شناسهٔ خبر: 57309766 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

آنتی‌بيوتيك‌های وارداتی ريكال شدند/بيماران قربانی بی‌تدبيری وزارت بهداشت

طی هفته های گذشته برخی پزشکان و بیمارستان ها از کمبود دارو به خصوص آنتی بیوتیک گلایه کردند. به عقیده برخی کارشناسان تولیدکننده های دارو به دلیل قیمت گذاری نامناسب سازمان غذا و دارو، آنها نیز آنتی بیوتیک را کمتر از مقدار مورد نیاز توليد كردند. البته برخی نیز تجویز بی رویه و شیوع زودهنگام بیماری آنفلوآنزا را علت کمبود این دارو می دانند. در هر صورت پس از کش و قوس های فراران سازمان غذا و دارو تصمیم به واردات تعدادی آنتی بیوتیک کرد.اما هنوز دو روز از واردات این دارو نگذشته بود که از تمام داروخانه ها جمع آوری شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش جهان صنعت نیوز:  براساس نامه‌ای که پیکانپور، مدیرکل امور داروی سازمان غذا و دارو به یکی از شرکت‌های واردکننده سوسپانسیون خوراکی آنتی‌بیوتیک نوشته شده است، داروی کوآموکسی‌کلاو با برند MAGAMOX CV-DUO با شماره سری ساخت MFH0555 که به‌صورت فوریتی وارد کشور شده است؛ از لحاظ آزمون تعیین ماده مؤثره، غیرقابل قبول بوده است.

در پی بررسی‌های آزمایشگاه مرجع کنترل غذا و دارو ی سازمان غذا و دارو، این سازمان دستور ریکال (جمع‌آوری دارو از سطح عرضه) سوسپانسیون خوراکی کوآموکسی‌کلاو با برند و شماره سری ساخت یادشده را صادر کرده است.

برهمین اساس روابط عمومی جمعیت هلال احمر اعلام کرد:« همانگونه که مستحضرید پیرو کمبود داروهای آنتی بیوتیک در کشور، به سفارش سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت با همکاری وزارت امور خارجه، محموله آنتی بیوتیک در تاریخ ۱۴۰۱/۸/۷ از کشور هند وارد کشور شد و شرکت بازرگانی سها کیش هلال احمر پیرو درخواست‌های سازمان غذا و دارو، بنا بر انجام وظایف بشردوستانه حمل و نقل محموله فوق را بر عهده گرفت و بلافاصله پس ازورود محموله، طی مراحل قانونی آنتی بیوتیک‌ها برای توزیع در میان شرکت‌های پخش مورد تأیید سازمان غذا و دارو، به آن سازمان تحویل گردید.»

این در حالیست که ۳ هفته پس از ورود داروهای مذکور به شرح فوق، سازمان غذا و دارو طی نامه‌ای تعداد محدودی از یک بچ مشخص را ریکال (فراخوانی) نموده است. با توجه به توضیحات فوق، پاسخگویی در این خصوص بر عهده سازمان غذا و دارو است.

دکتر «بهمن صبور» نایب رئیس انجمن داروسازان تهران، ضمن تأیید این خبر گفت:« جمع‌آوری داروهای آموکسی‌کلاو شامل یک دسته از این محصول است که از نظر تست‌های ماده مؤثره مورد تأیید سازمان غذا و دارو قرار نگرفته است.» اما وی درباره خطری که این دارو برای مصرف کننده ایجاد می کند اطلاعی نداده است.  اما برخی پزشکان از مقاومت میکروبی مصرف کنندگان اطلاع دادند.

