شناسهٔ خبر: 57335377 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

بررسی قیمت دلار در آبان ۱۴۰۱ ،

فراز و فرود نرخ دلار در تهران/ ردپای رئیسی در بازار ارز

اقتصادنیوز: قیمت دلار در آبان ۱۴۰۱ رکوردهای جدیدی را ثبت کرد اما اقدامات نهاد مرکزی سیاستگذار باعث شد هیجانات ارزی در پایان ماه مذکور کنترل شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز ، بازار ارز تهران در اواخر مهر ماه شاهد نوسان محدود قیمت دلار بود اخبار تحریم ها و توقف مذاکرات برجام و سایه سنگین بازارساز اشتیاق خرید را از بازیگران ارزی گرفته بود.

امید بازار دلار به بورس بازان

در روزهای ابتدای آبان بورس ریزش کرد.ریزش بورس و خروج پول از بازار سرمایه چراغ  امید را در دل بازیگران ارزی روشن کرد.

فعالان بازار برآورد می‌کردند ۳۰۰ میلیارد تومان روزانه از بورس خارج می شود و اگر بخشی از این مبلغ وارد بازار شود می تواند بازار ارز را صعودی کند.

نرخ دلار یک کانال بالا رفت

در ۴ روز ابتدایی آبان ماه قیمت دلار در یک محدوده خاص معامله شد اما روز پنجم با تحریم های ایران و غرب و‌سیگنال های مبنی بر بن بست رسیدن مذاکرات برجام در بین معامله گران بازار ارز تهران برجسته شد.

 در کنار عوامل یاد شده بازارهای همسایه و نرخ حواله درهم آرایش صعودی به خود گرفت همین امر باعث شد که دلار در روز یاد شده یک کانال صعودی شود و طلسم سخت بازار ساز بشکند.دلار و بورس در تهران

شکست سناریو بازیگران ارزی

در هفتمین روز آبان  بازار ارز تهران شاهد هیجان کاذب معامله‌گران بود.اسکناس آمریکایی در معاملات پشت خطی  افزایش پیدا کرده بود و همین امر موجب شد معامله گران تصور کنند که در بازار نقدی  ۷ آبان هم نرخ دلار افزایش می یابد به همین دلیل در موقعیت خرید قرار گرفتند. بازار در روز یاد شده با افزایش تقاضا و کمبود فروش روبرو شد.

با این حال سناریوی معامله‌گران در مورد احتمال افزایش قیمت دلار شکست خورد و دلار رنج شد.

حجم معاملات یورو متشکل رکورد شکست

در روز یاد شده در بازار رسمی حجم معاملات یورو متشکل رکورد شکست.طبق آمار بانک مرکزی در روز ۷ آبان یک میلیون و ۴۵۰ هزار یورو به صورت توافقی معامله شده بود که این یک رکورد جدید بود.

ردپای باندهای‌بزرگ‌ در بازار دلار

برخی از فعالان بازار باور داشتند باندهای بزرگ که از خرید جا مانده بودند یا هنوز خرید هایشان را تکمیل نکرده بودند در کانال هرات به بازار کاهش قیمت فشار آوردند و نرخ دلار هرات کاهش پیدا کرد، همین امر موجب شد سناریوی معامله گران تهران شکست بخورد.برخی از فعالان بازار مدعی بودند این باندهای بزرگ در زمین بازارساز بازی کردند.

هجوم بورس بازان به بازار دلار

در هفته دوم و سوم آبان ماه بازار ارز تهران شاهد کانال شکنی های پی درپی قیمت دلار بود. برخی از تحلیلگران ارزی معتقد بودند سیگنال صعود از بازاهای همسایه به تهران رسید. برخی از معامله گران می گفتند که متقاضیان خانگی وارد بازار شده اند اما اکثر فعالان بازار بر این باور بودند که پول های خارج شده از بورس به بازار ارز سرازیر شده بود. 

نرخ دلار دوباره به سقف رسید

در دهمین روز آبان ماه نرخ دلار بار دیگر به سقف تاریخی خود رسید.‌قبل از این هم در ۱۱ مهر ماه بازیگران ارزی تهران به قله تاریخی صعود کرده بودند.

صعود نرخ دلار به کانال تاریخی

 معامله گران در کنار هجوم بورسی ها به بازار ارز ، تقویت انتظارات تورمی، سیگنال های منفی برجامی و تحریم ها را از جمله دلایل صعود نرخ دلار عنوان می کنند.گفته می شود  در  یازدهمین روز آبان نرخ دلار رکورد زد و کانال تاریخی خود رسید.

صف های طولانی در بازار دلار

با افزایش شکاف قیمت دلار رسمی و آزاد صف های طولانی برای خرید ارز رسمی به وجود آمد.

