شناسهٔ خبر: 57265580 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز مطرح کرد

اهمیت بکارگیری مدیریت دانش در شتاب بخشیدن به روند خدمت رسانی در حوزه سلامت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، بر اهمیت بهره مندی مدیریت دانش برای شتاب بخشیدن به روند خدمت رسانی به مردم در حوزه سلامت تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

دکتر سید وحید حسینی رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، در همایش برترین‌های مدیریت دانش و مدیریت عملکرد، اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی شیراز با دارا بودن مدیرانی دلسوز، با مسئولیت‌ها و وظایف حساس و وسیع، در امر بهداشت، درمان، آموزش و پژوهش تلاش می‌کند و در این مسیر، بهره مندی از مدیریت دانش، می‌تواند به روند اقدامات شتاب بیشتری ببخشد.

او مدیریت را مقوله‌ای ذاتی خواند که ابزار مهم آن، به کارگیری دانش است و افزود: علم مدیریت با تسلط بر روند اقدامات و مسیر پیشرفت، می‌تواند به اهداف مترقی دست یابد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه دانش هر فرد، سرمایه الهی است، اظهار کرد: دانش مدیریت نیز نعمتی برای شتاب بخشیدن به روند خدمات رسانی به مردم است و برای این هدف، به همراهی و همدلی تمام کارکنان مجموعه نیاز است.

دکتر حسینی با اشاره به اهمیت بهره مندی از دانش مدیریت در رسیدن به عملکردی مطلوب، مقیاس ثمربخشی عملکرد مجموعه را خدمت خالصانه به مردم دانست.

مسئول ارشد حوزه سلامت استان فارس ادامه داد: علم مدیریت نیز همانند سایر علوم، نوین و به روز می‌شود و در مجموعه دانشگاه، باید بکوشیم به کمک مدیریت جمعی و علمی، در مسیر حرکت به سوی دانشگاه‌های نسل سه و چهارم استفاده کنیم.

نیروی انسانی کارآمد؛ منبع مهم مدیریت دانش

دکتر سید ابوالفضل هاشمی اصل معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این همایش با اشاره به عملکرد بسیج در حوزه‌های مختلف و به ویژه در بحران کروناویروس و همکاری بیش از پیش با مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: از زمان شکل گیری بسیج، پیاده سازی تفکر بسیجی در بازه‌های زمانی مختلف و در حوزه‌های گوناگون نموده داشته و عملکرد مطلوب این مجموعه بر هیچ فردی پوشیده نیست.

او، نقش مدیریت دانش را شناسایی و استفاده از علم و دانش سازمانی برای تقویت فرآبند‌ها و آموزش‌های اثربخش عنوان کرد و افزود: وظیفه یک سازمان، فراهم ساختن فضایی برای مدیریت دانش است تا در این فضا، استخراج دانش برای رسیدن به نتیجه‌ای مطلوب اتفاق بیفتد.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به نیروی انسانی کارآمد به عنوان منبع مدیریت دانش، بر استفاده از پیشنهادات و ایده‌های نو و تجربیات موفق کارکنان برای پیشبرد اهداف دانشگاه تاکید کرد.

هاشمی اصل با بیان اینکه بسیاری از قله‌های علم توسط ایرانیان فتح شده است، افزود: برای مدیریت دانش باید نگاه‌ها و دیدگاه ها، در سطح ملی باشد.

قدمت ۲۰ ساله مدیریت دانش در مجموعه سلامت فارس

مدیر توسعه سازمان و تحول اداری دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این همایش اظهار کرد: پیشینه مدیریت دانش در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، به همت خانواده نظام سلامت قدمت بیست ساله دارد و این امر موجب شده که تجربیات دانشگاه در برنامه‌های مرتبط با این حوزه در وزارت بهداشت ارائه شود.

دکتر نرجس السادات نسبی در این همایش در خصوص برنامه اصلاح نظام اداری، الگوی یکپارچه مدیریت عملکرد معاونت توسعه مدیریت و منابع، گروه بندی واحد‌های محیطی، کارنامه ارزیابی مدیریت عملکرد، نحوه اعطای نشان مدیریت عملکرد و فرآیند انتخاب دانشگاه برتر توضیحاتی ارائه داد.

در این همایش، از دانش تاسیس مرکز پایش مراقبت‌های درمانی (MCMC)، طراحی و استقرار سامانه الکترونیک قرض الحسنه دانشگاه، بهبود فرآیند ترخیص بیماران، توزیع الکترونیکی تجویز شیر مصنوعی ویژه کودکان هدف در استان، انجام مراودات بین بخشی و بین بیمارستانی بانک شیر مادر از طریق سیستم HIS، استاندارسازی ظروف نگهداشت شیر مادر، جمع آوری شیر‌های اهدایی در شبکه بهداشت و درمان و بیمارستان‌های تحت پوشش، جمع آوری نمونه‌های آزمایشگاهی مادران اهداکننده شیر در مرکز جامع سلامت و ارسال به آزمایشگاه رفرال بیمارستان حضرت زینب (س)، حذف لباس فتوتراپی نوزادان ارائه شده از بیمارستان مادر و کودک شوشتری، به عنوان دانش‌های برتر سال ۹۹ تقدیر شد.

در این همایش تاسیس مجمع خیرین تامین سلامت فارس، ساماندهی امور شبکه‌های بهداشت و درمان شهرستان‌ها با ایجاد دفتر مشاوره رییس دانشگاه در امور شبکه ها، یکپارچه سازی فرم تسویه حساب الکترونیک کارکنان دانشگاه، اختصاص اتاق تثبیت و احیای نوزاد پرخطر بیمارستان نمازی، به عنوان دانش‌های برتر سال ۱۴۰۰ دانشگاه معرفی شدند و از دکتر معصومه صفاری به عنوان دانشکار برتر سال ۹۹ و مهران حقگو جهرمی و عاطفه سلیمانی به عنوان دانشکاران برتر سال ۱۴۰۰ تقدیر شد.

این آئین امروز، سی ام آبان ۱۴۰۱ در تالار اجتماعات ۲۲ بهمن ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار شد.

نظر شما