شناسهٔ خبر: 57265510 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

تاثیر افزایش نرخ بهره آمریکا بر اقتصادهای نوظهور

بسیاری از بانک‌های مرکزی سیاست‌های پولی انقباضی خود را به دنبال افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو برای ششمین بار در سال ۲۰۲۲ تشدید کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، این بالاترین سطح آن از سال ۲۰۰۸ در تلاش برای مبارزه با افزایش نرخ تورم ناشی از چندین دلیل است که مهمترین آن‌ها عبارتند از: تقاضای بالا برای کالاها و ضعف زنجیره تامین به دلیل بحران روسیه و اوکراین.

این بالاترین سری افزایش نرخ بهره از دهه ۱۹۸۰ است و انتظارات حاکی از آن است که سطح نهایی نرخ بهره بالاتر از انتظار قبلی خواهد بود و از آنجایی که فدرال رزرو ایالات متحده به افزایش نرخ بهره ادامه می‌دهد، بسیاری از بانک‌های مرکزی در جهان نرخ‌های بهره را سریع‌تر و بالاتر افزایش می‌دهند.

گزارش اخیر "مرکز بین منطقه‌ای تحلیل‌های استراتژیک" مستقر در ابوظبی نشان داد که با ادامه افزایش نرخ تورم ایالات متحده، که فدرال رزرو در ابتدا آن را "موقت" توصیف کرد، در سپتامبر ۲۰۲۲ پس از ثبت نرخ تورم، به ۸.۲ درصد رسید که بالاترین سطح در ۴۰ سال گذشته بوده است.

این نرخ بسیار بالاتر از نرخ تورم ۲ درصدی فدرال رزرو است و بر اساس وابستگی متقابل اقتصاد جهانی، تصمیم برای افزایش بهره در ایالات متحده اثرات متعددی بر اقتصاد سایر نقاط جهان به ویژه آن‌هایی که در حال توسعه هستند خواهد داشت.

نظر شما