اقدام بانک مرکزی برای کنترل نرخ ارز

با یکه تازی نرخ دلار در تهران نهاد بازار ساز در فاز تدافعی قرار گرفت. بانک مرکزی در ۱۴ آبان ماه از امکان خرید ارز به صورت غیرحضوری خبر داد.بر اساس بخشنامه بانک مرکزی، تمامی صرافی‌های عضو باز متشکل ارزی از شنبه ۱۴ آبان‌ماه موظف به عرضه ارز از طریق سامانه برخط بازار متشکل ارزی شدند.

هیجانات ارزی کنترل شد

در ۱۵ آبان ماه قیمت دلار اندکی اصلاح شد. بازار های  همسایه هم شاهد عقب نشینی قیمت دلار بود. گفته میشود در روز مذکور ورود نیروی انتظامی به بازار دلار موجب کاهش حجم تقاضا شده بود. به همین دلیل هیجانات ارزی تا حدودی کنترل شد.

ردپای یک شایعه در بازار دلار

 روز یکشنبه ۱۵ آبان یک شایعه هم برجسته شد یارانه خرید دلار سهمیه قطع میشود. با این حال با وجود اقدامات جدید بانک مرکزی  همچنان صف‌های طولانی مقابل صرافی ها برای خرید ارز وجود داشت.

دستور رئیسی برای کنترل قیمت دلار

با تداوم پیشروی نرخ دلار پای سید ابراهیم رئیسی به بازار ارز تهران باز شد.رئیس جمهور در روز  ۱۶ آبان  به بانک مرکزی و دیگر دستگاه ها دستور داد که آرامش را به بازار ارز برگرداند.

بازار ارز

 پیامک قوه قضائیه به خریداران ارز سهمیه ای 

از طرفی هم گفته می شود  قوه قضائیه پیامی فرستاده بود  که در آن اطلاعات هویتی خریداران سهمیه برای سازمان هدفمندی یارانه ها و سازمان امور مالیاتی کشور ارسال خواهد شد.با این حال بازار رفتار معکوس از خود نشان داد و دستورات آقای رئیس جمهور گوش نداد.البته  کمیسیون اقتصادی مجلس هم گفته بود جلسه‌ای با حضور خاندوزی و صالح‌آبادی برگزار خواهد کرد.

گفته می شود بازار ارز تهران در هفدهمین روز آبان انتظامی بوده است.با تداوم‌ افزایش قیمت دلار بانک مرکزی در کنار عرضه ارز در سامانه برخط بازار متشکل ارزی در راستای تسهیل معاملات ارزی تعداد شعب خرید ارز را از ۲۱ شعبه به ۴۰ شعبه افزایش داد.

خروج موقت از بازار ارز 

با قدرت نمایی بازار ساز، هیجانات ارزی فروکش کرد.بازیگران ارزی تصمیم گرفتند در شرایطی که بازار ساز با قدرت در میدان ارز ایستاده است از  عقب نشینی تاکتیکی استفاده کنند معامله‌گران تصمیم گرفتند به طور موقت از خریدهای قبلی خود کسب سود کنند، عده ای هم به فکر خروج موقت از بازار ارز افتادند.

ردپای یک قطعنامه در بازار دلار

در دهه سوم آبان ماه زمزمه‌هایی از احتمال صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام به گوش رسید.معامله‌گران باور داشتند نرخ دلار دوباره صعودی خواهد شد با این حال سایه سنگین بازارساز در بازار دلار همچنان دیده می شد. قیمت دلار در واکنش به خبر پیش نویس قطعنامه شورای حکام آرایش صعودی به خود گرفت.

انتشار اوراق ارزی برای کاهش التهاب قیمت دلار

نهاد مرکزی بازساز در اقدام جدید خود از انتشار اوراق ارزی خبر داد.طبق اعلام بانک مرکزی  اشخاص حقیقی بالای ۱۸ سال از روز شنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۱ می توانستند با مراجعه به شعب ارزی بانک ملی، این اوراق را بخرند. با این اوراق که سه ماهه و با سررسید ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ است، می توان معادل ریالی حداقل ۱۰۰۰ و حداکثر ۴۰۰۰ دلار را خریداری کرد. بانک مرکزی مبنای محاسبه برای تعیین مبلغ ریالی این اوراق در زمان انتشار، بازخرید و سررسید اوراق را «نرخ پایانی روز قبل نماد دلار توافقی اسکناس بازار متشکل معاملات ارزی» اعلام کرده بود. مجموع اقدامات بانک مرکزی موجب شد تا تب هیجان نرخ دلار کاهش یابد و در روزهای  پایانی آبان ماه و چند روز ابتدای آذر نرخ دلار در یک محدوده خاص معامله شد.

نظر شما