این در حالی است دکتر «سجاد اسماعیلی» مشاور رئیس سازمان غذا و دارو چند روز پیش گفته بود:« ورود دارو به کشور طی فرآیند مشخصی و زیر نظر سازمان غذا و دارو انجام می‌شود. داروها یا به صورت ثبتی و از طریق شرکت‌هایی که نماینده رسمی در کشور هستند وارد می‌شوند یا واردات دارو به صورت فوریتی و در مواقعی که دارویی دچار کمبود شده و نیاز داریم که دارو سریع‌تر وارد بازار شود، انجام می‌شود. واردات دارو از هر دو طریق با مجوز سازمان غذا و دارو انجام می‌شود. وقتی دارویی از هر کدام از این مسیرها وارد کشور می‌شود، ‌نمونه‌برداری از آن‌ها انجام شده و آزمایش‌های کیفی نیز انجام می‌شود تا از سلامت و ایمنی محصول مطمئن شویم و در صورتیکه سلامت و ایمنی داروی وارداتی از سوی سازمان غذا و دارو تایید شود، دارو وارد بازار می‌شود.»

توضیح سازمان غذا و دارو

دکتر «محمد پیکان‌پور»  مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو با بیان این که داروهای وارداتی هم مانند داروهای داخلی به لحاظ اندازه‌گیری ماده مؤثره توسط سازمان غذا و دارو بررسی و کنترل کیفی می‌شوند، گفت: در بررسی‌های صورت گرفته دو درصد از سوسپانسیون‌های کوآموکسی کلاو ابوت به علت ناکافی بودن جزئی میزان ماده موثره نسبت به دامنه مجاز مورد تایید سازمان غذا و دارو قرار نگرفت و به همین دلیل جمع آوری شد.

پیکان‌پور افزود: سازمان غذا و دارو در حفظ اصول کیفی محصولات کمترین مسامحه‌ای را نمی پذیرد. از شش آنتی بیوتیک وارداتی، تنها یک آنتی بیوتیک و از بین پنج بَچ از این آنتی‌بیوتیک یک بچ و به لحاظ تعدادی دو درصد از داروی مذکور جمع آوری شد که علت آن کمتر بودن جزئی میزان ماده موثره از دامنه مجاز بود.
 
بنابر اعلام سازمان غذا و دارو، پیکان پور گفت: ریکال بخشی از انواع داروها در سراسر دنیا امری مرسوم و در جهت حفظ سلامت بیماران است که سازمان غذا و دارو در این حوزه ‌ مسامحه نداشته و بر حفظ اصول کیفی محصولات تاکید دارد.

تشدید عفونت در بیمار

دکتر «حمید سوری» اپیدمیولوژیست درباره عوارض مصرف آنتی بیوتیک فاقد ماده موثره گفت: مصرف آنتی بیوتیکی که فاقد ماده موثره باشد، به صورت مستقیم بر بیمار عوارضی ندارد. اما طبیعتا عوارض غیرمستقیمی بر بیمار وارد است. یکی از عوارض های غیرمستقیم آنتی بیوتیک فاقد ماده موثره تشدید عفونت و تاخیر در درمان بیماری است. در هر صورت عفونتی که در بدن بیمار بماند، خطرناک است. زیرا هنوز افراد زیادی از این قضیه آگاهی ندارند و همچنان به مصرف این دارو ادامه می دهند.

وی افزود: به نظرم وزارت بهداشت در صدد واردات هر داروی که است، پیش از توزیع در داروخانه ها باید مورد آزمایش در آزمایشگاه های معتبر انجام دهد. مردم درباره مصرف داروها به نظام سلامت اعتماد می کنند. قرار نیست مردم پس از تهیه هر دارو اثربخشی آن را در آزمایشگاه مورد آزمایش قرار دهند. ارزیابی داروها وظیفه وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو است.

این اپیدمیولوژیست اظهار کرد: البته چنین اشتباهاتی در کشورهای دیگر نیز رخ می دهد. اما مهم اطلاع رسانی و جمع آوری زودهنگام دارو است. به جای سرپوش روی اشتباهات باید مردم از اشتباهی که سهوا رخ داده آگاه باشند و از مصرف این دارو خودداری کنند. زیرا اگر بیماری این دارو را مصرف کرده باشد، عفونت در بدن او شدت پیدا می کند.

نظر شما