشور امارات مقیم هستند. براساس آمارهای موجود حدود 300 هزار ایرانی در امارات زندگی می کنند.
جزیره ابوموسی در میان سه جزیره، با 25 کیلومتر مربع و 2500 نفر جمعیت بیشترین مساحت را دارد.
فروردین 91 همزمان با سفر استانی محمود احمدی نژاد رییس جمهور سابق به استان هرمزگان و حضور وی در جمع مردم ابوموسی، شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر امور خارجه امارات، در اظهاراتی خارج از عرف دیپلماتیک، این سفر را محکوم کرده و آن را تجاوز به حقوق سرزمینی کشورش دانسته بود! عبدالله، سفر احمدی نژاد را «تجاوزی وقیحانه» به حاکمیت امارات بر سرزمینش و مانعی بر سر راه تمامی تلاش های امارات برای یافتن راه حلی مسالمت آمیز جهت پایان «اشغال» جزایر توسط ایران خوانده بود

/27219

 

نظر شما